Hoe komt het dat het overgroot deel van de Oekrainiers Rusisch kunnen?

Leren ze dit op school, of groeien ze op in een gezin waar hun ouders dit onderling spreken? En hoe spreken die ouders dat dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit leren zij inderdaad op school. De talen Russisch en Duits worden daar onderwezen, terwijl bij ons Engels naast Duits en Frans gebruikelijk is.
Amadea
10 jaar geleden
Oekraïne maakte deel uit van de Sovjetunie, dus was Russisch een verplicht vak op school.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot 20 jaar geleden was Oekraïne onderdeel van de Sovjet-Unie. Toen was de de taal van het onderwijs en de overheid Russisch.

Deze talen lijken best veel op elkaar (net zoals Nederlands en Duits) waardoor het voor een Oekraïner Russisch relatief makkelijk te leren is. Ook is significant deel van de bewoners etnisch Rus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Russisch is en was een verplicht vak op school. En er leven ook nog heel veel mensen die alleen Russisch spreken waar ook Oekraïners wonen.
Er wonen ook veel familieleden van de Oekraïners in gebieden waar alleen Russisch wordt gesproken.

Door het verleden zijn de Oekraïners een minderheid geworden in hun eigen land.