De grens is lastig aan te geven.

Een pak papier zou ik nooit meenemen. Maar ik print wel een route uit als ik na mijn werk ergens heen vind, en dat ene papiertje vind ik wel kunnen. Aan de andere kant print ik ook thuis weleens iets uit voor mijn werk, zonder dat ik dat blaadje declareer.

Ik heb weleens een pen mee genomen van kantoor naar huis, maar andersom schrijf ik op kantoor momenteel met mijn eigen pen.

Ik denk dat je je werk moet zien als een goede vriend. Daar neem je ook niet zomaar een pak papier mee uit de kast, zonder het te vragen. Maar kun je wel een route uitprinten, of even een pen gebruiken.

Alhoewel dit technisch onder diefstal zou vallen is dit denk ik de meest werkbare situatie. En dus niet een pen meenemen omdat je er zelf geeneen wilt kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (26)

Alles wat je mee neemt zonder te vragen is diefstal. Niks kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@derko: crimineel :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat nou als je enige werknemer van je eigen bedrijf bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan steel je uit eigen zak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of uit de zak van de regering.. als je subsidie krijgt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;D
Het kan echt allemaal niet, maar het gebeurd wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*gebeurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Gebeurt, inderdaad.
niks kan.
als iemand met een pennetje begint is het de volgende keer weer wat anders en dan word het steeds meer.
14 jaar geleden
In principe is alles wat je meeneemt diefstal. Al zou ik er als baas niet moeilijk over doen als het op één peperclip of punaise gaat ofzo. Maar een stapeltje printpapier vind ik al echt te ver gaan hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je dat papier voor je werk (al doende thuis) gebruikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan vind ik het geen diefstal. Anders ga je je eigen papier er voor gebruiken. Maar het is misschien handig het even te corresponderen met je meerdere. "Hey ik moet thuis dingen printen voor 't werk ik neem even een stapel A4'tjes mee, okay?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat lijkt me ook niet meer dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me de normale gang van zaken, en die toestemming zul je dan ook altijd krijgen. Zelfs ongevraagd.
Het heeft met vertrouwen te maken. Alles wat je zonder vragen meeneemt is diefstal. Je gaat ook niet bij je vrienden op bezoek en stopt iets in je tas zonder te vragen. Als ik werkgever zou zijn, zou ik dat absoluut niet accepteren. Je blijft van andermans spullen af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een pak papier is € 3,50 voor je werkgever.
Als bij een bedrijf met 50 medewerkers iedereen 1 stapel papier meeneemt elke 2 maanden dan heeft je werkgever € 1050,00 aan extra kosten moeten maken. Maar het gaat niet alleen om wat of hoeveel je meeneemt, je neemt iets mee zonder het te vragen, dus is het diefstal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel grappig dat iedereen die hier reageert weet dat het diefstal is en dat toch heel veel mensen jatten op het werk. Dus of die mensen reageren niet of meldt het hier niet dat ze het zelf doen en zeggen gewoon dat het niet normaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diefstal kan niet, maar als je per ongeluk een paar paperclips of andere zaken onbedoeld en buiten je opzet meeneemt is dat nog niet meteen diefstal... Diefstal is een handeling met de voorbedachte rade iets mee te nemen, dat kan niet, maar als het per ongeluk een liniaaltje of pen betreft, dan zie ik dat niet als strafbaar of laakbaar... Het kan gewoon teruggelegd of gegeven worden zonder verdere consequenties...

Voor mij is de intentie van de handeling belangrijk en doorslaggevend, en daar ligt de grens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. De intentie telt zeker mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Offtopic:
Alleen, is die meetbaar voor de werkgever?
(Leugendetector?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 want het is op zich een goed antwoord. De pest is wel dat als je een paperclip of iets dergelijks bij je hebt omdat je die voor je werk gebruikt en je hem niet opzettelijk mee naar huis neemt er wel sprake kan zijn van verduistering. Sterker nog, degene die de desbetreffende goederen onder zijn beheer heeft vanwege zijn werk kan nog voor verduistering in dienstbetrekking zwaarder gestraft worden dan bij alleen gewone verduistering, daar staat maximaal 4 jaar voor. Dat zal echter niet gauw worden opgelegd bij een paperclip.
De grens ligt voor mij bij alles wat je van je werk gratis zou kunnen meenemen waar je normaliter in de winkel geld voor zou moeten betalen. Wat dat betreft is er voor mij geen verschil tussen een balpen of paperclip, of een koffiezetapparaat of een computer. Er is wellicht verschil in gradatie of ernst van het vergrijp, maar gevoelsmatig komt het op hetzelfde neer.
Overigens kun je op de meeste bedrijven heel veel voor elkaar krijgen als je vráágt of je een pen, een stift of zelfs een pak printerpapier kunt krijgen / overnemen / gebruiken.

