Waarom hebben mensen zo weinig begrip?

dik besneeuwde en ijs op de straten,gevaarlijk, en dan geen begrip kunnen hebben dat hun krant wat later in de bus ligt.Terwijl de bezorgers glibberend en glijdend toch nog hun krant komen brengen.

Toegevoegd na 13 minuten:
t stemt me triest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Er zijn toch mensen zat die niet mekkeren? Het zijn de mekkeraars die opvallen, denk ik dan maar. En als dat gemekker tegen jou gericht is, denk je al snel dat iedereen mekkert. Laat het van je af glijden.

Het beste antwoord

Het botte antwoord is, omdat de gladde wegen op dat moment niet hun probleem is, en ze ook niet willen dat de berzorger dat hun probleem maakt.

Mensen zijn tegenwoordig ontzettende luxe gewend. Als je een leven lijdt zoals de meeste mensen in dit land, heb je nooit echt serieuze, structurele problemen gehad met het voorzien in je dagelijkse behoeften. De meeste mensen kunnen zonder al te veel inspanning hierin voorzien, en dit is een luxe die je verwachtingen van de bijzaken omhoog bijschroeft.

Wanneer er dan onverhoopt in die bijzaken iets gebeurt waardoor het niet geheel loopt zoals ze zouden willen, gaat dat gelijk lopen irriteren, omdat ze juist zo gewend zijn dat alles altijd maar goed gaat en geregeld is.

De reden waarom mensen het dus vervelend vinden als hun krant te laat komt, is uiteindelijk het feit dat dat op dat moment het enige is waar ze zich echt druk om hoeven te maken, aangezien de rest van hun leven prima geregeld is. Daar hoeft de bezorger zich niet druk om te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat ze zelf nog nooit post hebben heven bezorgen, of überhaupt een baantje dat niet met de auto bereikbaar is en de hele dag in een warm kantoor zitten behelst.

Eigenlijk zou iedereen in zijn leven af en toe een paar weken ongeschoold werk moeten doen. In de buitenlucht, achter de kassa, van die plekken waar mensen zich zo heerlijk kunnen ergeren terwijl het personeel zijn stinkende best zit te doen.

Ik heb het allemaal gedaan, en een stuk meer begrip voor de postbode, de caissière die net haar kassarol op heeft, in de horeca op een idioot drukke dag met vijfendertig graden......zou iedereen dat doen, dan zou er stukken minder gemopperd worden.

Onbegrip door onbekendheid dus, en verwend gedrag ; gewend zijn dat de dingen altijd en onder alle omstandigheden optimaal verlopen. Meer is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook in de Horeca gewerkt, ik heb ook vrijwilligerswerk gedaan, ik heb achter de kassa gezeten en ik heb in de buitenlucht gewerkt (en in kassen van 40graden) en overal mijn stinkende best gedaan maar ben het toch niet met je eens. Mensen doen boos tegen het personeel, maar het probleem ligt bij de werkindeling. En de enige manier om dit door te geven is zeuren tegen het personeel. De horeca ondernemer zou er bijvoorbeeld goed aan doen een extra oproepkracht in te zetten bij mooi weer. Als klant betaal je namelijk (naast het terras) ook voor de service. En als je die niet krijgt kun je daar terecht over klagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een ander type ergernis, en dat ben ik zeker ook met je eens het grondpersoneel is de eerste die de klappen opvangt.
Ik bedoel echter het rechtstreekse ergeren aan het personeel ZELF, en daar kan niemand iets aan doen, dat zijn vaak gewoon de omstandigheden. Het weer, de drukte, en niet te vergeten vaak de klant zélf.
De afgelopen jaren is "de Nederlander" steeds hedonistischer geworden (althans, dat zegt het CBS n.a.v. haar onderzoeken). Hedonisme is eigenlijk een duur woord voor "verwend": "we" willen onze behoeften bevredigen, en wel meteen. En als dat dan niet kan, dan worden "we" boos en geïrriteerd.
Daar leidt de krantenbezorger dus ook onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zeker een ochtendkrant alleen 's ochtends waarde heeft. Als de krant een uur later komt dan is het moment om deze te lezen voorbij. 's avonds de ochtendkrant lezen is vaak achter de feiten aan lopen.

