Als jou of iemand die dicht bij je staat iets ergs is aangedaan door iemand heeft het dan zin om wraak te nemen?

Vaak zijn de straffen in NL voor zware misdrijven relatief laag en kan je daders op straat tegen komen als ze met verlof gaan. Het geeft dan misschien meer genoegdoening om het recht in eigen hand te nemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wraaknemen helpt niet, is volkomen nutteloos en slurpt alleen maar tijd en energie. Je kunt je tijd beter besteden aan plezieriger zaken. Bovendien kan wraak een tegenreactie uitlokken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht.
Het onderzoek door de Maastrichtse jurist Hans Crombag en de psychologen Eric Rassin en Robert Horselenberg toont aan dat de meeste proefpersonen afzagen van wraak nemen op iemand die hen had gekwetst. Voor de verwerking op de langere termijn maakt wraak nemen of geen wraak nemen geen verschil uit.

De onderzoekers vroegen aan 513 studenten van de faculteiten Rechtsgeleerdheid en Psychologie of ze wel eens zodanig gekwetst waren dat ze wraak wilden nemen. Van hen zei 64 procent ja, maar bijna driekwart van deze 328 gekwetsten voerde de wraak toch niet uit. De 185 studenten die wel wraak namen, wilden aantonen dat ze niet met zich lieten sollen. De meesten van hen voelden zich daarna tevreden. Maar beide groepen voelen op de iets langere termijn dezelfde gemoedsrust, of ze nu wel of geen wraak hadden genomen. Wraaknemen maakt zaken alleen maar erger, concludeert Crombag. " De huidige gang van zaken in Israël lijkt mij in dat opzicht leerzaam. Die uitzichtloze opeenvolging van wraak en weerwraak; iedere nieuwe wraakactie lijkt de wederzijdse wraakbehoefte hoger te doen oplaaien. Een kind kan zien dat het zo alleen maar erger wordt". Verwerking van problemen is belangrijk, want doe je dat niet, dan worden de wraakgevoelens sterker, weet Crombag. Bovendien roept elke wraak nog meer wraak op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meestal geeft wraak je wel even een goed gevoel, maar voel je je daarna net zo goed een dader.

Oog om oog, tand om tand. Gelukkig hebben we in NL de rechtspraak om te zorgen dat we dit niet hoeven te doen, zodat we niet in een eindeloze geweldsspiraal terecht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wraak nemen mag niet luister maar.
http://www.rotterdam010.nl/022-Kees-Korbijn/Korbijn-buiten-lopen.mp3
Wraak willen nemen is menselijk maar het ook uitvoeren is wat anders. OP het moment dat je wraak neemt geeft dat een genoeg doening waar je toch later als je bent afgekoeld spijt van kunt krijgen.
Mijn dochter is eens wat ergs overkomen en ik heb lang gedacht, als ik die vent tegen kom rijg ik hem aan het mes of ik geef gas.
Gelukkig heb ik dat nooit gedaan, hij heeft een straf gekregen van een jaar en kwam daarna weer vrij.
Dan word je wel eens boos, je hele gezin is ontwricht maar achteraf ben ik blij dat ik nooit wraak heb genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ben je dan blij dat je nooit wraak hebt genomen? Kan je iemand dan na verloop van tijd vergeven, of slijten je wraakgevoelens? Je kan namelijk ook redeneren dat je door je wraak actie zelf ook bijv. zal worden gearresteerd maar dat de straf niet opweegt tegen wat de dader jullie heeft aangedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeven en vergeten doe je nooit, daarvoor had het een te grote impact op ons gezin, maar het risico om zelf veroordeeld te worden is gewoon te groot en zou de ellende nog groter gemaakt hebben.
Daarbij zou ik aan mijn dochter wel een heel slecht voorbeeld gegeven hebben.
Ook de schande van een moeder in de gevangenis zou voor mijn gezin heel zwaar zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jolanda67, dankjewel voor je reactie, na zo"n vraag begint mijn bloed weer te koken, maar mijn dochter is er goed vanaf gekomen en staat weer vrolijk in het leven, daar ben ik wel dankbaar voor.
Die kerel van 52jr. had zich vergrepen aan zeker 13 meisjes , tussen de 12 en 14 jr. die met veel moeite allemaal aangifte hebben gedaan.
Gelukkig was mijn dochter één van de lichte gevallen er waren erbij die daar nu nog onder lijden en dan krijgt zo'n kerel een jaar gevangenis, dat is nou Nederlands recht, gewoon een lachertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jolanda67 nogmaals bedankt.
Ik heb eenmaal wel wraak genomen. Er is absoluut geen geweld aan te pas gekomen, wel heel veel denkwerk.
Maar misschien was het toch geen echte wraak, maar meer wat ze in het Nederlands noemen, weerwerk. Ik had toen het gevoel dat ik me toch niet alles hoef te laten welgevallen.

Het ""erge"" voor mij was een onterecht aangezegd ontslag. (voor mijn bestaan heel bedreigend).
En het heeft zin gehad.

Voor geweldsmisdrijven is en blijft het goed dat we de straf hebben uitbesteed/overgedragen aan de overheid.
We zouden vendetta s kunnen krijgen zoals in Italie en in sommige oosterse landen (eerwraak) en dat soort dingen.
Het leven wordt er dan niet veiliger op.

Al is het heel verdrietig en beroerd als iemand onvoldoende wordt gestraft in je beleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand in staat is om "slechte"dingen te doen geeft dat aan dat er iets mis is met deze persoon.
Uiteindelijk zijn ze gekweld door gewetenswroeging of een persoonlijkheidsstoornis, minderwaardigheidscomplex....noem maar op.
Er kan veel mis zijn.
Ik denk dan maar dat een persoon hierdoor uiteindelijk heel veel problemen krijgt in zijn bestaan.
Wat uiteindelijk het geluk in de weg staat.
Er valt deze mensen niks te benijden.

Hij of zij zit 24 uur met zichzelf opgescheept, ik kan me ervan afwenden, van deze mensen.

Als je uiteindelijk leeft in overeenstemming met je hart,
en leeft naar je innerlijke waarden geeft dat meer geluk en voldoening en groei.

Ga voort met je leven, en word niet ook een dader. Hoe moeilijk dat ook kan zijn.
Bedenk ook wat het voor je omgeving voor effect kan hebben mocht je het recht naar eigen hand zetten.

Wraak zal zoet zijn, is net als suiker, je krijgt veel energie maar valt vervolgens in een grote vermoeidheid.
Uiteindelijk straf je daarmee jezelf....
Geef in ieder geval jezelf de kans op een goed leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft wraak zin? Nee, het is een kortdurende genoegdoening. Uiteindelijk zul je het onrecht wat jou is aangedaan er niet mee ongedaan kunnen maken.
Wraak kost een heleboel energie en heeft mogelijk nog een heleboel andere consequenties, is dat het waard om daar heel kortdurend een beetje genoegdoening voor te voelen?
Er is een aantal mensen die wel vindt dat het dat waard is, maar ik denk niet dat het het uiteindelijk waard is.