Wat vinden jullie het ergste beeld : dat van '45 of dat van nu ?

En waarom doen wij hier als 'democraten' niets aan? Zijn wij hieraan verantwoordelijk of hebben wij het zogenaamd ook niet 'gewusst'?
Is het zo moeilijk dan om hierin verandering te brengen?

Is het nu echt zo moeilijk om vb. 100 miljard dollar van de 1000-en miljard , die nu in 'onze' banken worden gepompt, te besteden aan déze ramp?!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Beide zijn verschrikkelijk voor het geweten van de mensheid. Maar je mag m.i. geen gradatie leggen in wat "erg" is. Is kanker erger dan verminking? Is verkrachting erger dan levenslange vernedering?
Neen , wat nu onvergeeflijk is dat we moeten zeggen : WIJ WETEN DIT.We zijn nog nooit zo geïnformeerd geweest als nu, als een flatgebouw afbrandt in Porte Allegre weten we het tien minuten later met internetbeelden; als een brug instort in Kyoto ,worden we overspoeld met live-interviews op cnn.Als elke dag honderden kinderen sterven van hongersnood, is dit geen nieuws. Afrika is besmet voor de media. De economische crisis maakt het nog erger. Het is alleen met een gecoördineerd beleid op G20 niveau dat hier een gestructureerde verandering kan teweeg brengen. Zelfs het tienvoudige aan geld zou niet helpen. Alleen de bankrekeningen van corrupte regeringsleiders zouden er wel bij varen.In de laatste vijftig jaar van de wereldgeschiedenis is er maar één land dat erin geslaagd is zijn bevolking te alfabetiseren , te voeden en gratis geneeskundige zorgen te verstrekken : Cuba. En zelfs Nobelpijswinnars geven dit toe dat onder het bewind van dictator Castro niet alles netjes gebeurde maar er is geen hongersnood en een zeer laag kindersterfte, ondanks de economische boycot sinds 1961. Dus het kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt, wou ook geen gradatie leggen voor wat is erger. Trouwens voor dit soort zaken komt er bij geen enkel woord op dat kàn passen.
Ik vroeg mij enkel af waarom wij met z'n allen kuddedieren blijven en er tussen al deze miljoenen niet één enkele zit zoals vb M.L. King , die ons allen begeesterd....
Bedankt voor de reactie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wees gerust. ooit staat er een nieuwe Martin Luther King met een nieuwe "I had a dream..." Ik geloof daarin.

Andere antwoorden (4)

Leed en leed valt niet te vergelijken. We weten het nu wel, willen wel helpen, maar het valt niet mee. Als je geld overmaakt, blijft het meeste aan de strijkstok hangen. Daadwerkelijk hulp geven is ook moeilijk. Je kunt hooguit je schuldgevoel afkopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan wordt het misschien tijd om er samen iets aan te doen...geloof doet alles
Het is vreselijk,je zal maar in het verkeerde land geboren worden.

Deze mensen kunnen best geholpen worden.
Maar in de ogen van het heersende kapitalisme,zijn deze mensen niet produktief,en het land waar ze wonen heeft geen bodemschatten dus is het allemaal niet interessant om hier geld in te steken.Het brengt geen geld op.
De regeringsleiders en machthebbers van deze arme landen strijken de donatie's op,en laten het in eigen zakken en dat van vriendjes verdwijnen.En de rest kan verhongeren.

Dit is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat van nu. We zouden nu wijzer moeten zijn.

Het verschil: 45 is opzet, 2009 is nalatigheid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We zouden deze vraag niet hoeven te stellen als de mens zich beter bewust was ,wat er over de grens gebeurd. Hoe verder weg hoe minder belangrijk lijkt het wel. En al helemaal als die mensen ook nog een kleurtje hebben. Schijnbaar delen we de mensen in , in waarde vakjes. Voorbij Belgie begint het al een beetje. Maar voorbij de middelandse zee stort de mensenwaarde al geheel in. Honderdduizenden mensen zijn er de laatste jaren vermoord. Wie lag daar wakker van? Zelfmoordaanslagen kosten iedere week tientallen levens. We lezen het en kijken daarna naar het weerbericht want we hebben een vrije dag. Die 18 doden zijn we al weer vergeten als het weer maar goed is!! En als er bij de volgende aanslag maar 6 doden vallen, dan denken we al snel, oh dat valt mee maar 6. De ellende uit de wereld komt met bakken over ons heen en het doet ons steeds minder. Maar wat moeten we dan???? Geld geven? Aan wie? In het middenoosten kopen ze er al snel wapens voor! Dus nog meer doden. En zouden wij echt willen helpen? Onze auto er voor willen verkopen? Niet met vakantie gaan? Maar 2 kinderen nemen i.p.v. 3 ? Onze televisie weg doen of in ieder geval geen nieuwe kopen? Om dan al dat geld over te maken naar, ja naar wie? Al die doden en al die rampen verdienen het wel. Maar ze zijn ver weg, een heel eind voorbij Belgie. We kruipen snel weer weg in onze heerlijk verwarmde huizen en zetten een muziekje op. En dat is pas erg, maar wat anders?????????
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alle antwoorden zijn hier allemaal terecht op zijn plaats. De jouwe vind ik het scherpst...
We zeggen allemaal inderdaad och ja het zijn er nu maar 6 en gisteren 13,5 ! We zijn ons inderdaad aan het afstompen. We voelen ons anderzijds machteloos maar is dat wel zo? Als we kijken naar M.L.King, die kon toch de massa positief begeesteren. Waarom is er niemand en echt nog niemand zo opgestaan en heeft gezegd in België of Nederland wat we allemaal samen zouden kunnen onafhankelijk van de staten." NU IS HET TIJD. WE GAAN ER IETS AAN DOEN !"
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. En als je weet dat al het geld en middelen bij zo een 'King' terecht komen, daar twijfelt toch niemand over; als je weet dat er die dag 100 verse boorputten voor drinkwater zijn bijgekomen, daar kàn toch niemand aan twijfelen?!
Met 1 website en met 1 rekeningnummer waar iedereen naar kan kijken, met 1 resultatenoverzicht : daar kan toch niemand bij twijfelen.
Het wordt tijd dat wij met z'n allen zo'n M.L.King zijn....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens, maar er is een megagroot probleem, er zijn te veel mensen en dat worden er allaan maar meer. groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen wil aan iedereen verdienen i.p.v. te helpen en inderdaad de rest kan stikken.groeten.