Moet je altijd iemand redden als die in nood is?

want ik ben niet zo goed ter been meer en dan word het moeilijk om nog mensen te redden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*wordt het moeilijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De gouden regel:
Je eigen veiligheid gaat voor. Dus als je eigen veiligheid echt in gevaar komt moet je iemand niet redden.
En als je het niet kan, kan het nou eenmaal niet.
Als je niet meer zo goed ter been bent bijvoorbeeld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (33)

Je moet (naar mijn mening) altijd tot het uiterste gaan om iemand te redden. Als je het niet KAN, dan moet je niet jezelf ook ind e problemen brengen,. Anders moet de volgende 2 personen redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet doen wat je kan, maar zonder daarbij je eigen leven in gevaar te brengen, want dan schiet je je doel voorbij.
14 jaar geleden
Gerrit,je kunt altijd nog heel hard HELP schreeuwen en dan komt er wel iemand op af en redt je toch indirect!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat verander je je avatar vaak.. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik een borrel op? Het worden er steeds meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook zoooo veel leuke Moolkeesjes,ik kan nog geen keus maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spannend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nee, in dat geval uiteraard niet. Je vergroot er het risico misschien zelfs mee door jezelf in gevaar te brengen (dan moet men straks twee mensen redden!). Het beste belt u 112 en mobiliseert u omstanders/mensen in de buurt om te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Red alleen mensen in nood als je zelf maar niet in gevaar komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
als je een ehbo diploma hebt ben je verplicht om te helpen ook doktoren en brandweer lui en politie agenten zijn het verplicht zolang ze zelf niet ingevaar komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet goed ter been bent kun je altijd nog wel je mobiel pakken en zo snel mogelijk 112 bellen.
Dan heb je in ieder geval alles gedaan wat in jouw macht ligt om deze persoon te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahaha om deze persoon te bellen... tring tring.. ja hallo? u ligt in het water en ik dacht ik bel u even om u een hart onder de riem te steken! *proest* ik snap natuurlijk dat het redden moet zijn ipv bellen... *gniffelt*
Bij de redding altijd eerst nagaan of het voor jezelf wel haalbaar en veilig is en dan pas iets ondernemen.

Toegevoegd na 44 seconden:
Dit leer je op de EHBO-opleiding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de wet is het geloof ik: doe wat je kan maar breng jezelf niet in gevaar. dus 112 bellen als iemand het andere leven in word geschopt en dan wachten op pelesie. ik snap het punt wel en vind het ook niet onterecht of inhumaan. maar er zijn mensen die risico nemen en tot het uiterste gaan. dit doe je op eigen conto en risico en kan jezelf schaden. maar mijn respect heb je als je dat voor mekaar krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet voor zover mogelijk en naar beste kunnen altijd iemand redden als die in nood is.

Als je niet zo best meer ter been bent, verwacht niemand dat je een overvaller van iemand af slaat of dat je van een vier meter hoge kade af springt om een drenkeling te redden.

Wel kun je om hulp roepen, een slachtoffer na de overval bijstaan, en natuurlijk en vooral (als je een mobiele telefoon hebt, wat ik zou aanraden) 112 bellen. Dát kunnen namelijk óók reddende handelingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn man heeft 1 keer iemand geprobeerd te redden en als beloning klappen gehad .
mijn man redt niemand meer, sorry de wereld is zo geworden.
wij kijken wel de andere kant op.
behalve als het om honden gaat.
maar voor mensen kijken we wel de andere kant op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ieder is verplicht hulp te verlenen aan diegene die zich in onmiddellijk levensgevaar bevindt. Dit komt voort uit artikel 450 van het wetboek van strafrecht. Daarbij hoef je jezelf redelijkerwijs niet in ernstig gevaar te brengen. Van verschillende personen wordt dus verschillende dingen verwacht: iemand zonder zwemdiploma hoeft een drenkeling niet achterna te springen, maar moet wel hulpdiensten alarmeren en proberen de drenkeling op een andere manier te redden. Wanneer iemand schijnbaar dood geslagen wordt en je bent een grote, sterke man en je verwacht de verdachte wel aan te kunnen, moet je ingrijpen. Als op leeftijd zijnde persoon, van kleinere lengte, kan dit niet van je worden verwacht. Wel wordt dan verwacht dat je 112 belt en/of omstanders alarmeert.

