In eerste instantie is het dragen van hoofddoekjes in sommige moslimkringen verplicht. De mannen zeggen dan: het haar is een sieraad van de vrouw en ik wil niet dat andere mannen het zien.
De vrouwen ervaren het lang niet allemaal als onderdrukkend meer. Je ziet de leukste hoofddoekjes voorbijkomen, die echt wel charmant staan. Die vrouwen hebben zich hiermee geidentificeerd, denken waarschijnlijk niet eens meer aan haren die niet geshowd mogen worden.

In het dorp waar ik woon gaan wij met een groep vrouwen met vrouwen uit Islamkringen om. De hoofddoek wordt steeds meer vergeten. En de haren steeds leuker gekapt.
Daarmee verdwijnt ook een bepaald wij-zij gevoel.

Ik denk dat verbieden helemaal geen zin heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het hoofddoekjes probleem over 10 a 15 jaar helemaal niet meer bestaat,omdat ze het steeds minder gaan dragen. +1

Andere antwoorden (14)

Ja en nee,

Ja; sommige vrouwen kiezen er zelf voor.
Nee; sommige vrouwen zijn verplicht om een hoofddoek te dragen (vanwege hun geloof) terwijl ze het misschien zelf niet willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het verplichten van het dragen van hoofddoekjes zonder hygienische of praktische noodzaak is onderdrukking. Niet volledig gezien mogen worden om wat voor reden dan ook is afbreuk doen aan wat je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbieden van hoofddoekjes is absoluut vrouwenonderdrukking. In mijn jeugd droegen vrouwen altijd hoofddoekjes.

Het gaat Wilders trouwens niet om de hoofddoekjes maar om de Islam. Hij wil de Islam verbieden. Eerst wil hij de de hoofddoekjes verbieden, daarna een gele ster op hun kleren laten naaien met een I erop. Ik heb thuis al een schuilplaats ingericht voor twee moslima´s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap die minnetjes niet ik vind het een + WAARD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 voor de fascistische denkbeelden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap die minnetjes ook niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind persoonlijk de assumptie over de gele ster met een i en daarna de schuilplaats voor de moslima's ook buiten proportioneel. Ik geef absoluut géén min, omdat ik vind dat ieder zijn eigen mening mag hebben. Ik heb allebei mijn grootouders verloren in de oorlog en die hadden onderduikers ( met van die gele sterren ). Ga alsjeblieft de huidige situatie niet vergelijken met de periode 72-65 jaar geleden.
Het expliciet indoctrineren van jeugdige Moslima's om een hoofddoek te dragen tegen hun wil in omdat papa en mama overtuigend Moslim zijn, dát is pas onderdrukking, of het wegsnijden van hun clitoris, dát is pas vrouwen onderdrukking.
Niet als een malloot in de Tweede Kamer zulks oppert en daarmee tegen de schenen trapt van de andere 141, doorgaans best intelligente, mede Kamerleden, behoudens die 8 andere malloten die hij vertegenwoordigt. In Nederland bestaat zoiets als een veel partijen structuur zodat beslissingen over het algemeen over verschillende invalshoeken gemaakt worden. Juist om dit soort excessen tegen te gaan.
Waren we nu een twee partijen systeem en de meerderheid valt bij de malloot, dan had je helemaal gelijk gehad in je assumptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je relativerende reactie. Je hebt helemaal gelijk. We mogen blij zijn met ons democratisch systeem. Ik ben alleen bang dat de PVV na elk succesje verder gaat met kleine treiterstapjes. Het gaat hun uiteindelijk om de uitbanning van de Islam uit Nederland. Onder mijn studenten ken ik overigens geen moslima's die een hoofddoek dragen omdat de ouders dat zeggen. Het wegsnijden van de clitoris is overigens ook vrouwenonderdrukking, dat ben ik met je eens.
Nee, gelukkig noemen we dat in Nederland emancipatie en nemen dat serieus , beide sexen. Iets waar veel vrouwen weliswaar in een andere vorm in Nederland al minstens 40 jaar veel plezier en recht aan ontlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In directe zin niet, want het is niet gericht tegen vrouwen op zich. In indirecte zin kan het dat wel zijn, als zo'n verbod tot gevolg zou hebben dat (sommige) vrouwen niet meer kunnen deelnemen aan onderwijs, werk en maatschappelijke activiteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbieden van hoofddoekjes is inbreuk maken op een cultuur.
Natuurlijk zijn er mensen en momenten dat je je eraan stoort. Maar waarom een dergelijk verbod op leggen in een mulitculturele samenleving?
Daarbij hebben de voorvaderen van de persoon in kwestie die dit wil verbieden deze cultuur zelf naar Nederland gehaald.