Voor mij ligt de grens in de praktijk bij de dingen die je per ongeluk meeneemt (en vaak ook weer mee terug) zonder er echt bij stil te staan ; een pen, een paperclip. Een bureau of archiefkast stop je nooit onnadenkend per ongeluk in je actetas.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat doet me trouwens denken aan een verhaal dat ik enkele jaren geleden ergens oppikte.

Een moeder komt zeer verbolgen op school verhaal halen vanwege het feit dat van haar dochtertje op school een potlood is afgepakt. Een ander kind had het zijne stuk of kwijt, 'leende' het potlood van dochtertjelief, gaf het niet terug en had in de gauwwigheid haar eigen naam er op gezet.

Op hoge poten kwam ma binnenstappen, omdat het kind het wel gemeld had bij de juf, maar deze verder eigenlijk niet had ingegrepen omdat er zo vaak potloden 'van eigenaar wisselen' in een schoolklas. "En het gaat me echt om het principe!" riep moeder sterk verontwaardigd. "Kinderen moeten gewoon leren dat ze van elkaars spullen af moeten blijven, en het is jouw taak als juf om er voor te zorgen dat dat ook gebeurt. Het gaat me echt niet om dat domme potlood ; die kan mijn man meer dan genoeg meenemen van de zaak ".

Tja... normen en waarden, zullen we maar zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diefstal is alles wat je meeneemt zonder te vragen aan de rechtmatige eigennaar. Dus ook wanneer het om een pen gaat dat je mee neemt zonder vragen is dat diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zich onrechtmatig toe-eigenen van zaken als potloden, pennen, printpapier e.d. valt natuurlijk onder 'diefstal', maar dat geldt ook voor hetgeen eigenlijk het meest wordt gestolen van de baas: "tijd".
'Even iets voor jezelf doen', vroeger naar huis gaan, te laat komen, te lang schaften, veelvuldig en langdurig toiletbezoek om een sigaretje te roken enz.
Dat alles kost tijd en tijd is geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roken op het toilet mag niet, en dat je niet meer normaal achter je bureau kunt roken, heeft die baas helemaal aan zichzelf te wijten. Moet hij maar een goede rook/werktuimte inrichten.
Maar verder heb je helemaal gelijk ; als ik alleen al hoor hoe sommige mensen bij mijn man op het werk de hele dag zitten te internetten zonder dat er ook maar iets uit hun vingers komt....
Vakanties worden geboekt, gehyved, online geshopt, geforumd zelfs....echt ridicuul dat dat kan.
Dus toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, hoeveel zullen er in de baas z'n tijd op gv zitten? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te lang pauze houden is zeker laakbaar en tegen de afspraken, alleen diefstal is het niet. Bij diefstal moet toch echt sprake zijn van 'enig goed' dat je je toeëigent.
Alles niet legaal zelfs ongeautoriseerd korting geven kan tot ontslag leiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets maar dan ook niets kun je in mijn ogen stiekem meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles wat niet van jouw is en je neemt het mee is diefstal..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is fout, want je vraagt hoeveel je mag stelen. En dat antwoord is natuurlijk al wel bekend: niets.

Als je bedoelt wat jouw werkgever acceptabel vindt, dan is dat verschillend per werkgever, en kan ook nog eens verschillen per werknemer. Want als de ene regelmatig thuis werkt en daar ook het een en ander uitprint, is het gewoon dat hij een pak papier meeneemt. En dan is het een ongeschreven wet dat hij dat ook prive gebruikt.

