Waarom zitten er wereldwijd veel meer mannen (± 95%) dan vrouwen in een gevangenis?

Ook wordt TBS zelden aan vrouwen opgelegd. Dat mannen meer spierkracht zouden hebben lijkt me geen goede reden omdat je ook met wapens en andere middelen delicten kan plegen. Heeft het misschien te maken met hormonen (testosteron)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
SimonV
9 jaar geleden
Hier staan ook verklaringen:
http://www.lawteacher.net/criminology/essays/females-commit-less-crime-than-males.php

Het beste antwoord

Als je in de gevangenis terecht komt, heb je iets gedaan dat afwijkt van "normaal" gedrag. Bij mannen komt, zowel positief als negatief, afwijking van het gemiddelde (= het normale) meer voor dan bij vrouwen. De spreiding is groter.
Er zijn bijvoorbeeld meer mannelijke geniën dan vrouwelijke, maar ook meer idioten!
En voor afwijkend gedrag geldt hetzelfde: mannen zijn oververtegenwoordigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Zo zullen er ook meer mannelijke workaholics zijn denk ik, ook extreem gedrag.

Andere antwoorden (2)

Mannetjes zijn haniger en agressiever dan vrouwtjes.
Dat komt omdat ze om de voortplanting (vrouwtjes) moeten vechten.
Kijk naar natuurfilms, en dan zie je het bij elke diersoort. En dus de mens.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, maar mensen kunnen iets beter nadenken zou je verwachten. En niet alle delicten gaan over voortplanting en vrouwen;-) Jij stelt nu dus ook eigenlijk dat mannen veel irrationeler en dierlijker zijn dan vrouwen?
Edraket
9 jaar geleden
Het gaat te ver om te stellen dat mannen irrationeler en dierlijker zijn dan vrouwen.
Vrouwen zijn irrationeler denk ik. Als je met een vrouw ruzie hebt blijft ze niet bij het onderwerp, maar haalt ze alles en nog wat er bij.
Qua dierlijkheid zijn ze gelijk. Allebei geven ze indien nodig hun leven voor hun kroost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is juist dat veel mannen er allerlei irrelevante zaken bijhalen tijdens een conflict. Zo zie je maar weer...
Omdat vrouwen in psychiatrische klinieken zitten.
Hun hormoonhuishouding maakt ze meer vatbaar voor depressies, schizofrenie, eetstoornissen, angststoornissen, fobieën en dergelijke.

Het hoge testosteronniveau bij mannen leidt tot agressie en niet tot de hierboven genoemde psychologische aandoeningen. Daar hebben mannen weinig last van.

Toegevoegd na 22 minuten:
Voor die zaken hebben ze geen tijd .
Ze moeten op "jacht"
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt niet. Schizofrenie komt bij mannen vaker voor dan bij vrouwen. Ook openbaart zich de ziekte bij mannen op jongere leeftijd. Depressies en fobieën zijn over het algemeen goed te behandelen..Schizofrenie en een antisociale persoonlijkheidsstoornis (komt ook veel meer bij mannen voor) zijn niet te genezen. Er verblijven ook meer mannen (93,7%) dan vrouwen (6,3%) in de tbs-inrichtingen. Dat zijn dus ook volwaardige psychiatrische klinieken.
http://www.om.nl/onderwerpen/tbs/@122860/wat_is_tbs/
Dat veel mannen voor die zaken weinig tijd willen maken zou best eens kunnen kloppen. Daarom krijgen ze ook behandeling onder dwang in een tbs-kliniek;-)