Hoe belangrijk is uiterlijk?

Ik ben zelf slechtziend, en hecht dus zeer weinig belang aan uiterlijk. Natuurlijk vind ik het ook gek als iemand (niet met carnaval) met een knal oranje hoge hoed vol blauwe veren door de straat loopt, maar toch... Ik begin echter steeds meer in te zien (woordspeling), hoe belangrijk uiterlijk in onze maatschappij is, uiterlijk hangt, net zoals een auto, een gsm,... samen met je status, met een boodschap die je overbrengt. Maar hoe belangrijk is uiterlijk volgens jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Toch is uiterlijk bij de meeste mensen heel belangrijk, ook al wordt het altijd grif ontkent.
Mensen vinden hun zelf namelijk toch wel snel -te dik - te dun- te klein -te groot- te grijs etc etc...Ook al zullen ze dit zeker ontkennen. ( behalve als ze niet zo dik zijn en zeggen dat ze te dik zijn.. want dan vissen ze naar een complimentje ... welnee jij bent niet dik... )

Waarom zouden we anders zo veel geld uitgeven aan kleding en make up en kappers en beauty centra's.
Toch echt om je zelf mooier te maken en je dus eigenlijk beter te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Niet belangrijk, iemand kan symppathiek en lelijk zijn en een ander knap met een onuitstaanbaar karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral in de pubertijd is uiterlijk belangrijk. Je wilt graag gezien worden door het andere geslacht (als je tenminste hetero bent). En het is nou eenmaal een feit dat goed uitziende jongeren meer opvallen voor het andere geslacht. Naarmate je ouder wordt, gaat innerlijke schoonheid meer tellen, je kijkt als het ware door de waas van uiterlijke (soms mindere) schoonheid heen.
14 jaar geleden
Kijk hoe je het zelf doet: je zegt dat het niet van belang is, maar toch kies je een avatar die iets uitstraalt.
Dat betekent dat jij ook vindt dat het visuele aspect van belang is.

Maar hoe belangrijk dat precies is, kan niemand zeggen. Het gaat altijd om het totaal van wat iemand is, uiteraard is karakter van belang, maar wat bijvoorbeeld door vrouwen het belangrijkste wordt gevonden aan een man, is geld en macht. Dat verzin ik niet ter plekke, maar dat is vaker uit onderzoeken naar voren gekomen. Zie ook maar de link in de bron.
itsme
14 jaar geleden
Tja, als je jong bent heb je je uiterlijk nodig om aan de bak te komen, omdat je innerlijk nog niet te veel voorstelt, als je ouder bent heeft je uiterlijk jou nodig om hier en daar wat te corrigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte schoonheid komt van binnen, je bent wat je uitstraalt. Toch is het voor veel mensen erg belangrijk om er goed uit te zien, en tegenwoordig lijkt het wel of voor sommige mensen alles perfect moet zijn. De auto spic en span en strak in de lak, de wenkbrauwen tot op het haartje perfect, nagels met een wit randje en geen zichtbare onderbroek-lijntjes in de perfect gestreken broek met de pijpen exact zoals de mode voorschrijft.
Gelukkig voor mezelf denk ik er een stuk makkelijker over, en ook de vrienden om me heen. Mijn huis is een bende en de kleding komt van Zeeman of is zelfgemaakt.
Voor mij is het uiterlijk dus een beetje belangrijk.. als het maar positiviteit uitstraalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijk is heel belangrijk, mensen met een mooi uiterlijk worden, zonder dat men het beseft, voorgetrokken. Naarmate je ouder wordt is uiterlijk minder belangrijk. Want dat is iedereen niet meer zo mooi als hij of zij was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen voor mijzelf antwoorden, het uiterlijk is niet belangrijk.
Innerlijke schoonheid is veel belangrijker.
Sommige (lelijke) mensen kunnen zo mooi zijn, omdat ze van binnen echt en lieflijk zijn.
Dit doortrekt hun hele wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijk is wel belangrijk. Ik persoonlijk vind het belangrijk om er goed uit te zien. Ik verzorg mijzelf goed en ga geregeld naar de sportschool.
Ook vind ik het leuk als mijn vrouw er leuk uitziet, ik zou het heel erg jammer vinden wanneer zij zichzelf zou laten gaan en zichzelf niet meer zou verzorgen.

Ook in het uitgangsleven zorgt het uiterlijk natuurlijk voor een 1e indruk. Mensen zullen eerder op een mooi iemand afstappen dan op een lelijk iemand.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om de inhoud en het karakter van iemand. Want een mooie vrouw thuis op de bank die een secreet is daar wordt je natuurlijk niet gelukkig van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(helaas) maakt uiterlijk wel degelijk wat uit. Het is een antwoord dat velen niet willen horen, maar het is wel de waarheid.

De moderne psychologie heeft ontdekt dat er een groot nut zit aan het snel op uiterlijk beoordelen van mensen (dus 'in een hokje' plaatsen). In de moderne tijd minder, maar in de tijd dat de mens nog tot 'de Jagers&Verzamelaars' behoorde des te meer. De dreiging dat iets/iemand (een ander stamgenoot, een dier, etc.) je iets zou aandoen was heel groot en dit maakte het voor de jagers/verzamelaars noodzakelijk om een mens snel te kunnen analyseren. Binnen no-time moest je kunnen zien of iemand een potentiël gevaar was of niet.

