klagen
Definitie: je ontevredenheid, pijn of verdriet uiten
`Ze klaagt over pijn in haar buik.`
`Hij klaagt dat hij zo vaak alleen is.`
`Hou op met je gezeur, je hebt helemaal geen reden tot klagen.`

zeuren
Definitie: op een vervelende toon steeds min of meer dezelfde vraag of klacht herhalen. Synoniem: zaniken
`zeuren om een ijsje`
`Ze zaten maar te zeuren over het ontslag van hun schoonzoon.`

Conclusie:
Zeuren is het blijven herhalen van dezelfde klacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Klagen gaat altijd ergens over.
Zeuren kan in het wilde weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeuren is langdurig klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeuren is vragen stellen en als het antwoord negatief is toch doorgaan met vragen.
Zeuren is iets willen, of echt iets, iets materialistisch of aandacht en als je het niet krijgt daar toch over doordrammen.
Zeuren is je zin willen doordrijven.

Klagen is de ander laten weten hoe slecht jij het hebt.
Het is natuurlijk ook vragen om aandacht,
maar niet zo direct om een ding, om iets stoffelijks.
Klagen is meestal niet zo doordrammerig.

Ik klaag wel eens over pijn in mijn rug, maar ik
blijf daar niet over doorzeuren.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen klagen dat vrouwen te veel zeuren :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je klaagt, geef je aan, dat je iets negatiefs ondergaat, maar ook, dat je verwacht, dat het beter of goed wordt door de akties van degene tegen wie je klaagt. Met andere woorden : klagen heeft zin.
Zeuren niet. Zeuren is weten dat er geen verandering in de situatie zal komen, maar je gedachten toch maar steeds laten draaien om datgene waarover je zeurt. En zeurt.En zeurt. En overmorgen en volgende week nog steeds zeurt.

Ik vind dus iemand meedelen, als antwoord op een vraag hoe het met je gaat, dat je pijn hebt, of erge last ergens van, net zo min klagen als zeuren. Het is op welgemeende aandacht een eerlijk antwoord geven. Zodat er rekening mee gehouden kan worden, dat je niet op je best bent vandaag. Want dat is menselijk : dat hebben we allemaal wel eens. En mopperen dat het langer duurt dan je gehoopt had, mag ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de pappa. Gemakszuchtigheid, om van het gezeur af te zijn. Hij had ook gelijk kunnen zeggen: tuurlijk, meid, kies een mooie uit.
Klagen is van : "Ik moet nog naar de winkel en de was is nog niet droog en fifi is weggelopen."

Zeuren is van:" Wanneer gaan we om het spelletje te gaan kopen . Vlug want de winkel sluit en ik wou het nu hebben. Komaan!"

Zeuren is volgens mij vervelender dan klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klagen is als je al een tijd loopt te tobben omdat je bijvoorbeeld te veel geld uitgeeft en niets over houdt en altijd maar klaagt dat je geen rooie cent hebt. Die persoon zoekt geen oplossingen ,door bijvoorbeeld te gaan sparen en minder geld uit te geven.
Zeuren is dat je dan loopt te zeuren bij je vrienden om geld te lenen. Je krijgt het maar niet voor elkaar dan zeur je maar door bij andere vrienden. En dan net zolang loopt te zeuren totdat eindelijk iemand geld geeft om te lenen bijvoorbeeld. Zeurkous zeggen ze dan ,hier heb je wat geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is maar net wat je liever doet!
dat maakt het verschil.

klagen kan bij vlagen
maar zeuren heeft effect op de humeuren
(van de mensen om je heen)

Toegevoegd na 39 seconden:
ik probeer alleen maar net zo'n goed antwoord te geven als loenie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klagen is dat je ergens niet tevreden over bent
.
Zeuren is dat je iets wilt, je zeurt om een ijsje. En wanneer je dan genoeg gezeurd hebt om het ijsje dan krijg je hem ook. En wanneer je hem dan hebt opgegeten ga je vast klagen over buikpijn of over de smaak van het ijsje.