Klopt het dat kinderen meer gillen dan vroeger?

Met vroeger bedoel ik, jaren 80 en 90. Of stoor ik me er meer aan dan toen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gestoord word je er van he :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die indruk heb ik nou ook al jaren, zeker vergeleken met de tijd dat ik jong was. (55-65)
Amadea
12 jaar geleden
Het is zeker zo'n kind van tegenwoordig die de duimpjes heeft uitgedeeld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kind doelbewust hard geelt krijg ik de neiging om te slaan, wat ik vervolgens gelukkig niet doe want dat is ook niet bepaald aangenaam gedrag:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer suiker, minder strenge opvoeding...Het is een slechte combinatie.
Kinderen schreeuwen inderdaad meer dan vroeger, er zijn hier ook wel onderzoeken naar geweest maar ik heb daar even geen bronnen van. Maar het blijkt dat ouders hun kinderen minder corrigeren dan vroeger ('Het kind moet lekker kind kunnen zijn en vooral niet steeds gecorrigeerd worden, das niet goed voor zijn zelfvertrouwen') Er zijn echt steeds meer ouders die geloven dat je je kind nooit moet straffen, en alleen maar positief mag benaderen. (Niet zeggen: 'Je mag niet schreeuwen' maar 'Ik heb liever dat je wat zachter praat' zodat het kind zelf kan kiezen of het luistert of niet, en niet wordt gedwongen...Die kiezen dus voor NIET luisteren, duh :P) Gevolg: Verwende kinderen die niet gewend zijn rekening te houden met de omgeving, want het leert thuis dat de wereld om hem draait en dat hij zo geweldig is, en gaan gillen als ze hun zin eens een keer niet krijgen, of dat nou van een volwassene is of dat ze van hun leeftijdsgenootjes niet de baas mogen zijn in een spelletje.
Verder zitten er steeds meer suikers in de dingen die we onze kinderen te eten en te drinken geven, met als gevolg steeds meer hyperactieve kinderen, die gaan rennen en gillen, niet gecorrigeerd worden en dus helemaal uit hun dak gaan....
Het klinkt misschien zwart/wit, maar geloof me, ik ken gezinnen waar het nog zwarter is als dat ik het hier beschrijf.
Gelukkig zijn er ook nog ouders die denken dat je kind ook wel groot wordt zonder cola bij het ontbijt en een blikje red bull voor tussen de middag, en die weten dat bij onvoorwaardelijke liefde voor je kind, ook hoort het kind grenzen geven en normen en waarden bij brengen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluidsniveau van jonge mensen en kinderen ligt in het algemeen hoger, heb ik de indruk.
Want als er in de trein 2 jonge studenten met elkaar praten over heel gewone dingen, kan je het , bóven de trein uit, 4 rijen verder woord voor woord verstaan. Geen idee of het door die oordoppen komt waar iedereen mee loopt, maar ik denk, dat veel jonge mensen al vroeg hardhorend zijn.... En mensen leren niet meer aan hun kinderen, dat het beleefd is, als anderen geen last van je hebben. Ongegeneerd en op volle sterkte blèren, als je daar toevallig zin in hebt, lijkt te moeten 'kunnen'....nét zo goed als eindeloos klapstoeltjes neerbuigen en omhoog laten klappen, zodat je aan de andere kant van het schot elke keer een dreun in je rug krijgt....moet 'kunnen'.... Ik vind eigenlijk van niet, maar mij wordt door jonge mensen dan ook verweten, dat ik niet verdraagzaam zou zijn....
Amadea
12 jaar geleden
Hé Rinke, jouw reactie is toch een hartstikke goed antwoord? Waarom heb je dat hiér geplaatst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat Rinke en Nieuwsgierig dit niet als antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet in wat voor deel van het land jullie wonen, maar ik vind het allemaal wel meevallen hoor, met die opvoeding. Even afgezien van de vraag over het gillen, daar weet ik geen antwoord op.
