Hoe begint een rage in de mode?

We hebben Turkse doeken gehad, navelpiercings, nu weer die foeilelijke Uggs, hoe begint zoiets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Vaak gaat dat via Amerika. In kosmopolitische wereldsteden als Los Angeles of New York begint men ze te dragen, vaak na voorbeeld van beroemdheden, die, zoals je weet, wel vaker idiote dingen aantrekken om zich te onderscheiden van het gepeupel.
Nu, mensen die zich een voorbeeld nemen aan dergelijke beroemdheden gaan ze ook dragen en aangezien wereldsteden een flinke invloed uitoefenen op hun achterland en op de rest van de wereld duurt het dan nog maar even voordat je zo'n rage ook in Nederland ziet. Maar tegen die tijd is het allang niet meer om je te onderscheiden van het gepeupel. Het gepeupel draagt het dan immers zelf.
Ik ben het overigens volledig met je eens wat die Uggs betreft.

LIEDJE:
http://www.youtube.com/watch?v=76iU_L5ZLRw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Slimme ontwerpers en handige reclame makers, bedenken iets nieuws en laten de mensen denken dat je het écht moet hebben.
Zoiets zal ook vaak mislukken, maar ja dat weten we dan dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trends ontstaan vaak doordat bekende en beroemde mensen die nieuwe kledingstukken,brillen,tassen en schoeisel dragen.
Videoclips zijn daar een goed voorbeeld van.
Mensen laten zich inspireren door hun kleding keus en gaan ervan uit dat dat op het moment helemaal in is,en daar spelen de kledingwinkels e.d op in.
Als er maar een bepaald aantal mensen er aan begint om die trend van de sterren over te nemen is dat ook vaak direct helemaal hot in Nederland,hoe lelijk heet dan ook mag zijn je ziet gewoon half NL er in lopen want ja het is een trend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet er niet zo veel vanaf, maar wat ik begrijp uit modetijdschriften:
Modeontwerpers brengen hun nieuwe collectie op de catwalk, trendwatchers en hoge lui van ready to wear kledingmerken zien dat en nemen het over. De media schrijven over wat te zien is op de catwalk, laten trendwatchers aan het woord. Gebruiken invloedrijke ontwerpers veel wit, schrijven ze dat wit dé kleur van het nieuwe seizoen is, dat kleur helemaal uit is, en dat je echt wit moet dragen om hip te zijn. Mensen zien in modereportages wit, lezen in modetijdschriften hoe 2010 wit is, en gaan het kopen.
Of iets echt aanslaat, wordt vast door meerdere factoren beinvloed, niet alles zal lukken.

Niet alle trends komen van de catwalk, soms zijn er trends die door trendsetters (bekende mensen of niet) begonnen wordt, en die opeens door veel mensen opgepikt worden.

Overigens las ik ooit een artikel van 2 journalisten oid die die Dirktassen rage begonnen waren. Ze wilden gewoon als geintje eens zelf een trend proberen te maken, en toen sloeg het opeens enorm aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak nemen consumenten trends van bekende mensen zoals artiesten, soapies, presentatoren, modellen, enz. over, en op die manier ontstaan bepaalde trends.

De bekende merken bepalen mode, maar de mode is niet altijd gelijk aan de trends! Sommige mode wordt niet opgepikt, en dan ontstaat er geen rage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Media! We hebben kleding nodig om ons te beschermen, maar in deze consumptie maatschappij heeft kleding een hele andere betekenis gekregen. Alsof je kleding nodig hebt om te laten zien wie je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door popsterren want als zij bv. een rok dragen met een broek eronder komt dat meestal in de media en de andere mensen zien dan dat en ze proberen dat dan en zo komt er een nieuwe rage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al het bovenstaande werkt inderdaad. Maar soms gaat het er vooral om dat gezegd wordt dat het een rage of trend is. Ik heb ooit een artikel gelezen over iemand die een 'Dirk' tassen rage gestart was. Het ging om een journalist die zich hetzelfde afvroeg en een krantenartikel schreef waarin hij beschreef dat de bekende rode Dirk tassen een hit waren. Binnen een paar weken was het daadwerkelijk een hit, terwijl het om een simpele boodschappen tas gaat.