In hoeverre is de man anno 2009 geëmancipeerd als het de opvoeding van de kinderen betreft?

De emancipatie van de vrouw heeft o.a. opgeleverd dat veel vrouwen (part-time) buitenshuis werken. De man "helpt" in zulke gevallen vaak mee in het huishouden en neemt wat zorgtaken in de opvoeding over. Hierbij denk ik aan dingen als: kinderen naar kinderdagverblijf/school of sport brengen; een activiteit buitenshuis met de kinderen ondernemen en bijv. de kinderen naar bed brengen. Toch is over het algemeen de vrouw degene die naast het werk, zowel de opvoeding van de kinderen als huishouden coördineert en ook uitvoert. Ook nu blijkt dat steeds meer opvoedingsproblemen ontstaan, wordt er gezegd dat dit komt doordat de vrouw buitenshuis is gaan werken".
Maar is het opvoeden van kinderen niet een taak waarin de ouders een gelijke verantwoordelijkheid hebben en dus de man een deel van de opvoeding ter hand had moeten nemen door ook daadwerkelijk een deel van de week voor de kinderen te zorgen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (9)

Je geeft zelf al het antwoord. Het is inderdaad ook de taak van de man om zowel voor de opvoeding als in het huishouden te helpen.
Ik doe het in ieder geval wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op wat voor manier?
Volgens de meeste vrouwen zijn mannen gewoon grote kinderen. Een stelling waar ik het niet geheel oneens mee kan zijn. Mocht dit zo zijn kan men toch niet serieus verwachten dat een groot kind een deel van de opvoeding op zich neemt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een groot kind kan dat best hoor.
Mijn zus (grote zus dus) deed het wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:s "volgens de meeste vrouwen" :s
volgens mij verschilt dit heel erg per gezin, er zijn gezinnen waarbij de moeder werkt en de vader voor de kinderen zorgt, maar er zijn ook nog gezien gezinnen waarbij de vader zich nergens mee bemoeit en de moeder het alleen op laat knappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik woon in een buurt waar bijna iedereen werkt, én kinderen heeft. Volgens mij doet iedereen zijn deel. Misschien dat het in volksbuurten anders is, daar heb ik geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk ook niet dat het de opvoeding van de kinderen altijd ten goede komt dat beide ouders werken en de kinderen elke dag worden gedropt bij de lokale kres.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom niet? In onze vorige buurt stonden moeders te beppen bij de zandbak, en als hun kinderen liepen te janken hadden ze dat niet eens door. Opvoeden is echt heel moeilijk, dan kun je dat beter samen met een creche doen doen slecht in je eentje. Er wordt hier altijd heel kortzichtig gedacht over kinderen die 5 dagen naar de opvang gaan, maar die kinderen zelf worden daar niet ongelukkig van. Wel van 1 dag naar de opvang, een dag naar de ene oma, een dag thuis, een dag naar de andere oma en vrijdag zijn ze helemaal de weg kwijt. En iedere dag worden ze doodgetroeteld, want die ene dag mogen ze toch wel verwend worden? Kinderen hebben positieve aandacht nodig, en duidelijkheid en sturing. Ik zou niet inzien waarom hun eigen ouders die alleen zouden kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben niet tegen kinderopvang. Er wordt daar professioneel opgevoed. Maar er blijft ook nog een stuk opvoeding over: n.l. thuis. Is de man net zo verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen als de vrouw?
Niets moet. Je maakt zelf afspraken over de taakverdeling toch? Voordat je besluit een kind te maken zul je toch wel eens gepraat hebben over hoe de opvoeding eruit zou komen te zien. Als je dan al geen overeenstemming hebt moet je er niet aan beginnen. Tevens als een man besluit om niet te stoppen met fulltime werken en dus niet overdag voor een kind kan zorgen heeft dat naar mijn mening niets te maken met wel of niet geëmancipeerd zijn. De een kiest er wel voor en de ander niet. Iedereen is hier vrij in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat is emancipatie?????

in mijn ogen niet het perse rechttrekken van taken tussen man en vrouw.

Emancipatie is het binnen een relatie tussen 2 personen samen een voor beide prettige afstemming van alles wat in een relatie en huishouden hoort.

Als het zo is dat de vrouw de vuilnisbak buiten zet en de man de baby meer verzorgt is dat prima.

Ik werk circa 50 uur per week en mijn vrouw werkt 16 uur (betaalde arbeid) verder houdt dat in dat zij thuis wat meer doet als ik.
Niet omdat ik man ben maar omdat wij samen deze keuze hebben gemaakt.
Als we beiden vrij zijn verdelen we het ter plekke zoals het uitkomt. Dat zij dan meestal de was doet en ik me bezig hou met d ekids en klsjes, heeft niet met man vrouw te maken maar met samen prettig de boel regelen.

En daar zit maar 1 zeer belangrijk ding in.
Samen zijn op basis van gelijkwaardigheid.

Of dan de typische man vrouw zaken wel of niet volgens emancipatie normen verdeelt zijn maakt geen bal uit. Als ej ehts amen maar prettig vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In onze situatie is het volledig omgedraait, mijn vrouw werkt full time en ik pas mijn werk om de kinderen heen, ik werk alleen als de kinderen op school zijn, haal ze op ga met ze naar de kinderboerderij, clubs, muzieklessen, zwemlessen etc.
daarnaast zorg ik dat elke avond het eten op tafel staat, alles schoon en fris is, de was gedaan, verhaaltjes voorlezen, knutselen en naar bed brengen.
hoewel het bedritueel is een samen ding waar de weegschaal soms iets meer haar kant opslaat, maar dat is meer omdat ze dan de hele dag weg is geweest en het fijn vind nog iets met de kids te doen.
alleen het vouwen van de was doet mijn vrouw :)
een hele enkele keer als mijn klus uitloopt neemt zij een deel (koken, op bed leggen) over.
wij hebben samen voor deze keuze gekozen en zolang we daar beide vrede mee hebben blijft dat zo.
maar om nu te zeggen dat wij zo geemancipeerd zijn, nee, we hebben samen voor kinderen gekozen en op het moment is deze oplossing voor ons de beste
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi!
Ik denk dat ik mijn vraag niet goed geformuleerd heb. Eigenlijk wil ik weten waarom de vrouw nog steeds verantwoordelijk gehouden wordt voor het eindresultaat (Nu het vaak misgaat, zegt men dat dit komt doordat de vrouw buitenshuis is gaan werken). Beide partners zijn toch even verantwoordelijk voor de opvoeding? Daarbij maakt de taakverdeling binnenshuis toch niet uit? In jou geval is je vrouw toch net zo verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen als jij?
Groeten.
Ruth
Gut gut, weer een lekkere tendentieuze vraag dit.
Ruth heeft blijkbaar zelf al een heel duidelijk idee waar het allemaal fout zit en wat er allemaal moet veranderen.
Ik zou zeggen, pas je ideeën toe op je eigen leven en laat andere mensen zelf uitzoeken hoe ze het regelen. Bij mij thuis heeft de vrouw in ieder geval de broek aan. Tevreden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan bij wie je kijkt. Bij allochtone en zeer gelovige mensen is men vrij traditioneel. In het buitenland is men nog traditioneler. Zelf vind ik dat het 'gewoon' bespreekbaar moet zijn. Desondanks vind ik ook dat vrouwen beter zijn in het opvoeden en vind ik het overdreven om in het kader emancipatie alle vaders in NL geforceerd 'achter het aanrecht te krijgen'. Ik vind het vooral een zaak dat binnen het gezin geregeld moet worden.