Strafrecht
Artikel 450

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, dat is Nederland.
nee hoeft niet ik zit bij de brandweer en het eerste wat ze mij hebben geleerd is eigen veiligheid gaat voor dan de andere breng jezelf niet in de problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe wat in je vermogen ligt maar neem geen risico's.

Bel voor hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet helemaal niks, maar het is menselijk als je alles doet wat binnen je macht doet om iemand te redden. Tenzij je schoonmoeder in de sloot ligt, dan kan je het nog wel een keertje laten schieten. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja voor de wet ben je verpilcht te helpen...maar dat is ruim begrip iemand anders waarschuwen,al is het je buurman, is ook helpen

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoel :je omdraaien en weg lopen dat kan en mag dus niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder je zelf in gevaar te brengen, zou ik wel doen. Waarom niet. Zou best wel op een beloond.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik raad aan om iemand te redden als hier de behoeften naar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ge mij da tegenkomt, dan moet ge echt de moeite niet meer doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MOET niet, MAG wel;

Maar wie zelf in nood is,
dat KAN een ander niet redden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk. Indien een ander persoon in gevaar is en je bent in staat om te helpen dan ben je verplicht om te helpen.
Indien je zelf niet in staat bent om te helpen dus jezelf ook in gevaar kunt brengen kan je misschien beter gelijk 112 bellen of een gelijksoortig nummer.
Of heel hard roepen! Maar je kunt altijd iets doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet doen wat in je vermogen ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben je niet verplicht, pas wanneer je bepaalde cursussen of opleidingen hebt gevolgd.
zoals bijvoorbeeld een EHBO-cursus
Maar het zou op zich wel zo sociaal zijn om iemand in nood te helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je moet altijd proberen te doen wat je kan om een ander te redden. Daarbij mag je echter NOOIT je eigen leven in de waagschaal stellen. Dat geldt zelfs voor professionele hulpverleners (denk met name aan brandweermannen).

Als je fysieke beperkingen hebt, kun je vaak ook heel goed helpen door anderen te waarschuwen, hulp te halen of het juiste telefoonnummer te bellen en details in je op te nemen. Als dat alles is wat je kan, dan is het goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je zelf ? Stel dat je zelf in nood verkeerd en iedereen laat je in nood dan zal het goed mis met je gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is je burgerplicht. Maar er is een onderzoek gevoerd en daaruit bleek dat met hoe meer mensen je rond iemand staat die in nood is, hoe minder snel iemand geneigd is die persoon in nood te helpen. Men denkt 'Iemand anders zal het wel doen' en dat moeten we dringend wijzigen in onze gedachtegang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel hulp verlenen, voorzover je daar toe in staat bent. Dat is niet altijd hetzelfde als redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Het is zinloos om iemand te 'willen' redden en dan samen sterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iemand een EHBO of Bedrijfshulpverlener certificaat heeft moet diegene alles doen wat in zijn macht is om een ander te helpen. Vaak is dat geen probleem, mensen hebben juist om die reden de cursus tot BHV of EHBO gevolgd.

Steeds meer mensen volgen zulks cursussen vanwege persoonlijke redenen (thuissituatie) danwel een extra functie binnen een bedrijf (financiele vergoeding) en dus zou het gevolg moeten zijn dat mensen in nood sneller geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je leven er vanaf hangt, zou ik het niet doen.. misschien raak je dan alleen maar meer mensen kwijt... Maar als je denkt dat je het kan, mag je het gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet jezelf zeker niet in gevaar brengen als er iemand in nood is. Wat je wel kunt doen, als je zoals jij aangeeft moeilijk ter been bent, is anderen waarschuwen door roepen of mobiele telefoon 112 bellen. Je moet dus doen wat jij kunt, zonder gevaar voor jezelf.
Of er gevaar is voor jezelf is je eigen inschatting en verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moreel gezien; ja, je moet doenwat in je vermogen ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik wel, want zelf wil je als je in nood zit ook geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een vliegtuig de instructie hoort wat je moet doen als er iets gebeurd zegt men altijd: voor ouders, niet eerst bij het kind het zuurstofmasker omdoen maar eerst bij uzelf anders kunt u uw kind niet(meer) helpen.
Dus ja, je moet iemand helpen, maar kijk wel eerst of je zelf in staat ben om die ander te helpen, anders is er een probleem bij gekomen.