Waar is moraal goed voor?

Zoiets wordt toch niet door mensen in het leven geroepen om daarna voor eeuwig weer te verdwijnen (als alle mensen dood zijn zegmaar)?

Ik bedoel dus niet of het door mensen wordt gemaakt, maar waarom het in het leven wordt geroepen om na de mens eeuwig te verdwijnen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

- Ruzie maken betekent proberen aan te tonen dat de ander fout is geweest. En dat is een zinloze onderneming zolang je niet samen een vorm van overeenstemming hebt bereikt over wat Goed en wat Fout is.
- Deze wet of regel voor goed en fout, of goed en kwaad, werd vroeger de Natuurwet genoemd.
- Ieder mens is op ieder moment onderworpen aan diverse wettenstelsels, maar bij slechts één daarvan heb je de vrijheid om het te overtreden.
- Dat wil zegen: de wetten die hij met andere dingen gemeenschappelijk heeft kan hij niet overtreden (bv zwaartekracht), maar de wet die speciaal zijn menselijke natuur betreft, de wet die hij niet met dieren of planten of anorganische dingen gemeenschappelijk heeft, is de wet die hij overtreden kan als hij wil.
- Deze wet werd de natuurwet genoemd omdat de mensen dachten dat iedereen hem van nature kende en niet van anderen hoefde te leren.

- Er hebben tussen de moraalstelsels wel verschillen bestaan, maar die hebben nooit de vorm aangenomen van een radicaal verschil. Er is verschillend gedacht over de vraag welke mensen je onbaatzuchtig moet benaderen. Maar men is het er altijd over eens geweest dat je jezelf niet op de eerste plaats moet stellen. Egoïsme wordt nooit bewonderd.

Als we hier van uit gaan, is moraal iets wat eigenlijk 'vanzelfsprekend' is. Je kan je tegen de moraal keren, maar onbewust 'weet' je dat dat niet klopt.
Waar het goed voor is? Ik denk om te zorgen dat er geen extreem erge dingen gebeuren, en we als mensheid de aarde niet verkloten. Alleen houden we ons zelf niet al te best aan onze eigen moraal, waardoor we dat toch doen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien. Het filosofisch vakgebied van de ethiek richt zich op de vraag 'wat is een goede moraal?'. Een universele moraal heeft de pretentie altijd en overal te gelden. Iets is immoreel als het ingaat tegen de wetten van de ethiek. Iets is amoreel als het niets met goed of kwaad te maken heeft
Het is dus wel iets dat door de mens in het leven is geroepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moraal appelleert aan menselijk normbesef. Gestold in collectieve waarden biedt zij een leidraad voor de wijze van omgang met elkaar en met de wereld waarin wij leven.