Kunnen kinderen gechipt worden zodat ze bij verlies kunnen teruggevonden worden?

Als ik bedenk dat mijn dochtertje zomaar zou kunnen ontvoerd worden of ooit ergens verloren lopen, dan lijkt het me heel belangrijk dat ze gemakkelijk opspoorbaar zou zijn door middel van een nanochip. Kan dat tegenwoordig al of zijn daar al plannen voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe wel. Las pas een berichtje van een onwillige kat bij de dierenarts. Beest worstelde, dierenarts injecteerde de chip, maar dan wel in het baasje... En de lezer ging dus af bij 't baasje, niet bij de kat :-) 't Baasje zag de grap er wel van in, maar heeft 'm maar wel weer laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jojo22: klopt. veel mensen denken dat er een soort zendertje heeft waarmee je als stipjes op een kaart gevolgd kan worden, maar het is enkel data op een chipje.
als we onderhuids zendertjes gaan inbrengen kan het nog leuk worden; eerdere experimenten hiermee leidden tot afstoten van het lichaamsvreemde voorwerp (net als bij de chip nu) en gezwellen rondom het dingetje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het echt zou werken dan ook toepassen met het oog op ontrouw van de partner?

Het beste antwoord

Ja dat kan. Elke daarvoor bestemde chip die ingebracht wordt is op te sporen via GPS, maar ook door kwaadwillenden ter plekke. Mensen met slechte bedoelingen kunnen de chip dus met dezelfde kracht 'chirurgisch' verwijderen. Het lost dus niets op, het geeft ontvoerders alleen een reden om nog destructiever met kinderen om te gaan.

Maar belangrijker: Ontvoering van je kind is zo'n beetje het ergste wat je als ouder kan overkomen, maar de kans daar op is klein. Het is goed om je af te vragen welk psychologisch mechanisme je in jezelf aan het ontwikkelen bent, door zulke maatregelen aan je kind te willen opdringen. Als mede-ouder begrijp ik je angst. Maar wanneer je je kind laat chippen o.i.d., dan offert hij/zij in feite zijn/haar lichamelijke integriteit op om jou als moeder gerust te stellen. Dat is een tamelijk ongezonde gang van zaken, wat mij betreft.
Zelf leg ik me erbij neer dat ik wat vertrouwen moet hebben in het leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Technisch kan het, veel huisdieren hebben het, maar zo'n nanochip is is met een mes zo weer te verwijderen dus tegen ontvoering helpt het niet. En bovendien moet je zo'n ding van dichtbij uitlezen dus tegen verloren lopen alleen als je kind gevonden wordt en iemand op het idee komt de chip uit te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag las ik vooral als: of het nu al kon. En nu zijn er geen poortjes.
Poet
10 jaar geleden
De gemiddelde ontvoerder zal de auto nemen ipv de trein / bus. Zo'n gillend kind of bewegend zak trekt namelijk nogal de aandacht
Het is maar hoe je chippen bedoeld :-)

Ik ken iemand die heeft zo'n apparaatje gekocht: http://www.spywebshop.nl/gps-trackers/gps-tracker-mini.html
Dat zit in een waterdicht zakje en weggestopt in de voering van de jas van haar dochtertje (4).

Dochterlief weet het niet. toen ze het een keer voelde heeft ze gezegd dat het van de fabriek was.

