Hoe kan ik mijn temperament een beetje beteugelen?

Ik ben net een emmer waar heel veel ingaat.Maar net als bij de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overstromen gaat ook mijn geduld met me op de loop.Ik kan dan echt heel boos worden.Normaal ben ik een heel aardig mens.En heel liefdevol.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Ik kan dan echt heel boos worden.Normaal ben ik een heel aardig mens.En heel liefdevol." Daarom ben ik het eens met antwoord Jeanette ;) Beetje herkenning zie ik in mezelf ook wel terug. Maar dan eerder zoals ik dit vooral WAS ;) Zoals weliswaar heel beknopt jij op me overkomt, zoek je zo lang en veel mogelijk een vreedzame manier van omgang op , desnoods als relativerende 'tussenpersoon'? Je staat snel klaar voor mensen, maar je dringt je ook weer niet op? Ondertussen voel en soms pik je deze op, komen alle en heel diverse soorten emoties ook "aan bij je" en spaar je ze allemaal op, ook de kleinere en niet belangrijk lijkende. De bekende emmer loopt voller en voller. Dan kan zelfs een hele kleine aanleiding, of juist zien van bijv. iets heel onrechtvaardigs, ineens je ahw uit elkaar doen ploffen! Moment van pure wanhoop en machteloosheid ;) Op dat moment KAN je niet meer anders, en je spuit alles wat je onderbewuster ook al niet lekker zat, er 'gratis en vaak onredelijk of verwarrend' voor degene die dan in je buurt is er uit. Flinke huilbui op einde is dan ook niet uitgesloten? Dan wel meer rust erna, ook weer wat spijt en schuldgevoel? Grotendeels is dit dan je karakter, mensen die je door en door kennen zullen je wel begrijpen en aanvaarden, maar dit lukt niet altijd natuurlijk. Echt wijze raad kan ik je ook niet geven, ieder mens is anders, ander verleden , andere opvoeding enz. Wel heeft het mij enorm geholpen om zelfs met "kleinere ergernissen" dit niet lang meer op te potten, en waar mogelijk is dit op rustiger moment dan tijdens die emotie, desnoods eerst op schrift, te uiten. Bekende "nachtje over slapen" doet wonderen. Bij mezelf en dus via overpeinzen o,a tijdens schrijven, maakt me al rustiger en zie ook wel vaak verbanden met hoop mindere ervaringen in dit leven. Gevoelige snaren zeg maar. Deze je ook deze weer bewust worden, is tijdelijk niet-fijn, maar zodra wel bewust kan je ook weer ordenen in je gevoel en hoofd, en waar geordend is, komt er ook ruimte vrij ;) Zo zal de emmer minder hard gevuld worden, en kans op de overloop ook? In wezen niet heel bijzonder dit, maar om tot gezondere manieren van zelfbeheersing te komen is zelfonderzoek en ook tijd nemen voor je echte en innerlijke gevoel wel heilzaam, ook als je regelmatig dit kan doorspreken met goede vriend of vriendin. De meeste 'lading is dan al wat weg ' ;) Als ik je niet goed inschat, ook gewoon zeggen hoor! Dan maak je al vanzelf een goed begin toch? :)

Door voor jezelf na te gaan welke dingen het peil in jouw emmer doen stijgen. Als je dit weet, kun je op tijd stoom afblazen, in plaats van te laat ontploffen. Als je bijvoorbeeld alsmaar een heel klein beetje geirriteerd raakt door bepaalde collega's, tot je zo geirriteerd bent dat je de leuke stagiaire enorm op haar donder geeft, kun je beter al bij een beetje irritatie een opmerking maken tegen je collega. Dan raakt je emmer nooit meer helemaal vol. Succes!

Jij hebt het temperament niet in toom, het temperament heeft jou in zijn greep... Het helpt om je emmer zoals je zelf zegt, eerder te legen, dus laat het niet zo ver komen dat dat ene druppeltje alles doet overlopen... Als dat gebeurt heb je nergens greep op... Maar dat heb je wel als je tussentijds wat water loost... Doe dat en loop niet meer over... Dan heb je je temperament beteugeld...

ga lekker op een vechtsport of zo ;) haaajaa tsakkaaa ben je de rest van de week zo mak als een lammetje ;)

Je bent temperamentvol, daar kun en hoef je niets aan te doen. Je zou juist iets moeten doen aan je eindeloze geduld. Iets of iemand stelt jouw geduld op de proef. je wilt het niet aanvaarden, dus borrrelt gevoelens, behorende bij deze ervaring (situatie) zich op. Resultaat: uitbarsting. Zolang jij niet jouw (rijkdom aan) gevoelens onderdukt, dan is er niets aan de hand!

Volgens mij laat je over je grenzen heen gaan. Deze moet je dus tijdig aangeven en bij irritaties je uiten. Juist omdat je zo liefdevol bent, hou je waarschijnlijk te veel rekening met de gevoelens van anderen. Wanneer 'jouw emmer' overloopt, komt alle irritatie er uit en dan word je dus héél boos, alle boosheid van andere zaken komt er dan ook uit. Zo probeer tijdig jouw grenzen aan te geven en je direct te uiten bij een frustratie, dan kun je dit waarschijnlijk veel 'zachter' doen. Succes!

praat eens meer met je familie en krop niet alles zo op

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100