Ik baal van mezelf,hoe geraak ik van mijn minderwaardigheidsgevoel af?

Ik ben sinds mijn kindertijd onzeker,k'heb een lieve man,twee schatten van kinderen een toffe job en toch voel ik me onzeker...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Hè bepo

Ik raad je een psycholoog aan om alles helder en duidelijk te krijgen of een assertiviteitscursus. Hierbij leer je anders naar jezelf en anderen toe kijken. Dit heb mij iniedergeval geholpen!

Good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hallo bepo dit komt me heel bekend voor.
Ik heb hier namelijk ook heel lang last van gehad.
Kijk iedere dag in de spiegel en kijk eens goed at voor topwijf je wel niet bent! Vele kunnen van jou een voorbeeld aan nemen.
Ook helpt psygiater of een goede partner waarmee je erover kan praten, zodat je ook hoort hoe diegene jou zien.
Dit geeft je echt een opkikker.
Mijn vriend en psyg hebben totaal mijn beeld veranderd en ik ben trots op me eign zoals ik als persoon ben zo ook wat ik allemaal wel niet heb bereikt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychiater heeft ze niet nodig. Een psycholoog zou haar kunnen helpen om van die onzekerheid af te komen.
Joh, dat ligt echt aan je zelfbeeld hoor. Moet je kijken wat je bereikt hebt!

Het is wel zaak om daar iets mee te doen. Doorverwijzing naar een psycholoog om erachter te komen waar die onzekerheid vandaan komt. Want je kinderen spiegelen zich aan jou en die mag je dat niet meegeven.

Je hoeft je niet minder te voelen dan een ander. Waarom?Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Maar als het zo aanwezig is in je leven, pak het aan en overwin het. Met een beetje hulp gaat dat lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar mijn kinderen zijn niet zo onzeker en ze zijn enorm assertief ,te mondig als je t'mij vraagt :)
ook ik heb last gehad van die onzekerheid.
had het gevoel dat ik het iedereen naar de zin moest maken.
het was erg eng om van die houding af te stappen, maar het werkte wel.
je merkt al doende dat je gerespecteerd wordt als je voor jezelf opkomt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,rieneke,k' had dit ook dat ik het iedereen naar de zin moest maken,assertiviteit heb ik geleerd met vallen en opstaan dat zijn van die zaken waarvan je jezelf meer leer respecteren.
Er bestaan 2 manieren om hogerop te geraken; ttz
1) door anderen te verlagen
2) door jezelf 'op te bouwen'
Maar de meeste mensen weten niet wat ze werkelijk zijn, en worden aldus speelballen van instanties die daar op in spelen, zonder je uiteindelijk iets werkelijk waardevols bij te brengen. Zij verkopen illusie en frustratie.
Wat dus telt is vaststellen wat we werkelijk zijn, en in een volgend stadium aan waarde te winnen.
Maar waar vinden we een gezonde spiegel waaraan we ons kunnen toetsen? Weinigen zullen ermee instemmen, maar ik raad je aan eens een bijbel ter hand te nemen, en Spreuken hoofdstuk 31 als 'ideaalbeeld' naast je persoon te leggen, en vervolgens doelgericht te werken in een poging hier meer om meer aan te beantwoorden. Je zult versteld staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi minderwaardigheidsgevoel zecht het al ! het is een
gevoel die je je zelf geeft en gevoelens zijn nou
1 maal moelijk zelf in controle te houden.
ik heb bijna 7 jaar hulp gehad van een psygiater
en de belangrijkste les is je zelf te gaan waarderen.
en te zien wat voor goed en behulpzaam mens je wel
niet ben. al is dat nu mischien in je hooft taboe.
ik hoop dat je je in de toekomst een zekerder mens
gaat worden en gaat genieten van je leven met de mensen om je heen die van je houden.