Het is alleen zo dat je pas weet wat je werkgever acceptabel vindt, als je het hem hebt gevraagd of als hij er in het personeelshandboek een opmerking over heeft gemaakt. Zonder enige vorm van communicatie hierover kan je ervan uitgaan dat je op staande voet ontslagen kunt worden bij constatering van diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ooit 'n vakantiebaantje om koffieautomaten te onderhouden op een aantal kantoren. Dit was o.a. bij de Sociale Dienst. Wat denk je, er "verdwenen" massa's plastic bekers en pakken koffie! Soms kreeg ik de vraag of ik niet een rol bekers wilde geven, want ze gingen met vakantie. Ongelooflijk, een goede baan/inkomsten en dan toch zoiets bij een dergelijke instantie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grens is dat dus niets meegenomen kan worden zonder het te vragen.
Toen op mijn werk diverse materialen vervangen moesten worden, heb ik aangegeven een Mettler-balans te willen overKOPEN.
Tot mijn niet geringe verbazing kwam de baas van de zaak
die zich normaal nauwelijks liet zien naast me staan en vertelde mij dat dat niet kon.
Even later kwam hij bij mij met een gele bon en een doos.
In die doos zat de balans, op de bon stond de verklaring dat de balans mijn eigendom was!!
Het probleem was , dat de oude spullen niet verkocht mochten worden maar wel afgevoerd werden.
Via mij heeft het bedrijf de balans afgevoerd.
Het is een heel duur ding, had ook een flinke restwaarde.
Kortom, als je iets wilt meenemen van de zaak, wat je goed kunt gebruiken, kun je ook vragen of je het over mag nemen.
Dat moet wel de eigenaar/hoogste in gezag zijn.
Het wekt tegelijk een vertrouwen op, je werkgever weet dat je het vraagt als je iets wilt en als werknemenr kun je tegen onverwachte gulheid van je werkgever aanlopen.
Ik heb de balans nog steeds en denk met gevoel van dankbaarheid terug aan deze sympathieke geste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou je zelf accepteren als je werkgever was en iedereen nam om de haverklap een klein dingetje mee
ik vind al is het maar een paperclip als je alles dan op het einde optelt is het nog een grote kostenpost voor je {baas}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja er is een spreekwoord wie appelen vaart die appelen eet...... het is hebberigheid en praktisch denken uit een verkeerde soort zuinigheid. Ik heb ook meegemaakt dat collega's printpapier meenemen ,ik vind dat niet de bedoeling . Dat moet je scheiden . Iets wat je betaald is van jou. En is het niet de bedoeling dat je als medewerker spullen meeneemt van je werk. Dus even concreet antwoord , ja het is diefstal als je iets meeneemt van je werk. Want je hebt er niet voor betaald . Het is niet van jou !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geweten geeft de grens aan. Je voelt zelf heel goed aan wat kan en niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grens bepaald jouw werkgever!

Als hij bijzonder tevreden over je is, zal hij kleine dingen als een pen wel door de vingers zien.

Maar als hij van je af wil kan hij het als argument aanvoeren om je te ontslaan.

Nou denk ik niet dat een werkgever zichzelf belachelijk zou willen maken tijdens een rechtszaak, voor een personeelslid dat een paar paperclips meegenomen heeft, maar in principe kan het.

Als je iets meeneemt wat eigendom is van de werkgever dan zul je daar toestemming voor moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat alles wat niet gemist word, (dus niet geld, of iets wat echt nodig is of veel waard is) en waarvan het niet opvalt dat het weg is, wel kan. dus een pen met de naam van het bedrijf, een stapeltje printpapier, kan prima. Tenzij je het echt heeeeel veel doet. Als je een keer aan je baas gevraagd hebt of je een stapeltje printpapier mee mag nemen, mag je dat best nog eens doen.. toch wel een lastige situatie.
GoeieVraag!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je meeneemt van je werk voor privé gebruik is al de grens overschrijden. De spullen staan daarom te gebruiken tijdens het werk.

Ikzelf neem mijn pen mee naar huis, om vervolgens weer mee te nemen naar het werk (puur en alleen omdat de baas is overgestapt op pennen die vlekken en dit nog één van de "vorige generatie" is en iedereen daar op aast)

Maar ik maak het vaak genoeg mee dat ik mijn la opentrek en ineens zie dat mijn rekenmachine/markeerstiften of zelfs mijn nietmachine weg is, wie doet nou zoiets?

Het kan dus niet, de kleinste dingen ook al niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 A4 kan nog net...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je meeneemt zonder toestemming is eigenlijk al diefstal. Om die kleine dingetjes zoals pennen en paperclips zal je baas vast niet moeilijk doen en zijn zeker niet de moeite waard om te stelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je meeneemt van je werk wat niet van jou is is diefstal. Echter, wanneer jij per ongeluk een pen in de borstzakje laat zitten en naar huis gaat zal niemand daar over zeuren. Wanneer jij ook voor het werk regelmatig thuis moet werken dan denk ik niet dat je baas het vervelend vindt wanneer je een stapeltje printpapier meeneemt. Ik zou je wel adviseren om hiervoor VOORAF toestemming te vragen. Want de regel is simpel: Alles wat je meeneemt van je baas wat niet van jou is is diefstal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is acceptabel zolang het bespreekbaar is met je baas en collega's.