Wat is de oorsprong van de schaatsgekte in Nederland?

Zodra het begint de vriezen krijg veel Nederlander de kriebels. De schaatswinkels draaien overuren, de landelijke media besteden er veel aandacht aan. Kinder op scholen krijgen ijsvrij. Heel Nederland staat op zijn kop als er dreigen een Elfstedentocht te komen. Wij Nederlanders zijn er ook erg bedreven in, kijk alleen al naar de schaatssport. Wat Oostenrijkers met skieen hebben, hebben wij met schaatsen. Waar is deze traditie uit ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is een sport die IEDEREEN kan uitoefenen. Je kan voor een paar euro al een paar tweedehands schaatsen hebben. En hoe slecht je oko bent, je kan meedoen. Er is niets voor nodig buiten een paar schaatsen. En omdat de vorst die nodig is voor goed ijs zeldzaam is, wil iedereen ook meteen zodra het kan de schaatsen onder binden. Iedereen? Nee, er is een minderheid in Nederland die de kou weerstaat en lekker bij de kachel blijft. Maar het gros van de Nederlanders wel.

Zo ook is voetballen populair: Wederom een sport die iedereen zonder veel kosten te maken kan beoefenen, en waar weinig training voor nodig is om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland is een waterland. Vroeger moesten mensen in waterrijke gebieden de schaatsen onderbinden zo gauw dat mogelijk was, om ergens heen te gaan waar in vorstvrije tijden grote omwegen over land moesten worden gemaakt.

Wat in Oostenrijk de ski's waren in tijden van sneeuw, waren bij ons de schaatsen, hulpmiddelen in barre tijden.
Het zit dus in ons bloed.

Dat we nu de schaatsen niet meer als vervoermiddel gebruiken is duidelijk, maar de oeroude band kan je niet meer verbreken. Een sportief volk grijpt daar op terug en gebruikt dat nu in de vrije tijd. We zijn en blijven een waterland, dus de ijsvloer is in de winter nog steeds iets dat lokt en lokt en lokt.... Als de schaatskoorts toeslaat is dat zeer besmettelijk en als iemand erover begint, volgen alle anderen die er van kunnen genieten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het! + van mij.
Dat heeft de romeinse historicus Tacitus (56-117) al beschreven in zijn Germania.
De toenmalige bewoners van Nederland woonden op terpen. ‘s Winters liep het land onder water. Op schaatsen konden zij zich makkelijker en sneller verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Nederlandse klimaat zorgt ervoor dat de winters tamelijk gematigd zijn.

Het gevolg hiervan is dat het in lang niet alle winters mogelijk is te schaatsen.

Dat het schaatsende deel van onze bevolking dus blij is als de mogelijkheid zich voor gaat lijken te doen, is dus wel te begrijpen.

Mede door de, soms wat overdreven, aandacht van de diverse media..is de schaatsgekte langzamerhand aangewakkerd/uitgegroeid tot wat je thans ziet..

Waar de oorsprong ligt? Ergens in het nabije verleden..

Groet,

Ton