Maar ik heb 3 kinderen, die wel opgevoed worden. Ze mogen niet lopen schreeuwen, ze mogen geen spullen kapotmaken en snoeppapiertjes gaan in de prullenbak. En ze doen heus wel eens wat fout, maar ze leren het heus wel. En om te voorkomen dat er gedacht wordt dat ik mezelf zo fantastisch vind: In mijn omgeving zie ik dat ook. Ik woon in een heel gewone straat, met heel gewone mensen, en heel gewone kinderen die ook worden opgevoed. En de kinderen zitten op een heel gewone school, met heel gewone kinderen, die toch over het algemeen ook heel gewoon worden opgevoed.
Ik erger mij altijd een beetje als mensen in het algemeen roepen dat de kinderen van tegenwoordig, de ouders van tegenwoordig en de scholen van tegenwoordig niet meer deugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat alle kinderen gillen. Het valt me alleen meer op. Het feit dat niet alle kinderen het doen, denk ik dus dat het aan de ouders ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat deze reactie vast niet leuk vinden, dus lees niet verder als je dat beter lijkt.
Toen ik de vraag las dacht ik dat deze vraag vast afkomstig zou zijn van een vrouw, halverwege de dertig, zonder kinderen. Als ik op je profiel kijk dan zie ik dat 2 van deze 3 aannames kloppen. (De derde kan ik niet controleren)
Dus wat psychologie van de koude grond: Je biologische klok tikt en geluiden van kinderen komen bij jou harder binnen dan andere geluiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle 3 kloppen:) Maar dat laatste niet hoor. Er zijn ook mensen met kinderen die zich daar aan storen in mijn omgeving. Ik woon tegenover een basisschool, dus hoor het geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, méér en harder....maar ik dacht altijd dat het aan mij lag dat ik me eraan stoorde, GEK wordt je ervan!
En daarbij: ook tot heel laat, hier in de straat lopen sommige kinderen van 9 nog om 22uur op straat te gillen, ik vind dat echt te laat,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fijn dat ik je deze vraag stelt!!!! wat een opluchting!! ik dacht ook dat t aan mij lag!!
vind al heeel lang, dat die kinderen nooit eens normaal kunnen praten, maar altijd moeten gillen! snap t niet hoor maar ja, als ik dan luister hoe de ouders tegen die kinderen praten, das ook volume honderd! en dan nog die taal, maar goed, dat ligt aan de wijk waarin ik woon, maar toch!! dank dat je deze vraag gesteld hebt!! lucht op.... enne Odol: bij mij kloppen ze alledrie! (oke, iets ouder) maar ik vind al dat kinderen gillen zo lang als ik me kan herinneren, mede daarom heb ik ze mischien niet? maar dat terzijde...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mij idee zijn kinderen idd veel luidruchtiger en schreeuweriger dan voorheen.
Heeft te maken met het niet meer corrigeren en het goede voorbeeld geven.
Erger me soms ook kapot.
Op het moment zijn veel mensen met hun kinderen op vakantie hier en wat een rust zeg. En ben niet zo een zeikerd maar woon tegenover een school in een wijk met veel kinderen en soms stoor ik mezelf er zelfs aan met mijn geduldige karakter ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@umria, dat kinderen gillen heb je denk ik als ouder zelf in de hand. Met een consequente opvoeding kom je al ver. Dus mocht je twijfelen als je nog kinderen wil, moet dat niet de reden zijn om het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, platje..... ik twijfel inderdaad nog.....en mischien zelfs om nog stommere redenen dat dat gegil! sta jij open om mijn achterlijke argumenten van tafel te vegen voor mij? mischien als ik iemand hoor zeggen, die liefst zelf moeder is, hoe misplaatst mijn gedachten zijn, over zwanger en moederschap, dat ik dan nét iets anders over denk??
zo ja, mag ik je dan in een prive berichtje verder vertellen?
zo nee, snap ik t hoor, bedank !! zowiezo.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat prima, maar ik heb zelf geen kinderen, en wil ze ook niet. Maar als je je argumenten kwijt wil, mag je best een pb sturen.

