tot hoe laat mag je herrie maken op vrijdag?

Mijn buren maken elk weekend, vooral op vrijdag s'avonds laat, ongelofelijk veel kabaal met dronken vrienden.
Op gegeven moment word ik er echt tureluurs van. Vaak gaat dit ook door tot 4 uur in de nacht.
En dan schreeuwen ze luidskeels vanaf het balkon.

Tot hoe laat mag dit officieel, en wanneer mag ik actie ondernemen?
Vragen of het zachter kan, helpt niet. Ze maken dan altijd juist meer herrie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde gehad. Helaas een erg nare situatie. Het is toegestaan om tot 22:00 gepast "lawaai" te maken. Daarna moet het stil zijn. Mocht je geen gehoor krijgen wanneer je vraagt om rekening te houden met jou, dan kan je de politie bellen. Let wel, dit gaan ze waarschijnlijk niet waarderen.
Mocht je daarlangs voor zijn, geef dan bij de politie aan dat je er een meldingen wilt maken, zonder dat ze er gevolg aan geven. Dit tbv de opbouw van een dossier. Uiteraard zullen ze toch een keer langs moeten gaan om de klachten te onderzoeken en de bewoners een kans te geven zich te beteren. Om ongemakkelijke situaties te voorkomen, zou je andere buren kunnen vragen ook eens te klagen. Als je dan later eens de politie belt, is voor de overlastveroorzakers niet gelijk duidelijk wie de politie gebeld heeft.
Als ze in een huurhuis wonen, meld de overlast dan bij de woningbouwcorporatie. Zij zullen je adviseren om een dossier op te bouwen van incidenten. Dus vastleggen wanneer de overlast plaats vindt. Ook melden bij de politie.
Als dit vaak genoeg gebeurd, zullen ze een bemiddeling starten. Veranderd er dan nog niks, krijgen ze een waarschuwing. Dan is er nog een kans op vrijwillige verhuizing van jouw buren. Mocht dat niet baten, zal een gerechtelijke procedure moeten worden gestart. Dit zal de woningbouw moeten doen.
Veel succes en sterkte met deze nare situatie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid; waar kan ik terugvinden dat het vanaf 22:00 rustig moet zijn op straat? Het klinkt als een soort van avondklok en ik kan me niet voorstellen dat we dat in Nederland kennen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bekende situatie, ik heb het helaas ook mee moeten maken maar uiteindelijk zijn zij het huis uitgezet! ( zie mijn reactie nop de vraag)
+ dus ;-) @Maarten,het gaat niet over de straat maar over burenoverlast maar de regels zijn hetzelfde en is al jaar en dag bekend. Zie mijn reactie bij xlouiselove
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kennelijk is er geen landelijke wet voor kabaal. Dit word door de gemeente geregeld.
http://m.goeievraag.nl/vraag/226287?from=www http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/geluidsoverlast-in-de-wet
Poet
9 jaar geleden
De wet zegt iets over overlast. Daarop gaat dit verhaal van Primemp ook in en dat is correct. +
De geluidnormen in de APV's zijn niet passend voor stemmen en muziek maar hebben betrekking op vrij constante geluidsbronnen zoals machinaal geluid etc.

Andere antwoorden (4)

ik zou denken 22:00 uur is min of meer toegestaan
daarna iets van zeggen of de politie bellen

Toegevoegd na 1 minuut:
als het een huurhuis is kan je ook nog de woningbouw vragen om te bemiddelen
en vragen of andere buren er ook last van hebben
vervelend voor je trouwens dat je zulke buren hebt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om 22:00 moet het stil zijn , niet muisstil een beetje geluid mag mocht het erger worden kan je altijd 09008844 bellen algemene nummer van de politie , en zij zullen vragen of het zachter kan gebeurt dit daarna niet gewoon gerust nog een keer bellen .

Toegevoegd na 4 minuten:
Artikel 267. Iedereen is verplicht zich zodanig te gedragen dat anderen niet meer dan noodzakelijk door geluid gehinderd worden. Elk gerucht of rumoer bij dag is verboden, wanneer het zonder noodzaak wordt veroorzaakt, wanneer het te wijten is aan een gebrek aan voorzorg en wanneer het van aard is de rust van de inwoners te verstoren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Over tijden staat ook niets in de wet. (bron 1)

Nu heb ik wel het vermoeden dat de tijden waarop 'lawaai' gemaakt mag worden lokaal kunnen worden geregeld.
Zo heeft Hattem hier een richtlijn/gedragscode voor in het leven geroepen die inderdaad een tijdstip van 22.00 uur aanhoudt voor het veroorzaken van geluidshinder.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/images/Hattem/i33387.pdf

Andere gemeentes, zoals Utrecht, verwijzen echter naar de politie bij overlast,
https://pki.utrecht.nl/Loket/prodcat/products/getProductDetailsAction.do?id=786
of verwijzen naar een speciaal ingericht meldpunt, zoals de gemeente Amsterdam, http://www.amsterdam.nl/zorg-welzijn/wmo/waar-kunt-terecht/meldpunten-zorg-0

Het Juridisch Loket heeft een stappenplan opgesteld om geluidsoverlast tegen te gaan. (bron 2)
Al heb ik het vermoeden, als ik je toelichting zo lees, dat je de eerste twee stappen al wel kan overslaan, maar ik kan je aanraden om de vervolgstappen wel te nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hmm... de bronnen zijn niet geplaatst... bij deze alsnog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Officieel is het zelfs zo dat je geen overlast mag veroorzaken. Niet gebonden aan een tijdstip. Dus ook midden op de dag om 14:00 uur bijvoorbeeld..
Maar algemeen acceptabel is tot een uur of 22:00. Als je al meerdere keren hebt gesproken met je buren, is het een optie om eens een gesprek aan te gaan met de wijkagent.
Gewoon op de dag, hoeft niet tijdens de overlast te zijn. Hij kan je helpen door ook met je buren te praten, of met buurtbemiddeling.
Soms is het gewoon zo dat buren willens en wetens willen delen met iedereen in de straat wat ze aan het doen zijn om twaalf uur ´s nachts.
Op het moment van overlast, zoals je zegt midden in de nacht, kan je ook de politie bellen. Meestal komen die pas als je zelf een aantal keer aan de deur bent geweest. Dus kort gezegd komt het erop neer dat je eerst zelf het mogelijke moet ondernemen, maar overlast hoef je zeker niet te pikken!!! Als je in een huurwoning woont, of je buren wonen in een huurwoning, dan kan je ook nog via de woningbouw klagen. Als je klaagt met meerdere omwonenden, moeten ze er zeker iets mee doen!!

Heel veel succes ermee. Buren gerucht kan werkelijk uitputtend zijn. En helaas weet ik dit allemaal uit eigen ervaring!