Waarom gaan we niet het gebruik van peroxide in haar verbieden omdat dit je ware identiteit en uiterlijk verbergt!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies...
en ik snap deze minnetjes ook niet..
Ja, je mag er zelf voor kiezen, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De motivatie achter het willen verbieden van de hoofddoekjes is juist om vrouwenonderdrukking tegen te gaan. In de praktijk blijkt het namelijk zo te zijn, dat vrouwen bewust of onbewust gedwongen worden, om een doekje te dragen. Het is dan niet direct meer de vrije wil van de vrouw zelf. Dit komt er op neer, dat de vrouw zich niet zondermeer vrij kan bewegen in onze samenleving. Een vorm van onderdrukking dus.

Omdat andere ideeen niet een oplossing brengen voor het onderdrukkingsprobleem is op een gegeven moment het idee van het verbod op hoofddoekjes geuit. Het is misschien extreem, maar veel vrouwen zullen er uiteindelijk baat bij hebben. Ook de vrouwen, die nu aangeven, dat ze uit vrije wil een hoofddoek willen blijven dragen.
14 jaar geleden
Ja, elk verbod of gebod is een vorm van onderdrukking.

Helaas zijn ge- en verboden nou eenmaal nodig in een samenleving, maar omdat het wel een vorm van onderdrukking is moeten we goed kijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen, of het een goede wet is.

Het is natuurlijk geen pure vrouwenonderdrukking, ik neem aan dat de mannen dan ook geen hoofddoekjes of daarvan afgeleiden mogen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbieden van dingen waar anderen geen last van kunnen hebben, is betutteling maar geen onderdrukking.
Waar ik persoonlijk last van zou hebben is bijvoorbeeld een totaal afgesloten bourka die iemand aan heeft waar ik mee moet communiceren. Er van uitgaande dat slechts 7% van communicatie via woorden is, wordt dat heel lastig. Een hoofddoekje belemmert dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kort gezegd. Wanneer dit een eigen keuze is en het wordt verboden, is het zeker een vorm van onderdrukking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onderdrukking van een stukje vrijheid, wanneer je zelf niet mag kiezen om een hoofddoek te dragen, een hanenkam of je haar pimpelpaars te verven ;)

En dat in een land als Nederland waar iedereen zichzelf zou mogen zijn, vooral wat uiterlijk betreft. Leven en laten leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbieden van hoofddoekjes is net zo raar (!)
als het verbieden van je haren te verven, blond of anderszinds.
Of het verbieden van lange oorbellen. ..
Of het verbieden van andere piercings elders op je eigen lijf.
Of het verbieden van het dragen van een rode strik in je haren.
Of het verbieden van een hanekam.
Of het verbieden van het dragen van een petje, of een tulband.
Of het verbieden van een keppeltje, de lange bakkebaarden bij mannnen, of de pruik die orthodoxe joodse gehuwde vrouwen "moeten" dragen.
Of het verbieden van een kruisje om je nek of de afbeelding van Boedha.

Het echt verbieden van dit soort dingen is onderdrukking.
Het verplichten van dit soort dingen is ook onderdrukking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Het zijn alleen vrouwen die ze dragen. Wanneer je hoofddoekjes verbied, verbied je alleen vrouwen iets, dat is discriminatie!
Hoofddoekjes is ook gewoon modisch.
Als Nederlandse vrouwen het ineens in hun bolletje krijgen en hoofddoekjes gaan dragen, omdat ze populair zijn, net als in de 70's. Denk erover na, als we dan zouden zeggen dat dat echt niet kan!