Het beste antwoord

Helaas kan ik geen goed onderzoek vinden op internet, dus blijft het bij een mening :-(
Ik vind van wel en redenen daarvoor zijn al gegeven in vele goede antwoorden voor mij.
Wat ik wel heb kunnen doen is een "juf" van de peuterspeelzaal gebeld.... ook zij is van mening, dat kinderen harder gillen met als voornaamste reden, dat het door de ouders/opvoeders wordt getolereerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat de kinderen toen ook al veel gilden. Misschien woon je nu in een buurt waar meer kinderen wonen dan de buurt waar je woonde in de jaren 80/90. En misschien is het een ergenis geworden en ga je er steeds meer op letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk persoonlijk ook dat er meer en vooral langer gegild en geschreeuwd word. Het komt mede doordat er te weinig op gewezen word door de ouders, het moet allemaal maar kunnen tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zelfde idee heb ik ook. Misschien omdat er meer hyperactiviteit voorkomt, in combinatie met veel stilzitten achter spelcomputers e.d. Als ze dan naar buiten gaan leven ze zich veel meer uit en komt daar ook gekrijs bij.
En de oudere kinderen beginnen steeds jonger met het drinken van alcoholische en energiedrankjes. Vooral meisjes lopen als gevolg daarvan dan 's avonds laat nog gillend over straat. Dat is echt erger dan vroeger....
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou hele goede redenen kunnen zijn +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral die meiden ja.
En in tekenlokalen als er verf op de grond ligt.
Hoofdpijn...
Ik heb die ervaring zelf niet, maar ik geloof dat sommige mensen die ervaring wel hebben.

