Iemand iets goeds toewensen na niezen ontstond duizenden jaren geleden. De Romeinen zouden zeggen "Salve", wat "een goede gezondheid voor u" betekende, en de Grieken zouden elkaar "een lang leven" toewensen.
De uitdrukking "God bless you" wordt toegeschreven aan paus Gregorius de Grote, die deze wens in de zesde eeuw uitte tijdens een pest-epidemie (niezen is een duidelijk symptoom van een vorm van de pest).

Toegevoegd na 6 minuten:
Sommigen geloofden dat door niezen de ziel via de neus uit het lichaam kon ontsnappen. "Bless you" zou de duivel dan weerhouden de ziel te pakken.
Anderen geloofden het tegenovergestelde: boze geesten zouden het niezen gebruiken om het lichaam van een persoon in te gaan.
Er was ook de misvatting dat het hart tijdelijk stopt tijdens een nies, en dat "Bless you" een manier was de persoon weer tot leven brengen.
SimonV
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Is het dan niet een verbastering van "May God bless you!"?
bamibal
9 jaar geleden
Misschien wel netjes om een bron van deze letterlijk vertaalde tekst te vermelden.
SimonV
9 jaar geleden
Zo ver was ik nog niet... :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
LoL zelfde bron vertaald. Ben wel weer langzaam zo te zien.
bamibal
9 jaar geleden
Ah, sorry
Antoni
9 jaar geleden
Ik begrijp nog niet hoe het nu taalkundig zit. "God bless you" is volgens mij onjuist als "God zegent jou" wordt bedoeld, want dan zou er toch moeten staan "God blesses you". Is het dus een verbastering van "May God bless you" of zit het helemaal anders?
SimonV
9 jaar geleden
Bless you is een afkorting van (may) God bless you Hoewel de wens niet (meer) religieus bedoeld is, zeggen sommige Engelsen toch liever "Gesundheit". http://en.wiktionary.org/wiki/bless_you
Antoni
9 jaar geleden
Dank je wel voor het bevestigen van mijn vermoeden!