Het dingetje moet wel eens in de 4 dagen opgeladen worden.
Dus de voering van de jas zit niet dicht genaaid maar met een "onzichtbare rits" afgesloten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met als voordeel dat de jas wordt opengesneden en niet je kind om de "chip" te verwijderen. Moet je eigenlijk wel voor iedere jas zo'n ding hebben, en in de zomer moet je kind niet zoekraken...Maar ik denk dat het voorlopig zo'n beetje het beste is wat er is, misschien zijn ze er nog wat kleiner. Maar een microchip is het niet...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja idd, maar de vraag is of "oom Dutroux" is voorbereid op een GPS chip. Ik vermoed dat dit nu nog niet zo bekend is. Ze zullen eerder kijken of het kind een mobiel bij zich heeft (wat nog vaak zo is ook) en deze weggooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het grootste probleem hier is dat mijn kind meerdere jassen hebben ;)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoeft geen probleem te zijn, in allemaal zo'n rits maken en dan het kastje verhuizen naar een andere jas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zit in de voering van haar jas, dat haal je er toch niet zomaar uit?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat schreef ik al, de voering heeft ze dicht gemaakt met een "onzichtbare rits" anders kan ze hem ook niet opladen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap die moeite niet hoor, gaat ze haar hele leven ritsjes maken in jassen?
Gewoon in de zak doen lijkt mij meer dan voldoende, kies jassen met een binnenzak.
Sowieso vind ik dit nogal paranoia, hoeveel kinderen worden er per jaar ontvoerd door mensen die ze NIET kennen? Zorg dat je kind kan zwemmen, daar gaan er veel meer aan dood!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik snap het wel dat ze zo iets doet, zeker bij een kleuter. Je moet je natuurlijk wel afvragen wanneer je er mee gaat stoppen. Het kind gaat natuurlijk wel leren zwemmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen als het kind ontvoerd word, maar ook als het bijvoorbeeld zoek geraakt is in een onbekende stad is dit een oplissing. En ja, kinderen zijn vaak kwijt. Wat dacht je van oudere demente mensen? Hoevaak ik al wel niet een oproep heb gezien of je uit wil kijken naar een oudere demente man/vrouw..
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik krijg idd ook veel burgernet oproepen voor demente mensen of kinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor kinderen en bejaarden die zoek raken is een simpele ketting of armband met NAW-gegevens voldoende. Zag op een festival een kind met een pleister op haar arm met daarop het 06-nummer van mama. Goedkoper en net zo effectief voor zoek raken. Ontvoeringen gebeuren zo zelden dat je je echt eerst drukker moet maken om andere risico's, zoals het verkeer en brand en dergelijke. Bovendien gaat dit niet werken als iedereen het gaat doen, dan is het zo over met deze veiligheidsmaatregel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies mendelson, dat werkt veel beter en vooral sneller als je kind weg is. Niemand weet dat het een chip heeft maar kind heeft WEL het mobiele nummer! Dat adviseren ze ook op het strand, gewoon een polsbandje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En van de kinderen die ontvoerd worden, wordt het merendeel door de moeder ontvoerd. Zie link,
Het merendeel van de kinderen is door de moeder meegenomen, 31% van de 249 kinderen is meegenomen door de vader.
http://www.mamaapps.nl/?info&dossier=8&article=160&Toename-aantal-ontvoerde-kinderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een laatste reactie gevonden op de site "ouders" Les 2: kidnapping komt écht heel weinig voor Jaarlijks worden er in Nederland zo'n 5 tot 10 kinderen gekidnapt. Dat zijn natuurlijk 5 tot 10 kinderen te veel, maar het is echt niet veel. Zeker niet wanneer je het vergelijkt met het verkeer. In het verkeer sterven elk jaar zo'n 50 kinderen, en krijgen er ca. 2.500 zwaar letsel. Om van dodelijke ziektes etc. nog maar te zwijgen. Er is dus meer reden om te vrezen voor een ongeluk of een enge ziekte, dan voor een kidnapping door een gevaarlijke gek. Die kans is echt heel klein.
Les 3: laat je niet opnaaien Realiseer u heel goed dat de commercie een belangrijke rol speelt in dit soort kwesties. De berichtgeving wordt meestal groots aangepakt, omdat het verkoopt. Niet alleen sex sells, maar ook angst. Het vervelende is dat daardoor de angst die er al is, nog verder versterkt wordt. Laat dat niet gebeuren! Laat je niet opnaaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe herken ik een zoek geraakte demente dan? Ik ken mensen die dement zijn maar daar zie je niks aan (goed ter been, goede babbel), als die er vantussen gaan zal geen voorbijganger merken dat ze ergens gemist worden.. Pasgeleden op tv, een oudere demente vrouw gevallen in een weiland, ze heeft daar een paar dagen gelegen, voordat een helikopter haar vond. Ze was onderkoeld, heeft het gelukkig wel overleefd. Heb je weinig aan, aan zo'n polsbandje, als je ergens ongezien in een weiland ligt ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
even off-topic: handig dingetje trouwens. alleen 4 dagen vind ik wat kort, maar dat zal nog wel verbeterd worden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Een demente met polsbandje is idd niet handig. Bij een burgernet actie krijg je een signalement natuurlijk, maar als je de persoon in kwestie ziet, ga je echt niet zoeken naar een polsbandje, maar dan bel je het nummer wat burgernet heeft opgegeven. Natuurlijk werkt een polsbandje best wel bij kinderen, dat zal ik nooit ontkennen. Ik heb het ook met scouting mee gemaakt. En dan ben je blij als leiding dat iemand tijdens een groot scouting evenement een van je kids vind en jou kan bellen. En ik heb heel erg in de rats gezeten. tellen tellen tellen, de hele dag en toch ontglipt er 1 in de jaarbeurs hallen. 24 kinderen in je groep en ongeveer 1000 andere kinderen ook daar. Maar ik snap ouders die hun kids "chippen" wel. Het is soms gewoon een zieke wereld waar we in leven. En als het een ouder rust geeft dat haar kleuter een chip bij zich heeft waarom niet. 4 dagen is inderdaad nog wel kort, en ik denk ook wel dat dit anders gaat worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het werkt een soort vals veilig gevoel in de hand terwijl je waarschijnlijk vele andere veel gevaarlijkere omstandigheden vergeet!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat vind ik wel heel kort door de bocht, misschien dat dit bij jou zo zou werken, maar dat betekend niet dat het bij haar ook zo is.
Technisch kan het, het is per ongeluk al eens gebeurd toen een dierenarts een kat wilde chippen die nogal weerspannig was. Na een onverwachte beweging werd het 'baasje' gechipt.
Er zijn echter grote ethische/morele bezwaren tegen in te brengen. Denk maar eens wat voor misbruik dubieuze organisaties/een dubieuze overheid hiervan zou kunnen maken.
Computoon