Dat hangt van de omstandigheden af. Als de vrouw kinderen heeft vindt ze het vaak prettiger als die dezelfde achternaam hebben als die zij voert. Of als ze door haar werk onder haar man's achternaam bekend is geworden, dan is het nadelig om ineens een andere naam te gebruiken. Dat zijn bijvoorbeeld redenen om die naam na de scheiding te blijven dragen. Ook zijn sommigen er niet van op de hoogte dat ze hun meisjesnaam terug kunnen krijgen, daar heeft de advocaat dan geen informatie over verstrekt. En om het achteraf nog te regelen kost weer een advocaat en een rechtszaak, dus daar zien ze dan van af.

Maar er zijn ook Amerikaanse vrouwen die zo'n hekel aan hun ex hebben gekregen dat ze zijn naam niet meer willen gebruiken. Of die zo'n goede band met hun vader hebben, dat ze graag weer hun eigen familienaam aannemen want die hebben ze van jongs af al gehad. En er zijn ook vrouwen die met een andere man trouwen en dan díens achternaam aannemen.

Dus je kunt niet algemeen stellen dat het gebruikelijk is in Amerika, maar gezien de redenen zijn er wel veel gescheiden vrouwen te vinden die de naam van hun ex aanhouden.
Amadea
10 jaar geleden
Niet gebruikelijk, maar het gebeurt wel. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een niet geweldige eigen achternaam heeft en als je dan bekend bent, is het niet slim om weer op je eigen oude naam over te schakelen.

Maar er zijn ook bekende mensen die om een andere reden zo'n extra achternaam blijven voeren, Jackie Kennedy, die na de moord op haar man president John F. Kennedy, in 1968 trouwde met Aristoteles Onassis, een rijke zakenman uit Griekenland. Toen ook hij stierf, in 1975, bleef zij beide namen voeren.

Jacqueline Lee Bouvier werd geboren in het Easthampton Hospital in Easthampton, New York. Ze was de oudste dochter van John Vernou Bouvier III (1891-1957) en Janet Norton Lee (1906-1989).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacqueline_Kennedy_Onassis

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk zou ik het nog anders willen zeggen: is het wel zo verstandig voor een vrouw om de naam van je man aan te nemen ~~ het is veel slimmer om je eigen naam te blijven gebruiken, dan heb je dit probleem nooit.