Hoe verklaar je dat kleptomanie typisch vrouwelijk is en pyromanie typisch mannelijk?

Dit n.a.v. een deskundige in criminologie, die ik hoorde in een interview op de radio in verband met de branden in Veendam. Hij beweerde dat kleptomanie niet voorkomt bij mannen en dat een pyromaan nooit een vrouw is. '
Als dat waar is, hoe zou dat dan te verklaren zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn logica zegt het volgende:

Vrouwen zijn van nature verzamelaars en kleptomnie is een ziekelijke vorm van stelen/verzamelen, daarom zal het bij vrouwen vaker voorkomen dan bij mannen.

Mannen zijn van nature jagers, daarnaast hebben ze meer dan vrouwen de drang om te strijden, vechten, verwoesten. De adrenaline die dan vrij komt geeft ze een kick. Iets in de fik steken geeft mannen dus ook een enorme kick.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik geloof niet dat het waar is. Wel denk ik dat mannen meer aangetrokken zijn tot bepaalde natuurverschijnselen als vuur, onweer e.d. Misschien dat vrouwen eerder aan kleptomanie lijden omdat ze vaak in de gelegenheid komen (vrouwen blijven nu eenmaal meer shoppen dan mannen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik wat vertellen? Daar zijn de wetenschappers niet uit:
"Niettegenstaande kleptomanie sinds de 19e eeuw is gekend, weten we nog maar weinig over deze toestand. Gerangschikt bij de stoornissen in de impulsbeheersing door de American Psychiatric Association in de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-4th Edition, is kleptomanie een zeldzame aandoening die voornamelijk vrouwen treft."
En:
" 'Pyromanen blijken vooral introverte jongemannen tussen de twintig en dertig jaar oud. Ze hebben weinig sociale contacten, wonen veelal nog thuis, werden op school gepest en hebben een niet al te hoge intelligentie. Dan kom je tot een groep jongens die aandacht te kort is gekomen en geen macht heeft of had ten opzichte van ouders, school en vriendjes. Ze hebben ontdekt dat het aandacht trekt als je iets in de fik steekt.
De alcohol hebben ze nodig omdat ze anders niet durven. Ze doen het alleen, vaak als ze van de kroeg naar huis gaan. Dat laatste helpt bij hun opsporing, maar dat ze alleen werken en nogal teruggetrokken zijn, maakt het weer moeilijker een pyromaan te vinden."
14 jaar geleden
Mannen willen met grote fikken belangrijk lijken en vrouwen willen spullen om kinderen groot te kunnen brengen.