Waarom wil niet iedereen bloed geven?

Het is zo'n klein ingreepje, en zo ongelofelijk belangrijk. Zijn die mensen dan onverschillig ofzo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het overgrote deel van de mensen heeft er waarschijnlijk uberhaupt nog nooit bij stil gestaan vermoed ik.. En je hebt natuurlijk mensen met angst voor naalden, mensen met weinig tijd, mensen die het niet mogen vanuit een geloofsovertuiging en zo zijn er nog wel een aantal redenen denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat de een denkt dat 'toch al zoveel mensen het doen'. En omdat er soms van die verhalen rond gaan dat er bloed gewoon wordt weggegooid. En dan heb je ook nog de mensen met angst voor naalden, dan ga je daar toch ook minder snel zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat men er voor 'er op uit' moet zonder dat men zelf er beter van wordt. Het zou (naar mijn mening) een goed idee zijn om een stichting in het leven te roepen die huis-aan-huis gaan om bloed te prikken. Hierdoor zullen waarschijnlijk meer mensen hun bloed geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad onverschilligheid.
en sommige mensen zijn ook wel een beetje bang denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik gaf bloed maar vond het toch een beetje eng. Die naald is echt 5mm dik. Plus dat het veel tijd kost.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je al een druk en hollend bestaan hebt, ga je niet nog eens lekker een dagje uittrekken om bloed te geven. Daarnaast heb ik al zeker 5 jaar geen reclame/verzoek over bloed geven gezien, dus blijkbaar is de nood ook helemaal niet zo hoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Angst voor de naald zoals al eerder gezegd zal hier deels verantwoordelijk voor zijn en uiteraard het nare menselijke trekje er maar al te gemakkelijk vanuit te gaan dat "die ander" het klusje wel naar tevredenheid zal klaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien een klein ingreepje maar 't kost veel tijd omdat ik eerst vele kilometers zou moeten rijden want er is geen ziekenhuis in de buurt. Verder denk ik dat er in NL wel genoeg bloed op voorraad is, want ik zie NOOIT een spotje of campagne om meer bloeddonoren te ronselen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben niet gecharmeerd van naalden. Plus, het zit niet echt in het collectieve bewustzijn gehamerd als gewoonte; als je als kind of jonge volwassenen een keer verplicht wordt bloed te geven denk ik dat die mensen het later op vrijwillige basis eerder doen. Ik ben er te weinig mee in aanraking gekomen om het als reële optie te zien; mijn steun is vooral in mijn directe omgeving merkbaar, plus nog wat goede doelen etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geef elke 4 weken. (Plasmaferese)

Kost me een uur per keer. Ik doe het vroeg voor mijn werk. Ach wat is moeite.

Het is angst. bloed is eng, de naald lijkt eng.
En de stap is denk ik toch groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast de mensen die onverschillig zijn is denk ik ook het probleem dat de eigenaren van de bloedbank er geld voor krijgen en de bloeddonor niet.

Vorige zomer is hier nog ophef over geweest. Omdat ze denken dat als de subsidie voor bloeddonoren terugkomt dat er ook weer meer bloed gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mensen zijn bang van naalden