mag je met een 80-100 % wao uitkering betrokken zijn bij een stichting/goed doel ?

Pas een gesprek met een kennis, die is voorzitter van een stichting die een kledingbank runt.
We hadden het er over dat er in deze omgeving ook behoefte is aan een speelgoed bank waar mensen onder bijstands nivo gratis gebruikt speelgoed kunnen krijgen en ook dat er behoefte is aan een instelling die de zelfde mensen ondersteunt hun huisdieren te onderhouden met eventueel gratis voer en bemiddeling met dierenarts en zo.
Zij opperde het idee , waarom zet je zelf geen stichting op met een paar mensen en ga hier in voorzien.
Ik heb haar uitgelegd dat ik om psychische redenen in de wao zit en niet veel druk aan kan en vele dagen donker zijn voor mij.
Zij opperde toen het idee dat ik, omdat ik niet veel de deur uit kom door mijn aandoening , dan eventueel wat uurtjes zou kunnen besteden aan social media en zo met als doel toch bij het idee betrokken te zijn en misschien wat meer sociale contacten te krijgen , en dat het werk "in het veld" door anderen gedaan zou worden (de andere bestuursleden en evt. vrijwilligers) .
Het idee staat me wel aan , zeker omdat ik dan op mijn manier ook iets beteken voor de maatschappij, een gevoel wat ik nu helemaal kwijt ben, en dit zou ik dan qua tijd zelf in kunnen vullen door op mijn minder slechte dagen één of meerdere uurtjes hier aan zou kunnen spenderen en op de slechte dagen het geen ramp zou betekenen als ik terug kruip in mijn schulpje.
Ik ben echter bang dat het uwv dit als arbeidsgeschikt gaat zien ? dat ben ik dus echt niet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zeker mag dat. Je mag sowieso werken als je volgens het UWV arbeidsongeschikt bent. Alleen als je er geld mee verdient, ben je verplicht dat te melden. Als je dan boven een bepaald percentage verdient (in jouw geval zou dat meer dan 20% van je maatman zijn) dan kan het UWV de hoogte van je uitkering aanpassen.

Vrijwilligerswerk mag gewoon. In de WAO ben je zelfs niet verplicht dit te melden, zoals je hieronder kunt lezen. Het UWV raadt alleen aan om dit wel te doen. Dit is vooral om misverstanden te voorkomen: stel dat jouw buurman weet dat je één en ander doet bij een Stichting, hij weet dat jij een uitkering hebt, hij vermoedt dat er iets niet klopt en doet een melding bij het UWV. Dan hoeft het UWV geen onderzoek te gaan starten naar wat jij daar doet en wat je ermee verdient, omdat al bekend is in hun administratie dat je vrijwilligerswerk doet bij Stichting X.

Dit zegt de site van het UWV erover:
Heeft u alleen een WAO-, WAZ- of IVA-uitkering? Of heeft u vóór 1 januari 2010 Wajong aangevraagd? Dan heeft u geen sollicitatieplicht. U bent dan ook niet altijd verplicht om aan UWV te melden dat u vrijwilligerswerk doet. Maar om misverstanden te voorkomen, adviseren wij u het toch te doen.
(http://www.uwv.nl/Particulieren/themadossiers/vrijwilligerswerk/)

Er zijn twee uitzonderingen op die meldplicht bij vrijwilligerswerk: als je meer verdient dan de maximale vrijwilligersvergoeding moet je dat melden bij UWV en als je vrijwilligerswerk doet omdat je deels hersteld bent, had je dat herstel moeten melden. Als je eerst bedlegerig was en je meldt dat je bij de lokale voetbalclub de junioren gaat coachen terwijl je nooit een melding hebt gedaan dat je gezondheid is verbeterd, dan kan dat vragen oproepen. In dat geval kan het UWV een onderzoek starten. In jouw geval hoef je daar niet bang voor te zijn: bij de meeste psychische klachten hoort een wisselende belastbaarheid, en vaak kunnen mensen heel veel zolang het op hun eigen voorwaarden gebeurt. Dus zonder de tijdsdruk en de stress van een echte baan. Wat jij thuis kunt doen als je je tijd zelf kunt indelen en zelf voorwaarden kunt stellen, kun jij niet per definitie ook in een betaalde baan doen. Dat is heus bekend bij het UWV.

Ga gewoon lekker vrijwilligerswerk doen. Zoals je zelf al schrijft: het geeft je een gevoel van voldoening en dat je iets bijdraagt. Is alleen maar goed voor je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Lies
Sorry voor de late reactie maar heel gedoe met registreren hier.
Bedank voor deze zeer nuttige informatie !! hier kan ik wat mee , ben alleen nog benieuwd of het uwv een functie in een bestuur van een stichting ook ziet als vrijwilligerswerk maar voor een goed doel lijkt me dat wel .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het onbetaald is, is het vrijwilligerswerk. Ik ben ook jaren bestuurslid geweest van een kleine stichting, ben ook arbeidsongeschikt. Een van de andere bestuursleden daar trouwens ook. Maak je niet te druk; vrijwillig is vrijwillig ;-)

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook lange tijd een IVA uitkering gehad (80 tot 100% arbeidsongeschikt) en heb in die periode vrijwilligerswerk gedaan, ik heb dit wel gemeld aan het UWV, dat is nooit een probleem geweest en mag ook gewoon, je moet dit wel melden om problemen te voorkomen. Er zijn altijd mensen die graag melden dat je werkt naast je uitkering, als je dit meldt dan voorkom je dat je daardoor in de problemen komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb uiteindelijk zelf werk gevonden dat ik wel probleemloos uit kan voeren en ben toen gestopt met het vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Nee hoor, je mag gewoon bestuurslid worden. Daar is niets verkeerds aan, als je twijfelt dan kun je hier ook contact over opnemen met het UWV. Het kan juist meewerken aan je herstel.
Gelukkig doen ze over dit soort klusjes niet moeilijk. Lees het antwoord van Lies, daar staat ook duidelijk in vermeld wat wel en niet mag.
Succes, het is leuk weer wat om handen te hebben en onder de mensen te zijn.