Hoe kan het dat de zuidelijke staten van de VS nog altijd heel begaan en bezig en trots zijn met de Confederatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De tijd vóór de Burgeroorlog was een tijd van veel rijkdom, aanzien in de wereld, en de waarden en normen van de Old World. De mensen die daarheen immigreerden, en begonnen de plantages op te bouwen, waren ambitieus, en wilden door hard werken een status bereiken, die ze in hun thuislanden (Groot Britannië, Frankrijk, Spanje, Ierland) nooit bereikt zouden hebben. Ze waren trots op hun culturele belangstelling en vorming, hun kinderen kregen goede opleidingen en reizen door Europa voor hun vorming - ze leefden een leven zoals de adel in Europa.
In het Noorden kwamen de armoedzaaiers bij schepen-vol tegelijk aan, en die hadden geen tijd voor literatuur en cultuur : ze waren 'thuis' bijna verhongerd, en wilden álles aanpakken, om maar wat geld om handen te hebben.

Na de Burgeroorlog werd het noorden degelijk opgebouwd met steen en metaal en een uitbarstende industrialisering, terwijl in het zuiden, zonder slaven, de armoede toesloeg, en er houten huizen gebouwd werden in de plaats van de platgebrande steden. Het werd één drama van vergane glorie....De grootouders van de huidige jonge generatie herinnert zich nog de verhalen van hún grootouders, over hoe het allemaal was, met de eindeloze katoenplantages, de concerten in de prachtige steden, de cultuur, de 'stijl', de southern way of living.
(Een klein beetje hiervan kan je nog zien in New Orleans en Atlanta).

Als je echt iets van dit alles wil proeven, lees dan eens 'Gone with the Wind' van Margaret Mitchel, of kijk de dvd.
Het is 'éven ervoor gaan zitten', maar dat geeft naar mijn mening héél goed weer, waar je naar vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
North and south vondt ik beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op het verhaal van nieuwsgierig:
hetzelfde verschijnsel vind je bij Indische Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jeroen1962 : ja, dat kan natuurlijk....ik vond het wat moeilijk leesbaar, vooral de 2e en 3e delen
@Sherpa : klopt !! Mijn vader (van 89) heeft tot zijn 17e in Indonesië gewoond, dus ik ben ook opgegroeid met het 'vergane glorie'-idee. Omdat mijn moeder een nuchtere Hollandse was, én omdat er erg weinig tastbare herinneringen zijn aan de 'Indië-tijd'(door het vluchten en de Jappenkampen) zijn wij wel opgegroeid met de jeugdherinneringen, maar getemperd door de realiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord zeg