Burenruzie (niet met mij): wat kan ik eraan doen?

In mijn portiek hebben de bovenste 2 buren regelmatig burenruzie. Vannacht liep het voor mij dermate uit de hand dat ik de politie (half 3 's nachts) heb gebeld. Vandaag is er ook de hele dag wat woordenwisselingetjes/spanning, maar loopt nog niet gigantisch uit de hand. Wat kan ik doen als "buitenstaander" dat er niet de hele tijd word gebekvecht, wat toch wel in mijn woning hoorbaar is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het beste kun je erbuiten blijven en de buren het zelf laten uitzoeken, eventueel met hulp van de politie of woningbouwvereniging. Anders wordt het een ruzie waarbij er 3 partijen zijn of je kiest een kant en krijgt dan zelf ook ruzie met de andere buur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, als het een huurhuis kun je een klacht neerleggen bij de wbv, die dan beide partijen kan uitnodigen voor een bemiddelingsgesprek omdat andere mensen er overlast van hebben.
U bent de eigenaar toch van de woning? Dus dan zou ik ze gewoon vertellen wat de gedragsregels zijn en anders regelen dat ze kunnen moven daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me héél onverstandig om daar even te gaan vertellen wat de gedragsregels zijn.
Je zou dit aan een wijkagent kenbaar kunnen maken.
Want jij ondervind hier overlast van.
Succes
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wijkagent zal ook weten of er bijvoorbeeld wijkbemiddelaars zijn.
Misschien is het mogelijk om afzonderlijk met beide buren een praatje hierover te maken dat je het vervelend vindt dat zij ruzie hebben en dat je je er liever niet in mengt,maar er wel last van hebt en of zij hiermee rekening willen houden.
Zeg er ook bij dat je met dezelfde vraag naar je andere buur gaat want anders is het net alsof alleen die ene buur wordt aangesproken en krijg je scheve gezichten.

Zijn beide buren voor rede vatbaar dan is het mogelijk dat het rustig wordt.

Zijn ze niet voor rede vatbaar en het blijft doorgaan,dan zit er niets anders op dan hier melding van te maken bij de politie en de verhuurder.

Ik wens je sterkte hiermee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf kan je niet veel doen, misschien nog het beste je er buiten houden. Je kan de overlast wel melden bij de woningbouwvereniging of de Vereniging van Huiseigenaren waarvan u lid bent. Deze zijn verplicht om de huurder of koper op het gedrag aan te spreken en houden een dossier bij van de klachten.

Hoe vaker u en eventueel andere buren die ook hinder ondervinden, een klacht indienen hoe eerder de problemen kunnen worden aangepakt. Een buurtbemiddelaar of de wijkagent kunnen ook helpen bij overlast door buren.