Waarom blijft de media IS aanduiden met voorheen ISIS?

De oorsprong zal gewenningsinformatie zijn, maar dat doen ze nu al zo lang dat dat volgens mij geen nut meer heeft.

Waarom gebeurt dat dan nog we?

We zeggen toch ook niet Istanbul (voorheen Constantinopel (voorheen Byzantium))

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ISIS toch de laatste weken niet meer gehoord.
SimonV
9 jaar geleden
Ik weet niet of je stelling klopt.
De benaming ISIS wordt nog steeds gebruikt door de media. Gisteren vergeleek Rutte nog de strijd tegen ISIS met '40-'45.
ISIS heet nog maar enkele maanden IS. Zo bekend is dit dus nog niet. Logisch dat aan IS soms nog "(voorheen ISIS)" toegevoegd wordt. http://www.telegraaf.nl/binnenland/23158165/__Rutte__strijd_ISIS_als__40-_45__.html

Antwoorden (1)

Simpelweg omdat datr makkelijker "Bekt" ; een woord (Isis) spreken we makkelijker uit dan een afkortin (ie-es) en iedereen meteen weet wat er mee bedoelt wordt. En dan nog ; ze kunnen wel om de haverklap hun naam blijven veranderen, maar het blijft dezelfde berg stront, dus kun je hem ook gewoon hetzelfde blijven noemen. Er is verder niks veranderd ofzo.

Ik denk dat je het niet moet vergelijken met Istanbul / vh Constantinopel vh Byzantium, maar meer met het gegeven dat de meeste mensen een negerzoen nog steeds een negerzoen noemen, een tien-eurocent-muntje een dubbeltje en -toevallig gisteren nog gehoord- Manutan Overtoom. Zolang de naam nog prima de lading dekt, zijn we maar weinig geneigd een nieuwe naam te gaan toepassen voor een zelfde begrip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als ik een doos negerzoenen koop, dan gebruik ik alleen de oude naam. Op mijn boodschappenbriefje staat dan echt niet "zoenen voorheen negerzoenen" Juist over dat volgens mij onnodige dubbele gebruik gaat mijn vraag.
(ben wel met je eens dat de oude naam "makkelijker" klinkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal te maken hebben met de overgangsfase. Maar ik hoor eigenlijk altijd alleen Of Isis OF Is. NIet " IS voorheen ISIS" . (Of ik luister naar de verkeerde zenders natuurlijk). Wel eens een intervieuw met iemand die zichzelf corrigeert of voor de duidelijkheid aanvult. We hebben blijkbaar nog niet met zijn alleen een keuze kunnen maken.
Bij de voorbeelden die ik noem hoeft dat allemaal niet ; dat zijn wat meer ' ingeburgerde' artikelen zal ik maar zeggen, waaervan eigenlijk niemand 1 van de namen heeft kunnen 'missen' . . En ook in dit geval zal het op een gegeven moment nog maar 1 van de 2 zijn die je hoort - maar eerlijk gezegd hoop ik dat dat met terugwerkende kracht zal zijn omdat we het kwaad hebben weten te elimineren. Andersom gebeurt het trouwens wel he, schiet me nu ineens te binnen. Als je iets leest over Constantinopel of Byzantium, wordt er in de regel vaak wel degelijk gemeld dat dat tegenwoordig Istanbul is. Of Ceylon, tegenwoordig Sri Lanka. Siam, het huidige Thailand etcetera. Of PTT, tegenwoordig KPN (of is het alweer veranderd ??) "Dus zou het ook zomaar kunnen dat het " IS, voorheen ISIS" blijft - al lijkt de voorgeschiedenis me daarvoor wat kort.
Antoni
9 jaar geleden
Off topic: het (of de?) voormalige PTT is nu verdeeld in KPN (voor de telefonie) en PostNL (voor de postbezorging). Dat is overigens het korte verhaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus TPG is alweer een gepasseerd station ? Of had dat er helemaal niet mee te maken? :lol: (Je kun t ook TE vaak van naam veranderen natuurlijk).