Tot de dag van vandaag beoordelen we mensen op uiterlijk. Uit psychologisch onderzoek (lees eens een boek over lichaamstaal, dat is erg verwant met je vraag!) blijkt dat we zelfs nu nog binnen 5 en 20 seconden een oordeel hebben over iemand op basis van uiterlijke verschijning. Niet zo nodig als ooit geleden, maar we doen het nog wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommigen heel belangrijk. En voor sommigen steld niks voor... Ik vindt wel redelijk belangrijk.. Meeste mensen willen een mooi partner hebben toch. Daar vandaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is ^^
Ligt eraan of je het wil gebruiken voor bijv. je werk.. dan kan het toch zeker belangrijk zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijk is het eerste wat je ziet (jij dus minder) en daarmee ook de belangrijkste eerste indruk maakt. Iemands uiterlijk vertelt ook veel over die persoon: eet zhij veel/weinig, besteedt zhij veel/weinig tijd aan lichaamsverzorging, wil zhij opvallen door felle kleuren of een bepaalde houding?
Hierbij gaat het niet alleen om figuur, make-up, kleding maar om de hele uitstraling. Hiervan maakt de houding, stem en gezichtsuitdrukking een belangrijk onderdeel uit.
Ik ken mensen die geen bijzondere aandacht besteden aan hun kleding en haardracht en er dus een beetje slordig uitzien. Toch maken ze een zelfverzekerde en goede indruk dankzij hun houding en gedrag.
Ik ken ook mensen die uitermate veel aandacht besteden aan hun uiterlijk - dat ziet er dan ook goed uit - maar al dat werk 'verpesten' door hun onzekere houding/uitstraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet belangrijk, het is maar uiterlijk. We zijn ermee geboren en moeten het ermee doen, of het nu een mooie of minder mooie verpakking is.

Wat van binnen zit is veel belangrijker en vele malen interessanter.

Helaas denken veel mensen hier anders over. Iemand op uiterlijk keuren of afkeuren, vind ik persoonlijk zo'n beetje het meest oppervlakkige wat de mens kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijk is niet het belangrijkste: als iemand heel vervelend is, maar nog zo mooi, dan ga je niet met diegene om, omdat diegene zo mooi/knap is.
Toch, als je twee 'potentiële geliefden' hebt en ze hebben allebei precies dezelfde eigenschappen, maar de één is net iets knapper dan de ander, dan ga je toch voor de knappere. Dus uiterlijk speelt zeker wel een rol, ook al zeggen mensen vaak van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiterlijk is alles.
Je kan erom heen draaien met
'Innerlijke schoonheid dit dat'
'Het gaat om je karakter zus en zo'
Toch draait het nu allemaal om uiterlijk.

En er kan wel gezegd worden vooral in de puberteit,
wat natuurlijk helemaal waar is.
De jongens en meiden waar ik het meest mee omga besteden er wel degelijk tijd aan.
Dus kleding en haar en make-up, het moet zo goed mogelijk.
Het bepaald natuurlijk ook waar je staat;
populair of buitenbeentje.
Het zegt ook veel over jezelf.
Gothic mensen en meer van die donkere kleding types (ik bedoel hier niks mee)
brengen er ook een bepaalde boodschap mee over,
en ze laten merken dat ze iets vormen.
Maar tuttige mensen of juist slonzen laten ook zien hoe ze zijn, allemaal met je uiterlijk.

Maar het zijn niet alleen jongeren,
ook oudere mensen vinden hun uiterlijk gewoon erg belangrijk.
Je hebt niet voor niets plastische chirurgie.
Vrouwen die bij een theekransje zitten met z'n allen,
o zo gezellig.
Roddelen over uiterlijkheden van andere vrouwen,
hoe dik ze wel niet is geworden,
of hoe oud iemand er uit ziet.
En ondertussen checken ze elkaar ook.
Om het vervolgens weer met anderen over je vriendinnenclubje te hebben,
het gebeurd allemaal.

En ook voor het werk is uiterlijk belangrijk,
beoordelingen zijn heus niet alleen op prestatie.
En dat geld ook voor het begin van een relatie.
Je stapt op iemand af omdat diegene er leuk uitziet,
van te voren weet je echt niet of iemand een stom karakter heeft die je niet zou mogen of dat iemand juist helemaal bij jou past,
de eerste indruk bepaald alles.
Dus je uiterlijk.

Om het een beetje samen te vatten:
uiterlijk bepaald je baan, relatiepartner(s)/vrienden, jeugd en eigenlijk gewoon alles.
En dat maakt echt niet uit op welke leeftijd dat is.
Mijn oma van 90 heeft het er elke keer over dat ze vlekjes heeft, het is puur ouderdom, maar zij heeft er een hekel aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind uiterlijk dus ook erg belangrijk,
dat heeft ook te maken met waar je zelf wilt staan.
In het middelpunt of juist niet.
En geef je om de mening van anderen of niet die ze over jou kunnen hebben.

Ik hecht veel waarde aan hoe ik er uit zie en wat mensen van je denken.
Dat is denk ik toch wel bij ieder persoon zo,
zelfs als diegene zegt 'nee ik geef om innerlijk'
Waarschijnlijk is die dan niet zo knap,
en wilt er zelf ook niet naar kijken.
Het kan ook pure onzekerheid zijn dat je het maar op het innerlijk gooit,
en ook dan gaat het om uiterlijk.