Waarom kan er door ons Nederlanders zo veel geld opgehaald worden voor een land als Haiti?

Terwijl we in Nederland al decennia lang stelselmatig armoede en daklozen hebben en mensen die het bijna niet kunnen rooien en daar zelden acties voor gehouden worden. Is het niet eerlijker om eerst ons eigen land er boven op te helpen voordat we honderden miljoenen aan andere minderbedeelden uitgeven?

Toegevoegd na 10 uur:
En dan vooral vanuit het oogpunt en de portemonnee van onze regering.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat we onze krachten gebundeld hebben. Als elke burger in een land als Nederland 1 euro schenkt dan heb je al snel een bedrag dat in de miljoenen loopt bijeen.

Als elke burger in een land als Nederland minimaal 1 keer per dag iets belangeloos voor een naaste zou doen kenden we ook in Nederland geen armoede/ daklozen meer.

Maar dat laatste komt een beetje te dichtbij he... die euro is makkelijker gegeven. Je krijgt er een goed gevoel bij en je bent klaar. Je kunt weer lekker over tot de orde van de dag.

Die belangeloze daad voor je naaste zou echter wel eens kunnen betekenen dat je aan iemand " vast zit" dat je ook een keer iets moet doen waar je geen zin in hebt.. of geen tijd voor... We zijn bang dat die belangeloze daad verplichtingen schept..
OF.... we zijn bang dat we iets voor een ander doet en die ander niks voor ons... 't begrip belangeloos heeft z'n ware betekenis verloren..En we passen het al helemaal niet meer toe.

Of t eerlijker is om wel Haiti te helpen en onze buurman niet? Nee...we zouden iedereen moeten willen helpen.
Ik zeg niet dat 't kan.. iedereen helpen.. maar t willen is al een grote stap voorwaarts.

Maar zolang wij niet snappen dat wij allen 1 zijn.. en dat wat je voor een ander doet jezelf ten goede komt...zal er ALTIJD honger, verdriet, pijn, eenzaamheid, armoe etc zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er gaat weer meer geld naar armoede bestrijding in Nederland dan dat er naar Haiti gaat. Van Nederland kan ik het zo snel niet vinden maar in Belgie kosten alleen uitkeringen al 6.8 miljard per jaar. Hierbij komen nog subsidies, tegemoet koming in studiekosten, kinderbijslag, zorgtoeslag, huurtoeslag, leukedingentoeslag en ik weet niet hoeveel meer subsidies en toeslagen.

Dus ik denk dat het een redelijke (misschien zelf voorzichtige schatting is) is om te zeggen dat er per jaar 15 miljard naar armoede bestrijding gaat in Nederland.

In Nederland hoeft niet dakloos te zijn. Als je aangeeft dat je hulp wilt dan is dat er. Maar veel daklozen willen die hulp niet, of willen ze niet aan de bijkomende regels houden (werk zoeken, huis opruimen enz.). Ook in de bijstand zou iedereen rond moeten kunnen komen, daarvoor is deze bedacht namelijk. Waar geen rekening mee wordt gehouden is de te dure woning van mensen. Leningen die ze eerder zijn aangegaan, behoefte aan merkkleding enz.

--
Een collega van mij komt uit India, daar vertelde hij van de week heel trots over een nieuwe wet waar hij aan heeft meegewerkt, namelijk 'ontslag bescherming'. Tot een aantal jaar terug kon je als je 1 dag ziek was direct ontslagen worden. Nu kan dat pas na 2 weken. Maar als je dan ontslagen bent dan heb je niets meer. Hij zei: 'Als je geen familie hebt en geen baan dan ga je dood, moet je maar niet ziek worden.'

Kun je nagaan hoe goed armoede bestrijding en daklozen (met gaarkeukens) en dergelijke geregeld is in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat inderdaad armoede in Nederland. Al is die niet goed te vergelijken met de situatie van mensen in landen waar helemaal geen sociale voorzieningen en medische zorg zijn of die alles kwijt zijn na een ramp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is medemenselijkheid.
Als er ergens een ramp gebeurt, moet er uiteraard hulp geboden worden. Het is dan egoïstisch om te denken: "Eigen volk eerst".

In Nederland wordt is ook wel armoede, maar de ellende staat in geen verhouding tot een 'ramp. Aan deze armoedebestrijding wordt ook wel wat gedaan, maar de problematiek is niet op te lossen met een actie. 'Dit gaat vaak om psychische en sociale problematiek die niet een,twee, drie ontstaan is en ook niet zomaar is op te lossen.

Per saldo is er ongeveer een bedrag van 1 euro per Nederlander aan Haïti gegeven. Om ellende in Nederland op te lossen, dragen we dit vele malen per jaar bij in de vorm van collectes, het kopen van een dakloze krant en het geven, op wat voor manier dan ook, aan 'goede doelen'.
Ik neem aan dat als in Nederland alle armoede opgelost kon worden door 1 euro per Nederlander te doneren dat hier dan ook een actie voor op touw gezet zou worden en dat daar dan ook gul voor gegeven zou worden. Helaas ligt deze problematiek niet zo eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die in Nederland "armoede" hebben, hebben dat vaak door persoonlijke omstadigheden (schulden, scheiding etc ) En met een beetje goede wil kunnen ze daar ook weer uitkomen, maar dan moeten ze wel zelf aanpakken.

De mensen in Haiti hebben nu niets, echt niets. Geen eten, geen huis, geelwerk, geen kleding, en dat alleen omdat daar een ramp heeft plaats gevonden.

Daarbij wordt in Nederland ook geld opgehaald voor goede doelen hier, zoals bij de watersnoodramp, de ramp in enschede, en allerlei andere rampen.

En nee ik vind het dus niet eerlijker om mensen in eigen land, die het over het algemeen goed KUNNEN hebben (en natuurlijk zijn er altijd schrijnende gevallen) voor te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ons eigen land er bovenop helpen? Zonder mensen die het niet breed hebben tekort te willen doen, leven we wel in een van de rijkste landen ter wereld. En je geeft de voorkeur aan het helpen van 'onze' armen? Die hebben het minder slecht dan de overgrote meerderheid van de Haitianen.
Beetje nationaal-egoistische instelling lijkt me....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland worden ook acties gehouden voor de 'armen' en minder bedeelden. Dit is echter iets wat stil aan de meesten voorbij gaat. Ik ken tal van mensen die zich in Nederland inzetten voor de minder bedeelden en ook zelf werk ik hier aan mee. Echter gebeurd dit meestal op een minder grote schaal als een inzamelingsactie als Haïti. Dit heeft ook te maken met de bekendheid die je er aan geeft. Voor een actie als de actie voor Haïti wordt veel bekendheid aan gegeven. Het komt veel in het nieuws en er wordt veelvuldig gevraagd om geld. Er wordt op je geweten ingespeeld en de beelden laten ons hier extra bij stil staan. Ook is uit onderzoek gebleken dat als men denkt dat anderen geld geven, men zelf ook eerder geld schenkt. Dat zie je al aan die extra uitzendingen waarin men tijdens een televisie show kan bellen en geld kan schenken. Maar ook voor ons eigen land gebeurd dit. Denk maar eens aan Rene en Natasja Froger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het mijn ouders gevraagd, en zei zeggen:

''Als ik geen geld zou hebben gegeven, dan zou ik me heel SCHULDIG voelen. Al helemaal wanneer ik het geld dan wel uitgeef aan sigaretten of andere onzin.''

GROOT GELIJK