In films uit die tijd werd in ieder geval veel meer gegild dan nu, dat is een feit. Met name omdat het horrorgenre toen zijn hoogtij dagen vierde ;)

Maar om terug te komen op de vraag:
Wat ik vooral denk dat echt van deze tijd is, is dat mensen zich veel en veel meer aan elkaar storen dan vroeger.

Al die tv programma's over bonje met de buren, de rijdende rechter, wegmisbruikers, de politie op je hielen en noem maar op. Gooi er nog wat tendentieuze politici bij die de boel wat opstoken. En wat rare nieuwsberichten over dat we met zo velen zo dicht opelkaar wonen (terwijl het noorden en oosten zo ongeveer leegstromen).

Tegenwoordig word je in de winkelstraat gewoon omver gebeukt door een bejaarde die 50 meter van tevoren al heeft bedacht dat jij niet voor hem uit de weg gaat.

Is dat nou echt zo erg, gillende kinderen?
En als je nou echt een of ander wiskundig probleem probeert op te lossen en je hebt al je concentratie nodig, vraag dan gewoon aan die kinderen of ze even ergens anders heen willen gaan.
En dan bedoel ik niet op zo'n chagrijnige boze oude buurman manier, maar gewoon rustig en vriendelijk met een grapje. Want anders lok je gewoon een brutale reactie uit. En nee ook dat is niet specifiek van deze tijd, brutale kinderen die met hun pubervriendjes op straat spelen zijn er altijd geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom storen we ons meer aan elkaar? Kan dit ook zijn omdat ons gedrag veranderd, dat we asocialer worden naar elkaar.
En ook ik stoor me aan mensen die zich erg aan mensen storen. Ik ben echt tolerant, maar gillen vind ik te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat storend gedrag door kinderen voor anderen vroeger toch echt anders werd aangepakt. Consequenter.
Zijn gillende kinderen erg? Nou, voor mij niet.... tenzij het een constant terugkerend gebeuren is.
Dat intolerantie mede aangewakkerd wordt door de media zou best kunnen. Ook daar heb ik helaas geen goed onderzoek over kunnen vinden. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DIkke ++++++
Niet alleen de kinderen hebb n schrikbarend weinig manieren meer, ook de ouderen hebben bij mij allang het respect verloren dat ze vroeger vrijwel automatisch verdienden. Maar ook alles daar tussenin lijkt ernstig te vertokkifoceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet wel zeggen : sinds ik niet meer in een rijtjeshuis in een drukke wijk in de stad woon, maar in een vrijstaand huis in een dorp, is er vrijwel niets meer om je de ***** aan te ergeren. Het op elkaar gepakt zitten heeft er zéker mee te maken.
Inderdaad wordt er tegenwoordig meer gegild door kinderen als vroeger.
Vroeger werd er op school verteld dat je niet zoveel lawaai moest maken en rekening moest houden met anderen, maar tegenwoordig schijnt het te moeten kunnen om kinderen meer 'vrijheid' te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat valt wel mee hoor. Ik werk op een school en daar mogen de kinderen niet gillen. En de meeste kinderen doen dat ook gewoon niet.
Bovendien is er nu op scholen veel meer aandacht voor het "rekening houden met elkaar" dan in de tijd dat ik op school zat (1976 en daarna) Dat kwam bij ons niet ter sprake. En ja, er werd wel gepest, maar sociale vaardigheden waren gewoon nog geen onderdeel van het lesrooster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is mooi dat jullie dat wel doen, maar ik woon hier naast een schoolplein en daar schreeuwen en gillen ze in de pauzes alsof het een wedstrijd is wie het het hardst kan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haivon, die sociale vaardigheden waren toen en zijn naar mijn idee nog steeds, de taak van de ouders, het is erg genoeg dat de school kinderen deze vaardigheden bij moet brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het in eerste instantie de taak van de ouders, opvoeden noemen ze dat, maar schijnbaar is dat tegenwoordig voor een hoop ouders een moeilijk woord ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik dan echt niet snap is, dat ze er zelf óók de dupe van zijn/worden... onbegrijpelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar in het antwoord wordt gezegd dat er vroeger op school wel wat van gezegd werd, dat is waar ik op reageerde.
Het is ook mijn indruk. Als ik vroeger hoorde dat mijn 3 inmiddels volwassen kinderen op straat liepen te krijsen ging ik naar buiten om ze tot de orde te roepen. Hielp het niet, dan mochten ze bij de tweede keer binnen komen en verder die dag niet meer naar buiten. En heus, het werkte. Maar opvoeden is voor veel ouders tegenwoordig een vies woord, die vinden dat hun lieverdjes alles mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo denk ik er ook over. Als je ziet hoe ouders met kinderen omgaan in de supermarkt, echt om te huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie ook vele ouders in de supermarkt, die het in mijn ogen op dat moment super doen.....
Maar.... ik vind ook dat er erg veel m.i. niet te accepteren gedrag niet wordt gecorrigeerd.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, dat mankeert er nog wel eens aan. Overigens waren er ook in mijn kindertijd al ouders van wie mijn ouders tegen elkaar zeiden: "Snap je nou dat die lui dat goedvinden van hun kinderen?" . Wel vind ik dat het aantal niet-opgevoede kinderen groter wordt, maar dat komt misschien doordat er nu veel meer mensen zijn dan toen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, dat eerste deel helemaal met je eens!
Of er ècht bewezen meer probleemgedrag is door kinderen durf ik niet te zeggen.... mijn indruk is van wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is vast van iemand die het ook niet nodig vindt om zijn/haar kinderen op te voeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daartegenover 5 plussen Frans!!! ;-)))))
Jazeker want hierachter is het af en toe echt vreselijk met krijsende kinderen en vooral als de dames hun zin niet krijgen en het gekke is dat de ouders hier niets van zeggen.
Ik doe het niet,maar heb wel af en toe de neiging om te roepen of ze eens willen stoppen met dat geschreeuw.

