Kun je als volwassene huisregels hebben voor als er bezoek komt?

Ik merk dat als ik bezoek krijg, iedereen andere verwachtingen van mij heeft en hun thuis ook andere regels hebben. Ik wil eigenlijk regels hebben waar ik achter kan staan. Zoals bijv. gewoon eten wat de pot schaft.
Ik ben zelf 21 en meesten die op bezoek komen zijn net uit huis of wonen nog bij hun ouders. Ik wil voorkomen dat ik mij ga aanpassen hoe anderen het willen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom zou dat niet mogen? het is toch jouw huis?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem is nu dat ik nu soms reacties krijg van anderen dat ze iets anders willen hebben. En ik weet niet wat normaal is. Als ik naar mezelf kijk, dan eet ik bij anderen gewoon op wat ik voorgezet krijg.
Rieneke1
9 jaar geleden
Jouw huis, jouw regels.
Wie het er niet mee eens is staat het vrij om te gaan.
Cryofiel
9 jaar geleden
"Wil je iets anders hebben? Dat kan. Aan het einde van de straat linksaf, dan de tweede rechts, daar vind je een kleine buurtsuper."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor volk is dat dat bij JOU op bezoek komt en vervolgens wil bepalen wat er gegeten wordt ?? DIe kwamen er bij mij niet nog een keer in. Zelfs als iemand me het smerigste eten ter wereld voorzet, en de gastvrouw kon dat echt niet weten, zou ik mijn uiterste best doen er iets van te eten.
Een goede gastvrouw/heer informeert overigens wel vantevoren ; je zet een vegetarier geen vlees voor en schenkt geen drank aan een geheelonthouder. Je moet wel een beetje voorbereid zijn. Als mensen expliciet komen eten is het altijd verstandig tevoren naar bijszonderheden te vragen.
Computoon
9 jaar geleden
Alleen heb je natuurlijk ook weer mensen die (zonder medische noodzaak) een dieet wensen te volgen. Daar hoef je naar mijn mening geen rekening mee te houden want 'dan blijf je aan de gang'.
Ritsuka
9 jaar geleden
voor allergie ok, voor de rest verwijs ik ze naar de supermarkt of snackbar om de hoek als het niet bevalt ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk, dan kunen ze gewoon zelf beslissen een kleinere portie te eten. Mijn gasten komen nooit tekort, maar ze hoeven zich niet helemaal vol te proppen tot al het eten op is, hoor. Met dieetmaatregelen bedoel ik meer dingen als voedselallergieen, maar ook als iemand iets echt niet lust EN ik weet dat vantevoren hou ik daar rekening mee. Maar aan tafel (nog) zeggen '; ik wil iets anders' is buitengewoon onbeschoft. Aan de andere kant, ik ben wel eens ergens te eten gevraagd door iemand die mij niet vroeg of er dingen zjn die ik wel of niet lust, en die heeft het werkelijk gepresteerde om drie dingen op tafel te zetten waar ik al geen fan van ben, maar daarnaast was ze ook nog een buitengewoon slechte kok. Dat was echt wel effe doorbijten hoor ; ze bedoelde het tenslotte goed. Maar elke volgende uitnodiging tot eten heb ik toch vriendelijk maar beslist afgeslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tommie, jouw bezoekers zijn allemaal nog jong en weten niet beter dan dat zij de regels naar hun hand kunnen zetten. Maar er is er maar ééntje die bepaalt wat er onder jouw dak wel en niet kan en mag, en dat ben JIJ.
Zelfs als jij zou vinden dat iedere bezoeker op zijn handen moet lopen, je zult weinig bezoekers krijgen, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet onbelangrijk: zij blijven met de handen van de koelkast af.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Tja ik eet ook wat de pot schaft en soms straft. Alleen als er champignons voorgezet worden...
Tja dan eet ik dus NIET. Ik ga niet vragen om ander eten ik laat het staan. Gelukkig weet eigenlijk iedereen waar ik kom dat ik dat echt niet lust. En ik vraag het zelf ook als er iemand op bezoek komt "Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Iets wat je niet lust?" Zo voorkom ik problemen.

Het beste antwoord

Ja natuurlijk kun je dat, en in jouw huis gelden jouw regels ; klaar.
Bij iedereen zijn wel van die regels als schoenen uittrekken, niet roken in huis, en inderdaad ' vanzelfsprekende' regels die niemand je zou moeten vertellen zoals eten wat de pot schaft, de wc netjes achterlaten, je niet laveloos drinken en niet in de kasten snuffelen.

