Ik ga met een ex alcoholist op stap Kan ik gewoon een biertje drinken zonder mij schuldig te voelen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het hem/haar gewoon vragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan voor 1 avond toch wel een biertje laten staan?

Het beste antwoord

Ja zonder probleem
Hij zal je niet raar aankijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Gewoon bier bestellen.

Hij is toch ex.

En volwassen neem ik aan. Dan moet hij daar tegen kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er uit solidariteit ook voor kiezen om een niet-alcoholisch drankje te drinken. Ex-alcoholist is overigens iets dat niet bestaat, het enige dat ex is aan een alcoholist die niet meer drinkt, is dat hij zich niet meer overgeeft aan de drang om te drinken. Je kunt het hem makkelijker maken door zelf ook geen alcohol te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoor, woutb, het maakt het niet makkelijker, als je geen biertje besteld met een droge alci : je maakt, dat hij zich schuldig voelt, omdat zijn ex-problemen een gezellig samenzijn zo beïnvloeden....gewoon drinken waar je trek in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een + voor dit antwoord.
@nieuwsgierig: Je hoeft niet specifiek te vermelden dat je voor hem je biertje gaat laten staan, maar gewoon iets anders bestellen zonder alcohol is wel een gebaar dat je het hem niet nog moeilijker wil maken. Zo zal hij zich heus niet opgelaten of schuldig voelen.
Een alcoholist zal zijn hele leven moeten blijven vechten tegen zijn verslaving, ookal staat hij al 20 jaar droog. Het zal nooit een ex probleem zijn. En hangt een gezellig samenzijn vast aan het drinken van alcohol? Word dat gezellig samenzijn dan zo beinvloed? Kan toch zonder ook gezellig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bepaalt niet wat je drinkt of het wel of niet gezellig is....maar daar gaat de vraag niet over....
Een droge alcoholist is er zich van bewust een onzichtbare handicap te hebben, en hij heeft geleerd, daarmee om te gaan. Doe dus maar heel gewoon, en drink een biertje, als je daar zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke +. Je kunt je inderdaad afvragen of het slim is die problematische "worst" voor de neus van de alcoholist te houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor dit antwoord. Want zo zou ik het ook doen. Ik ga ook geen patat met mayonaise zitten eten als ik samen met iemand ben die zwaar aan de lijn is.
Dat heet inlevingsvermogen.........
Ja natuurlijk! Het is voor hem juist de ultieme test hoe hij ermee omgaat. Er zullen vaker momenten komen dat anderen in zijn aanwezigheid een drankje drinken. Let wel op dat je je niet te buiten gaat aan drank en dronken wordt, maar dat zul je niet doen denk ik. ;)

Je kunt een ander ook niet verbieden om te roken omdat jij gestopt bent met roken. Dat is ongeveer hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet, jij bent niet de alcoholist met een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je dat het beste aan hem zelf vragen, dit zal per persoon verschillen.

Een vriend van mij heeft ook stevig gedronken en is daar gelukkig mee gestopt, nu drinkt hij niet meer, wanneer wij uit gaan, drink ik een lekker biertje en zit hij aan de cola, helemaal geen probleem.

Ik kan mij voorstellen dat iemand die net helemaal alcohol-vrij is, er meer moeite mee heeft.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.

Je kan ook de situatie aangrijpen om te kijken hoe het met je eigen "verslaving" gesteld is. Probeer is zonder alcohol in een omgeving waar het "sociaal" is om te drinken door te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ex-alcoholist is een mens... En als hij werkelijk van de drank af is, mag jij alles ten opzichte van drinken... Maar als je dat niet kunt, dan is die EX van ex-alcoholist niet zo ex als dat jij stelt... Dan zou recidive dus kunnen optreden... Dan zou ik het niet doen, dan zou ik niets drinken en het toch gezellig maken met die ex-alcoholist, maar dan zonder alcohol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
recidive , leuk woord die hoor je niet zo vaak meer
Ze blijven het eeuwig moeilijk hebben met de strijd tegen alcohol. Als jij niet drinkt, is er wel iemand aan het tafeltje naast jullie die een alcoholisch drankje drinkt. Het gevecht blijft, een leven lang.

Er bestaan geen ex-alcoholisten. Er bestaan alleen mensen die zichzelf overwinnen en afzien van drank, ondanks het feit dat ze genetisch behept zijn met het verlangen daarnaar.

Doe er niet te moeilijk over, maar vooral: ga goed met drank om, anders zal hij je verachten, of er op zijn minst verdriet om krijgen. Het zal, als jij drinkt, geen extra moeilijkheid opleveren voor de mens in kwestie.

Het enige dat je kunt doen is respect voor hem hebben, al hoef je dat niet met zoveel woorden te zeggen, tenzij het ter sprake komt.
14 jaar geleden
Vraag het even voor jullie weg gaan. Heb jij er moeite mee als ik wél drink?
Want als jij niet gaat drinken, terwijl je dit normaal wel doet, kan de ander zich weer ongemakkelijk voelen, omdat hij dan weet dat jij het voor hem laat die avond.
Voor een (ex) alcoholst is dit geen vreemde vraag die wordt hem/haar wel vaker gesteld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het is niet dat jij nu niets meer zou mogen drinken, Hij heeft ondertussen geleerd dat er een limiet moet zijn en jij kent deze grens. Hij heeft daar hulp voor gehad. Vertrouwen is hier een belangrijke basis. Hij zal er op moeten vertrouwen dat je weet wat je kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
begin rustig aan met frisdrank en kijk even de kat uit de boom,blijf altijd waakzaam