Wat is mijn tijd?

Je kent het wel, wat oudere mensen die het eigenlijk niet kunnen laten om in een gesprek/discussie de volgende woorden uit te spreken:

In mijn tijd was dat ....

Wat is dan precies mijn tijd? en over welke leeftijd hebben we het dan?

Volgens mij is mijn tijd gewoon de tijd dat je leeft, je kunt dus nooit refereren naar de geschiedenis met mijn tijd maar gewoon met vroeger. En dan mijn tijd als we in het hiernamaals zijn en een bak koffie met elkaar drinken terwijl we over onze tijd op Aarde spreken, of zie ik dit verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het ligt eraan waar het onderwerp over gaat. Gaat het onderwerop over de jeugd van tegenwoordig is "mijn tijd" de tijd dat ze zelf jong waren. Gaat het onderwerp over mensen die klagen over het werk is "mijn tijd" de tijd dat ze zelf werkte etc... Ze bedoelen dus eigenlijk: "In de tijd dat ik datzelfde meemaakte...."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is wat je je nog kunt herinneren van toen...

Dus daarmee willen ze zeggen dat jij ongelijk hebt, want toen en toen was het anders...

Klopt helemaal, je kunt nooit refereren aan dat wat was, omdat het altijd NU is... Klopt precies...

Heel juist gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tijd is niet hetzelfde als jouw tijd. In mijn tijd was alles nog leuk en aardig maar als jouw tijd komt is het te laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen tijd. De één leeft nu, de ander in het verleden en de andere in de toekomst. Jouw tijd zou inderdaad het nu kunnen zijn. Maar voor anderen kan bijvoorbeeld de jaren 70 (of 80 of 90 enz.) prima mijn tijd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel een bepaalde tijd aangeven als je zegt: Toen ik nog jong was,of toen ik net getrouwd was. Maar in mijn tijd zegt volgens mij alleen maar in de tijd die ik nu al leef!
Maar ja, het zal mijn tijd wel duren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha + Mee eens!
Wat ze bedoelen is de tijdsperiode waar ze nog wel konden genieten van het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zat ik ook aan te denken, misschien de tijd dat ze op de kracht van hun leven zaten. +
Vaak bedoelen ze: "de tijd die jij niet (bewust) hebt meegemaakt, waardoor ik er nu lustig op los kan fantaseren (of selectief herinneren) zonder dat jij me kunt corrigeren."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat bedoeld wordt:
In die tijd dat ik ongeveer net zo oud was als jij, de spreker of in ieder geval in die levensfase zat.

Als jij student bent en je vertelt daarover en de oudere gesprekspartner zegt: in mijn tijd, dan bedoelt ie de tijd dat ie zelf ook student was.

Als jij vader of moeder van een klein kind bent je je vertelt daarover dan bedoelt de oudere in het gesprek de tijd dat hij/zelf ook kleine kinderen had.