Normaliter kun je soms bij de deur mensen al vragen je regels te respecteren (zoals wil je alsjeblieft je schoenen uitdoen) of mensen vragen toestemming (mag ik hier roken ?) en daar wordt je geen mindere gastvrouw/heer van. Als een gast je regels niet liggen, is het toch je typoe bezoek blijkkbaar niet en blijven ze vanzelf weg. Overtreden ze regels, bewust of onbewust, dan zul je ze vanzelf niet meer uitnodigen. Want hoe stom het ook klinkt, gasten dienen zich ook te gedragen, je regels te respecteren en af te tasten waar hun grenzen liggen zonder dat je ze bij de deur een heel formulier hoeft te overhandigen of ze expliciet op je grenzen moet wijzen.

Nu is het me in al die 28 jaar dat ik op mezelf woon maar 1 keer gebeurd dat iemand zich zodanig opgestelde / gedroeg dat ik er kippenvel van kreeg, van om onmogelijke drankjes vragen, om eten vragen en zichzelf zeer rijkelijk bedienen van prijzig voedsel, vreemd gedrag vertonen in mijn tuin en vrijpostigheid, en als klap op de vuurpijl probeerde te bepalen wat er in MIJN huis gebeurde, en die heb ik dan ook nooit meer hoeven zien. En nee, dat was geen onopgevoede puber maar een vrouw van mijn leeftijd. Zulke gasten elimineren ichzelf vrij vlot van je vrienden/kennisenlijst. Omdat ieder respect en begrip van basisomgangsregels ontbreekt.

En al die regels die zij ongemerkt overtrad, heb ik nooit bewust zelf vastgesteld of over nagedacht. Pas achteraf, toen zij ze 1 voor 1 getreden had, ben ik er over na gaan denken waar mijn plotselinge aversie voor haar nu vandaan kwam. Want bij mij kan en mag eigenlijk heel veel, ik ben niet van de regeltjes en protocollen, maar ik verwacht blijkbaar wel respect en wil wel zelf de regie houden. En dat is eenieders goed recht. Jij bent de baas in jouw huis, en wie dat niet respecteert, is gewoon niet langer welkom. Echte vrienden zullen je dat namelijk niet flikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Compleet en mooi antwoord Marleen.
Ivana
9 jaar geleden
Plus (vanzelf, vergat het te melden).
Rieneke1
9 jaar geleden
Dikke plus.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Als er mensen op bezoek komen bij JOUW huis, moeten zij zich houden aan de standaard regels, bijv. Niet met je voeten op de bank/tafel, schoenen bij de deur bij binnenkomst. dit zijn eigenlijk gewoon vanzelf sprekende regels. Hieronder valt dan ook gewoon eten wat de pot schaft. Natuurlijk kun je luisteren naar suggesties, en hiermee overleggen met de personen die langskomen, praten helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja natuurlijk. My home is my castle, zeggen de Engelsen. De bezoekers dienen zich fatsoenlijk te gedragen. De ouderwetse goede manieren geven aan dat je, op verzoek, je schoenen uit doet ( dan staat er er wel een mand met nieuwe pantoffels of slippers!), roken zonder het te vragen is onbeschoft. Eten wat de pot schaft is normaal en niet lusten: jammer dan. Niemand zit aan de knoppen van de audioapparaten en herrie is er niet bij. De enige die bepaalt of en hoe hard de muziek staat, dat ben ik. De muziekkeuze is ook de mijne.
Spreek je bezoekers er op aan en laat je niet ompraten. Zeker jongeren proberen het uit maar jij bent de gastheer/vrouw en jij bepaalt de gang van zaken. En anders: moven! Je hoeft je niet aan anderen aan te passen. Uiteraard kan je wel rekening houden met bijv. een vegetariër, maar dat is simpel vlees weglaten ( en als je attent bent, kies je iets alternatiefs). Ook als je een barbecue houdt zijn er altenatieven. En anders: pech!
Wie zich niet gedraagt, die zet je de deur uit. Heb ik ook meermalen gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is hier al eerder gezegd. JA, natuurlijk.

En behalve dat het jouw huis en jouw manier van leven is waar een gast zich aan moet aanpassen, jij moet nog langer daar wonen. En jij hebt iedere dag daarna te maken met bv. je buren.

Dus mag jij gewoon verlangen dat gasten zich gedragen zoals jij graag wil. Niet alleen in maar ook rond jouw huis (bv. geen geschreeuw op straat of gedoe in de tuin/balkon). Als mensen zich niet als gast willen gedragen dan weet je meteen waar je voor een volgende keer aan toe bent.

Ik zelf verwacht van mijn gasten ook dat ze niet in kasten snuffelen, eten wat ik klaar maak etc. Maar ook dat ze zich gedragen in de centrale gang van het pand, in de gemeenschappelijke tuin maar ook voor de deur. Wie dat niet wil of kan is een volgende keer gewoon niet meer welkom. Zo heb ik een buurman die op het idee kwam dat zijn muziek mooier is dan de mijne en zijn eigen cd's meebracht en opzette. Die mag voortaan thuis muziek luisteren ;-)