Moet je als kinderopvang een kind meegeven aan een verward lijkende ouder?

Gewoon uit pure nieuwschierigheid, het lijkt me een lastig parket voor zo'n opvang. Stel dat de ouder net heeft gehoord dat zijn of haar wederhelft hem/haar gaat verlaten en daardoor in een verwarde toestand het kind wil ophalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Ja, je moet het kind meegeven aan de ouder. Het is niet aan jou om te bepalen of een ouder op dat moment toerekeningsvatbaar is. Het is natuurlijk wat anders als je een reële dreiging voor het kind waarneemt. Bijvoorbeeld als de ouder iets zegt over dat ze straks de brug af wil rijden met de auto. Maar een vader of moeder die verdrietig overkomt, kun je haar of zijn kind niet weigeren (mits deze geregistreerd staat als ouder of voogd).
Bij een vermoeden van kindermishandeling of dreiging voor het kind, kun je het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) anoniem bellen voor advies. Een medewerker van het AMK bespreekt de situatie en de vervolgstappen met je. Je kunt ook een melding doen van kindermishandeling. Wanneer het nodig is, zorgt het AMK dat het kind hulp krijgt. De AMK’s maken deel uit van de Bureaus Jeugdzorg.

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens mag een kinderdagverblijf een kind alleen meegeven aan de ouder(s) of voogd(en) waarmee een plaatsingsovereenkomst getekend is. Dit ter aanvulling op mijn zin "(mits deze geregistreerd staat als ouder of voogd)".
Op internet staan diverse verhalen van kinderdagverblijven die met het dilemma zitten als bijvoorbeeld een dronken ouder het kind wil komen ophalen. Het kinderdagverblijf mag in dat geval niet de bevoegdheid van de ouders overnemen, maar kan natuurlijk wel melding doen bij AMK.