Op het (voormalig) eiland Marken droegen jongetjes vroeger tot hun 8e jaar hun haar als meisjes. Welke gedachte zat daar achter?

Wat zit er achter deze traditie? Of was het alleen omdat dat gebruikelijk was?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De gedachte er achter is dat de haardracht bij kinderen hoorden, op die jonge leeftijd was er wel wat verschil in de kleding tussen jongens en meisje maar zowel de haardracht als kleding was gericht op de leeftijd.

De meisjes en jongens toch gaan tot hun vijfde levensjaar nagenoeg gelijk gekleed. Allen dragen rokken, gebloemde jakjes en kapjes. De jongens, zoowel als de meisjes, hebben lange vlechten (pijpekrullen) ter weerszijden van het hoofd. Hoe ge dan verschil kunt zien? Wel heel eenvoudig. De jongens hebben achter op hun kapjes een rozetje; bij de meisjes is dit niet aangebracht. Ge behoeft dus slechts op hun achterhoofd te letten om onmiddellijk te kunnen vaststellen tot welke sekse de kinderen behooren.

In 16e en 17e eeuw werden kinderen gekleed op een manier die paste bij hun leeftijd en niet als kleine volwassenen. Op Marken droegen jongens tot hun zesde jaar rokken, maar er zijn duidelijke verschillen te zien tussen hun kleding en die van de meisjes.

Gelukkig wordt het raadsel van de achteruitwijkende voorhoofden in 1912 ontrafeld: ze zijn het product van de strak over het hoofd getrokken mutsjes die de Marker kinderen, zowel jongens als meisjes, tot hun zevende jaar moesten dragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie maar naar een museum gaan is voor mij helaas niet mogelijk.