Dit moesten mijn kinderen vroeger echt niet proberen want ik vind het niet nodig als er om niets hard gegild en geschreeuwd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha... Ik herken het helemaal en er wat van zeggen helpt niet want dan krijg je ook nog een grote mond, of de ouders komen verhaal halen waar je je mee bemoeid ;-)
Helaas maar de maatschappij is er niet beter op geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zou ik niet van onder de indruk zijn,maar ik begrijp alleen niet dat die ouders er zelf niet knettergek van worden of ze moeten doof zijn.
Ik heb met kleine kinderen gewerkt in de jaren '80 en '90 en ik heb het zien evolueren.
Er wordt inderdaad meer en harder gegild. En de ouders staan erbij en kijken er naar. Zelfs als ze zich niet meer verstaanbaar kunnen maken, worden de kinderen nog niet gecorrigeerd. Er is weinig of geen gezag meer bij de ouders. (gelukkig niet bij allemaal) Wat me ook enorm stoorde toen ik nog werkte was dat ouders soms de jas van hun kindjes (2j!) niet aankregen. Ze moesten er achter lopen (soms kruipen) maar de kleine zei gewoon "nee"! En dan stond zo'n moeder me met een wanhopige blik aan te kijken. Tot ik me ermee bemoeide om het kind in kwestie te laten gehoorzamen, want bij mij deden de kinderen wél wat ik vroeg. En gegild dat er dan werd, zonder dat de moeder zei dat het kind moest ophouden...
Kinderen spreken van nature luider en gillen gemakkelijk, maar je kan daar zelf veel aan doen. Onze kleinkinderen hebben dat ook enkele keren gedaan. Maar het is bij die enkele keren gebleven. Bij elk ongewenst gedrag van een kind hangt het er vanaf hoe je reageert, of ze ermee zullen stoppen of lekker verder gaan, én nog verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies hetzelfde dus, wat mijn kennis "juf" zei....
+!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is fijn om het van iemand te horen die in het vak zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++
Jij bent 34 jaar dus in de jaren 80/90 jaar was jij nog 4 of 14 dus kan je je er nog nooit echt mee bezig zijn geweest lijkt mij. Wellicht dat andere mensen bij jou weer iets vonden waarvan ze zeiden...."Waren wij ook zo 20 of 30 jaar geleden?" De tijd veranderd en hierdoor de mentaliteit onder de mensen ook. Welicht stoorden de mensen van toen zich ook minder aan de kinderen van toen maar je ziet.....ook volwassenen van nu zijn veranderd ten opzichte van die tijd.....in die tijd kon je nog gewoon kind zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mocht niet gillen, daar kreeg ik van mijn ouders en van de juf/meester commentaar op. Tegenwoordig is het lijkt wel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je vertellen dat dat gillen aan de omgeving ligt en niet perse aan de tijd. Ik ken zat volwassenen die ook gillen en van jouw leeftijd zijn dus die zullen net als jij ook gehoord hebben het niet te mogen doen. Mijn schoonouders en schoonzussen hebben allemaal een vreselijke harde stem. Mijn schoonzus heeft daarentegen een hele schelle stem en kwebbelt aan 1 stuk door en begrijpt niet eens meer wat ze 2 minuten geleden allemaal heeft verteld. Haar kinderen moeten dus wel gillen om een beetje aandacht te krijgen. Ik noem het maar een vorm van aandacht en hoe meer je die hiervoor geeft hoe erger het wordt. Mijn motto is dus ook geen aandacht aan schenken en jezelf opofferen en desnoods oordoppen in doen....kinderen kunnen jouw aandacht en ergernis wel eens leuk vinden. Pas als ze merken dat ze er niets mee bereiken en steeds meer genegeerd worden als ze gillen zal het bijna zeker een stuk minder worden. Kinderen zitten steeds meer binnen achter de pc of TV of playstation of wii.....allemaal dingen die al veel lawaai maken en die steeds harder gaan omdat de rest erdoor heen kletst. De omgeving is dus ook rumoeriger waardoor ze wel harder geluid moeten maken om te laten merken dat ze aanwezig zijn. Als de omgeving rustiger wordt zullen hun ook rustiger worden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een harde stem kun je ook zacht gebruiken.Maar kennelijk hebben jouw schoonouders en -zussen dat ook niet geleerd van hun ouders, en zo wordt dat gedrag van generatie op generatie doorgegeven. En ik heb er zelf altijd wel voor gezorgd dat mijn kinderen mijn ergernis echt niet leuk vonden en de gevolgen daarvan nog veel minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, die laatste zin....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha frans. Ik schijn weer een zachte stem te hebben dus veel mensen menen mij moeilijk te kunnen verstaan. Mijn mening: veel gegil vind ik niet nodig maar spelenderwijs als kinderen onder elkaar moet toch kunnen, we zijn allemaal kind geweest en ik geloof dat er geen een kind een modelkind is geweest. We kunnen de kinderen wel aanspreken maar het zijn de volwassenen die hun liever zoet willen houden met tv en pc of allemaal speelgoed wat lawaai maakt. Trouwens, houden we zelf ook niet van feesten met bandjes en muziek en gezelligheid waar veel gelachen wordt, of live bij F1 kijken en gaat de radio ook niet harder bij een leuk liedje of verslag van een voetbalwedstrijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, ik vind dat humor.
Het komt door de media, de TV, de radio, de muziek industrie, de game industrie, direct of indirect, in alle programma en kinderseries kun je tegenwoordig bijna geheime boodschappen vinden en wordt de mentale staat van de kinderen steeds meer verziekt, al die kabels en connecties zoals 3G en WIFI hebben ook hiermee te maken, de spirituele connectie, de kwalitatieve connectie tussen ouders en kinderen is weg, de kwantitatieve connectie heeft de boel overgenomen, de contacten tussen vrienden en familie zijn verbroken of in het beste geval veelal op afstand (internet/gsm)...de ironie is men deze kabels/connecties heeft gemaakt om te zorgen voor betere communicatie tussen mensen, maar we zijn de essentie ervan vergeten, we geven meer om virtuele vrienden dan de echte menselijke vrienden en familie...draai het om en je krijgt minstens een gezin die normaal met elkaar kan communiceren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja volgens mij wel, vroeger waren de (meeste) kinderen al meer gewend en hadden ze al veel erge dingen zien gebeuren bv. dood van familie leden (tegenwoordig zien de meeste kinderen dit niet gebeuren).