Moet je op een hondenuitlaatplaats ook de hondenpoep opruimen?

Er zijn hier in de stad diverse honden-uitlaat-stroken waarop je hond vrij mag lopen en zijn behoefte mag doen. Moet je hier ook de poep opruimen?
Ik voel me namelijk echt voor gek staan als ik het doe... niemand doet het.
Overigens ligt er overal in de groenstroken in de stad hondenpoep, het is toch verplicht om het op te ruimen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Vlinderr. Dat verschilt per uitlaatplek en per gemeente. Check even de site van de gemeente waar in je woont.
zoek daar op " hondenbeleid", en je hebt je antwoord.

Vaak ligt het aan de locatie van de uitlaatplek.
hier een voorbeeld van een beleid:

* De uitlaatplaatsen bestaan uit kleine grasveldjes die zijn omzoomd door een haag en/of afrastering. Op deze
plaatsen is de hondenbezitter verplicht de hondenpoep op te ruimen en te deponeren in afvalbakken. Lediging en onderhoud van deze bakken wordt verzorgd door de gemeente. Deze worden ca. 2x per week leeggemaakt en gereinigd;
* Tevens zijn bestaande bossingels aangewezen als hondenuitlaatplaatsen. Daarvoor geldt geen opruimplicht. Deze stroken zullen ook niet geschoond worden;
* De hondenuitlaatplaatsen zijn met borden als zodanig herkenbaar gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat doet de gemeente aan de hondenpoepoverlast?

De gemeente tracht op verschillende manieren de hondenpoepoverlast te bestrijden. In de gemeente bevinden zich in alle kernen hondenuitlaatvoorzieningen. Naast het aanleggen wordt ook zorg gedragen voor het perodiek schoonmaken van de uitlaatvoorzieningen.
Daarnaast zorgt een poepzuiger ervoor dat alle kernen periodiek schoongezogen worden. In de praktijk komt het erop neer dat u elke vijf tot zes weken de poepzuiger in uw kern kunt verwachten.

Poepgrijper - zelf poep opruimen!

Foto van hondenuitlaatplaatsHet opruimen van hondenpoep hoeft niet moeilijk en vies te zijn. Met een poepgrijper en eventueel een plastic zakje kunt u de poep hygiënisch en snel van de grond verwijderen.

De boodschap - al dan niet in een plastic zakje - kunt u wegwerpen in één van de poepemmers. Poepgrijpers zijn te koop in de dierenspeciaalzaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hoeft dus niet, Maar je zult iedereen er plezier mee doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een hondenuitlaatplaats is het niet verplicht!

Toegevoegd na 2 minuten:
Mits er een bord hangt met opruimen verplicht!
Staat dat er niet, is het niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op aangewezen plaatsen waar je de hond mag uitlaten ben je niet verplicht het op te ruimen
eens in de zoveel tijd komt er zo n zuigmachine om het op te ruimen
daar betaal je hondenbelasting voor