welke opvoedingsstijl komt het meeste voor in nederland?

er zijn de opvoedingsstijlen verwaarlozend opvoeden= geen liefde, permissief opvoeden= kinderen zijn de baas in huis, autoritair opvoeden= ouders zijn de baas met regels en democratisch opvoeden= alles gaat in overleg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Antoni
10 jaar geleden
Misschien heb je (al) iets aan deze website(s): http://nl.wikipedia.org/wiki/Opvoedingsstijl
Daar worden overigens (nog) andere opvoedingsstijlen genoemd dan die jij noemt. Er staat vermeld, dat in het algemeen in de literatuur sinds ongeveer 1995 veelvuldig een keuze wordt gemaakt voor de autoritatieve opvoeding (let op: dit is niet de autoritaire). Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoritatief
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik dat er meer zijn maar ik moet voor een school opdracht uit een van deze vier kiezen en welke het meeste voorkomt in nederland en daar dan bewijzen bij vinden
Antoni
10 jaar geleden
De democratische opvoedingsstijl zal de meest voorkomende opvoedingsstijl zijn. Die lijkt het meest op de autoritatieve. De andere opvoedingsstijlen zijn (hopelijk) uitzonderingen, want die hebben naar mijn idee grote nadelen voor het kind of de kinderen, en naar mijn idee zijn Nederlandse ouders over het algemeen van goede wil en streven ze ernaar, dat hun kinderen zo goed mogelijk terecht komen.
Antoni
10 jaar geleden
Misschien kan je voor je opdracht een vergelijking maken met de jaren vijftig van de vorige eeuw. Toen was de autoritaire opvoeding nog veel voorkomend. In de jaren zestig is Nederland op vrijwel alle terreinen gedemocratiseerd, waardoor ook de opvoeding van kinderen veranderde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Het beste antwoord

Volgens onderstaande site heeft de Radboud Universiteit in 2008 een onderzoek uitgevoerd, met het resultaat:

-Autiratieve stijl: 50,1%
-Permissieve stijl: 37,5
-Autoritaire stijl: 7,2%
-Onverschillige stijl: 5,2%

Bron: http://www.secondsight.nl/research/verschuivende-opvoedingsidealen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dan had ik gelijk (in een van mijn reacties op de vraag), dat de autoritatieve, democratische opvoedingsstijl de meestvoorkomende opvoedingsstijl is. + 1 voor je antwoord. De site van je bron is erg informatief. Heel handig voor de vraagstelster, denk ik!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg bedankt !!!!!!!!!!