Zijn de kinderen van Koningin Beatrix verplicht om "de troon" over te nemen? Of is het een keuze?

Stel nou dat er niemand is die dit wil, wat dan??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals Jet al zei, ze zijn niet verplicht.
Er is een opvolging van de troon, waarbij op dit moment Willem-Alexander bovenaan staat en dus de volgende koning wordt als Bea ermee stopt. Mocht hij niet willen, dan is de volgende in de opvolging Amalia, daarna Alexia en dan Ariane. Mochten die alle drie niet willen, dan is zijn broer Constantijn aan de beurt (zijn andere broer doet niet meer mee, die is getrouwd zonder parlementaire toestemming, ook een manier om onder de troon uit te komen overigens) en daarna zijn kinderen. Mochten die allemaal weigeren dan is Margriet de volgende, en daarna haar kinderen... etc. etc...

Het lijkt me sterk dat er helemaal niemand zou zijn die de troon wil overnemen.

Mocht je meer willen weten hierover... zie links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet geheel, zou willem niet willen of wegvallen, krijgen we een regent net zo als met Willemina & Emma het geval is geweest, de kinderen zijn minderjarig. Dus zal voorlopig Constantijn aan de macht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een plus voor je prima onderbouwde antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan hoelang Bea nog wacht. Amalia is ondertussen ook al 6. Nog maar 12 jaar te gaan en dan is ze volwassen. Als Bea dus tot haar 84e koningin wil blijven, dan is een regent dus niet nodig.
Maar natuurlijk heb je wel gelijk, hoewel de wet aangaande de toewijzing van de regent nog niet van toepassing is op Amalia, dus dat het Constantijn wordt is niet zo zeker. Bij Willem-Alexander zou het Prins Claus zijn geweest. Zie mijn tweede link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je TX.

Andere antwoorden (4)

Nee, ze zijn het niet verplicht, maar worden wel vriendelijk, doch dringend verzocht. Maar als ze willen, doen ze het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de grondwet is bepaald wat er dan moet gebeuren. Zie artikel 24 en verder.

Toegevoegd na 13 uur:
Afstand van het koningschap leidt tot erfopvolging. Wanneer vooruitzicht bestaat dat een opvolger zal ontbreken, kan deze worden benoemd bij een wet. De Koning oefent het koninklijk gezag eerst uit, nadat hij de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar zijn zij geheel vrij in. (Als ze tegen mama op kunnen boxen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Onder koningin Juliana heeft haar dochter Irene bijvoorbeeld duidelijk aangegeven geen troonopvolger te willen worden, vandaar dat Margriet nog steeds zo druk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand wil, dan benoemen de Staten Generaal een zogenaamde regent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen regent, maar een troonopvolger. Een belangrijk politie strijdpunt in de 17-de eeuw is geweest, dat de koning niet gods wereldlijke plaatsvervanger is, maar de hoogste ambtenaar benoemd door het parlement: een parlementaire constitutie. Koningen kunnen dus worden afgezet en anderen kunnen als koning worden benoemd. Zo is Willem van Oranje gedurende de Glorious Revolution gevraag naar Engeland te komen en het koningschap op zich te nemen, bij afwezigheid van een gewenste troonopvolger.Na het overlijden van Queen Anne is in Duitsland geshopped voor een nieuwe koning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een regent. Artikel 37. e grondwet.
Artikel 37
1.Het koninklijk gezag wordt uitgeoefend door een regent: a. zolang de Koning de leeftijd van achttien jaar niet heeft bereikt; b. indien een nog niet geboren kind tot het koningschap geroepen kan zijn; c. indien de Koning buiten staat is verklaard het koninklijk gezag uit te oefenen; d. indien de Koning de uitoefening van het koninklijk gezag tijdelijk heeft neergelegd; e. zolang na het overlijden van de Koning of na diens afstand van het koningschap een opvolger ontbreekt. 2.De regent wordt benoemd bij de wet. De Staten-Generaal beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. 3.In de gevallen, genoemd in het eerste lid onder c en d, is de nakomeling van de Koning die zijn vermoedelijke opvolger is, van rechtswege regent indien hij de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt. 4.De regent zweert of belooft trouw aan de Grondwet en een getrouwe vervulling van zijn ambt, in een verenigde vergadering van de Staten-Generaal. De wet geeft nadere regels omtrent het regentschap en kan voorzien in de opvolging en de vervanging daarin. De Staten-Generaal beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. 5.Op de regent zijn de artikelen 35 en 36 van overeenkomstige toepassing