Verborgen boodschappen in tv uitzendingen kwam/komt dat echt voor?

Het gaat om verborgen boodschappen die in tv uitzendingen zouden zitten. In een flits zouden die voorbij komen en in je onderbewustzijn nestelen.
Is dit een broodje aap of toch een methode die gebruikt wordt of werd door....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een subliminale boodschap is een signaal of boodschap verborgen in een medium en bedoeld om doorgegeven te worden zonder dat het bewust opgemerkt wordt. Deze boodschappen zouden toch door het onderbewustzijn kunnen verwerkt worden, en aanzetten tot bepaald gedrag.

James Vicary, een onderzoeker op gebied van marketing, beweerde in 1957 dat boodschappen op een bioscoopscherm die slechts een fractie van een seconde zichtbaar zijn onbewust tot gedrag leiden. Hij had hierbij een onderzoek opgesteld in een bioscoop waarbij de woorden "koop frisdrank" of "koop popcorn" 1/30ste van een seconden tijdens de film in beeld stonden. Uit dit onderzoek bleek dat de verkoop van popcorn en frisdrank met meer dan de helft omhoog waren geschoten. Later is gebleken dat James Vicary zijn hele onderzoeksresultaten had verzonnen zodat meer gebruik zou worden gemaakt van een nieuwe reclamemethode van zijn hand. Ook zijn deze resultaten tot op heden niet reproduceerbaar gebleken. Vicary heeft zijn onderzoek later ingetrokken.

Een ander bekend voorbeeld is een verkiezings-spotje van George W. Bush. In zijn strijd tegen Al Gore was in zijn tv-reclame na de naam Al Gore heel snel het woord "rats" te zien. Het spotje probeerde dus de kandidaat te koppelen aan het negatievere woord "rats" (ratten). Echter, het is nooit bewezen dat door middel van dit soort spotjes het stemgedrag beïnvloed kan worden. Vermoed wordt dat het effect van subliminale waarnemingen erg klein is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dit is wel een leuke link
http://www.planetperplex.com/nl/subliminaal.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger, in begin jaren 90, gebeurde het zeker. Je zag het ook echt even snel flitsen. Een cola merk was het toen. We keken TV met mijn ouders toen het gebeurde en het viel gelijk iedereen op. Ik heb het daarna nog een paar keer gezien, maar nu al heel lang niet. Er staat me iets van bij dat er een verbod op is gekomen, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet, de jaren negentig....
Absoluut wel. Zelfs veertig jaar geleden werd dit al in films toegepast door Coca Cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag ik je er op wijzen dat dat een mythe is?
zie mijn antwoord...
Subliminals bedoel je? Nee want het is verboden...

Het is ook niet nodig, want reclame werkt al voortreffelijk genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1 voor de reclamejongens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat verboden is gebeurt niet, guantanamo bay schijnt een soort holiday inn te zijn, daar word niet gemarteld. fijn hoor zo´n overzichtelijke wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk als de vraagsteller Subliminals had bedoeld, dit dan ook als zodanig als vraag gesteld zou hebben.
Jaap van Ginneken heeft een boek geschreven "Verborgen verleiders". Dat gaat over verschillende sneaky manieren om mensen te beinvloeden in de media.

Overigens was er in 1958 al een Amerikaan die daar een boek over geschreven heeft. De auteur betoogt daarin dat reclamemakers de consument met geraffineerde psychologische methoden zonder morele beperkingen trachten te verleiden tot het doen van aankopen; het publiek wordt gemanipuleerd.

De tweede link verwijst naar een artikel van de Universiteit van Gent, waar daar onderzoek naar gedaan is, met voorbeelden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat betreft dat broodje aapverhaal:
Dat ontstond ook in de vijftiger jaren in de VS.
Ene Jim Vicary had een reclamebedrijf dat in het slop zat. Hij werkte zich in de kijker met zijn stelling dat ultrasnelle flashes met het bericht 'Drink Coca-Cola' en 'Eat Popcorn' echt effect konden ressorteren.
Het bleek een stunt te zijn om zijn bedrijf te redden, want er was absoluut geen bewijsmateriaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1957 beweerde Vicary van de Subliminal Projection Compagny dat hij reclameboodschappen in films had gemonteerd en zo de verkoop van popcorn en cola verhoogde... niets was echter minder waar, ... hij wilde slechts een apparaat voor deze reclameflitsen aan de man brengen... en had geen werkelijk onderzoek verricht naar de effecten...psychologisch onderzoek leerde echter dat subliminale suggestie niet werkt...
er bestaat wel zoiets als subliminale perceptie en subliminale waarneming

is het niet heel vreemd dat er nooit eens een ontslagen reclamejongen uit de school heeft geklapt over het hoe en waar van de subliminale boodschappen die hij en zijn collega's in de films hebben gemonteerd?... nee dat is niet vreemd, want het wordt niet gedaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed zo . Misschien ook een leuk onderwerp voor "Mythbusters". +
Komt absoluut heel vaak voor. Problemen die je aangepraat krijgt via GTST bijvoorbeeld zodat een vrij verkrijgbaar zalfje voor aambeien of iets anders beter verkoopt. Ik weet niet meer waar het was maar heb geloof ik op kassa of radar een keer een item hierover gezien. Je mond valt open dat aan dergelijke sluikreclame wordt verdiend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn onbewuste boodschappen die je binnenkrijgt waar veel reclamemakers graag gebruik van maken.
Schuldgevoel, angst, gebrek aan zelfvertrouwen zorgen ervoor dat de producten grote aftrek vinden.
Je krijgt namelijk heel veel dingen onbewust binnen en hier kun je dus erg weinig tegen doen. Behalve als er een verbod komt op dergelijke manier van verkopen.