Zijn er ook andere levende wezens die afscheid nemen van overledenen ,net als de mens?

Wij mensen begraven of cremeren de overledenen.
Met een heel ritueel.

Weet iemand of er ook diersoorten zijn die volgens een vast ritueel afscheid nemen van hun soortgenoten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

ja olifanten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja onder andere olifanten. Sterker nog olifanten bezoeken ook hun doden. Dus het gaat nog verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen ook,woest werden de boeren altijd vroeger op mij als ik ee vlieg dode

Ze zeiden nu komen er 1000den op de begrafenis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, is nog waar ook
Apen rouwen ook over een overledene.

En als j bv. twee katten in huis had, en een gaat dood, dan merk je bij de ander echt verliesgedrag.

Toegevoegd na 48 seconden:
maar of je het een ritueel kunt noemen, dat denk ik eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwanen doen het ook, Een paar jaar geleden zaten er bij ons in de buurt elk jaar 2 zwanen op hetzelfde plekje aan het water maar bij een drukke weg.
Toen er 1 onder een auto is gekomen heeft die andere zwaan er een week bij gezeten, zelfs ik had niet het lef om het dode dier op te ruimen.
Wat er daarna mee gebeurd is weet ik niet , ze waren allebei zomaar opeens weg, de dode en de levende, het was echt heel verdrietig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook mensapen doen dat... het is bekend van mensapen dat ze heel moeilijk afscheid konden nemen van een dood babietje. Ze blijven er nog een poosje heel verdrietig mee rondlopen, voordat ze het neerleggen en het loslaten.

En ook eenden en zwanen blijven vaak een bepaalde tijd bij hun dode partner zitten treuren.
Van honden is ook bekend dat ze bij hun dode baasje willen blijven waken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle grote huisdieren , apen, olifanten, vogels, vooral die hun partner voor het leven kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt wel heel specifiek om 'ritueel' en 'afscheid nemen'.

Ik geloof niet dat je het in de algemeenheid zo kunt omschrijven. Ik geloof wel dat sommige dieren niet kunnen accepteren dat er een soortgenoot dood is en als zodanig erbij zitten, omdat ze juist geen afscheid kunnen nemen en zitten te wachten tot de ander weer opstaat.
Ook geloof ik wel dat er een besef zal zijn bij sommigen dat hier een soortgenoot niet meer leeft.

Rouwen, ik geloof wel dat je dit zo kunt noemen. Olifanten zijn al door anderen genoemd, en daar zie je dit rouwproces heel sterk en zou je het misschien ook als een ritueel kunnen benoemen. Maar voor het merendeel van de dieren die een sterke partnerbinding hebben, zie ik alleen maar het ongeloof en het gemis dat de partner niet meer leeft.
itsme