Oftewel, je betaald ervoor om je krant op tijd te krijgen dus verwacht je die op tijd. De bezorger wist toen hij de baan aannam dat het soms glad, koud of nat was. Hij of zij heeft er alsnog mee ingestemd om die krant te gaan bezorgen. En kranten bezorgen verdient juist om die redenen niet slecht. Dus moet de bezorger maar wat eerder vertrekken. Of, en zo deed ik het altijd, zorgen dat je een back-up hebt die op dit soort dagen de helft van het werk overneemt.

Dit gezegd hebbende, er zijn natuurlijk uitzonderlijke situaties, waar onverwacht veel meer sneeuw valt dan verwacht bijvoorbeeld. Maar in de afgelopen dagen wist je van te voren dat er sneeuw lag en het glad was en had je daar als bezorger dus rekening mee kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je probleem! Het is me ook wel een rotklus, om voor een habbekrats zulk rotwerk te doen als kranten bij mensen bezorgen. Jij al druk in de weer (met gevaar van botbreuken of longontsteking..) en overal nog duisternis. Iedereen ligt nog lekker onder de dons.
En ligt de krant er niet om (noem maar iets) 6 uur, het moment dat de bewoner een plasje combineert met de krant halen, komt er een dikke klacht.
Helaas zijn mensen niet altijd erg invoelend. Ze realiseren zich ook niet wat het betekent zo half in de nacht over spekgladde straten te glibberen.. Alleen dat krantje bij het ontbijt eitje telt.
Troost je met de gedachte dat kranten bezorgen vrijwel altijd een korte tijd van je leven duurt en dat de winters in Nederland veeeeeel korter en milder zijn dan bv die in Zweden of Noorwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denken is zo vermoeiend dat vele mensen er de voorkeur aan geven te oordelen.
13 jaar geleden
sommige mensen hebben weinig begrip omdat ze alleen dingen willen begrijpen die voor hun dat moment belangrijk is en kijken niet verder dan hun eigen begrip wat eerder werd gezegt krant en gladheid die link zetten ze niet omdat ze die krant waarschijnlijk belangrijk vinden zeten ze de link van gladheid dus het komt iets later niet snel samen en omdat in deze maatschapij dingen op tijd gebeuren vooral wanneer je het voor betaald heb, als de krant gratis was geweest hadden ze daar geen moeite mee hoop ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrip komt met kennis. Door mekaar te begrijpen komt begrip vanzelf. Wij hebben allemaal wel begrip ook al begrijpen we het niet. Het is daarom ook makkelijk om te liggen mauwen dan de moeite nemen om elkaar te begrijpen. Door begrip en respect te hebben naar andere leef je zelf ook een stuk makkelijker.

Aan de andere kant moet je ook begrijpen dat voor mensen zoals mij snel kou gezien word als smoes om iets niet te doen. Op kou kun je immers op kleden en boven de 35 graden is het een ander verhaal. Punt is als je kranten rond brengt dat mensen graag voor ze vertrekken hem lezen. Het zou dus klant vriendelijk zijn als het mogelijk is eerder te beginnen hoewel dit niet altijd mogelijk is.

Persoonlijk probeer ik altijd me best te doen om het goed te doen maar ook ik kan geen ijzer met handen breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is luxe gewend en dat de krant dus op tijd komt.
En die denken dan niet zo ver omdat ze gewend zijn dat die krant er gewoon ligt dat die eerst gebracht moet worden over het ijs. Het is gewoon luxe die ze gewend zijn, en daar kan je niks aan doen. Wij krijgen thuis nu ook heel veel later, maar zie je ons zeuren? nee! Dus ze moeten niet zeuren en rustig wachten op hun krantje. Als ze jouw erover aanspreken (als je kranten bezorgd) moet je gewoon zeggen: gaat u maar eens zelf krantjes rond brengen met die gladheid en kijk is of u zonder ongelukken te krijgen alles op tijd in de bus te krijgen!