Waarom heet eigenlijk een sleutel een sleutel en niet een slotopener ?. zie uitleg.

Maak je een brief open dan gebruik je een briefopener.
Voor een fles een flesopener.
Voor een blik een blikopener.
Voor een slot een "sleutel".
"slotopener"zou volgens mij logischer zijn, ook al omdat het woord sleutel meer betekenissen heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het woord komt van het woord slotel (ca 1200).
De betekenis was: werktuig om slot te openen en sluiten.

De herkomst is eigenlijk maakt het woord een stuk logischer: Een slotel om een slot te openen/sluiten.

Toegevoegd na 2 uur:
Een beetje raar geknipt en geplakt in de laatste zin. Moet zijn:

De herkomst maakt het woord een stuk logischer: Een slotel om het slot te openen/sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je er niet alleen een slot mee open maakt, maar ook weer sluit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Loenie
Je hebt helemaal gelijk. Van nu af aan gaan we ze dan ook een breutel en een bleutel noemen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahaaa als je gaat sleutelen aan je fiets hoe noem je dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Josephina,iedereen weet toch dat dat fleutelen heet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahhaa ouwe fleutelaar :)
Omdat de Nederlandse taal één en al uitzondering is.
Het is ook lopen-liep-gelopen, waarom dan niet kopen-kiep-gekopen maar kopen-kocht-gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het esperanto, waar meer woorden worden samengesteld, dan verzonnen, zou dit zeker ook een slotopener heten. Een woord als sleutel is veel ouder dan briefopener en flesopener, dus dat is een eerste reden. Taal leeft, wellicht dat iemand een flesopener nog eens een ontkroonkurker gaat noemen, of wellicht gewoon een pampelopietje. Als mensen als Koot & Bie, Wim. T. Schippers e.d. dat gebruiken, is de kans groot dat iedereen het overneemt, en binnen een jaar weet niemand meer wat de oorspronkelijke naam was. Taal leeft, dat is duidelijk.