Hoe ga je volgens de etiquette gracieus om met ongewenste cadeaux?

Ik bewoonde vroeger een klein museum.
Toen ik de boel heb laten witten en schilderen, heb ik rigoreuze opruiming gehouden, en dat bevalt goed.
Ik wil licht en lucht.
Helaas krijg ik met regelmaat goedbedoelde en vaak ook leuke snuisterijen cadeau, waar ik niets mee kan.
Hoe ga ik hier mee om zonder mensen voor het hoofd te stoten?
Heb geen plannen om ze neer te zetten, en geef ze nu weg voor de loterij van de stichting waar ik bij werk.

10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel iok je zou kunnen zeggen dat je beleefd kunt zeggen dat je er niet om verlegen zit, snap ik dat dat niet gemakkelijk is. Ik heb daarom je vraag als een goede vraag gemarkeerd, omdat ik ook erg benieuwd ben naar de reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goeie Vraag, wie heeft dit probleem niet, regelmatig...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zei altijd:neem alsjeblieft niets mee want ik kan het niet meer kwijt.

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan. Als het bepaalde mensen zijn (dus niet iedereen): bedanken en gewoon niet in de woonkamer neerzetten. Weggeven is prima. Na verloop van tijd moet het hun opvallen dat je niet meer van die rommeltjes neerzet en dat waren ze niet gewend. Ze zullen ophouden met jou die dingen te geven.

Mensen zomaar zeggen dat ze die rommeltjes niet meer hoeven mee te nemen is nodeloos kwetsend, ze hebben iets speciaal voor je uitgezocht, tenzij ze natuurlijk echt elke paar weken wat meenemen, dan zul je het moeten gaan uitleggen: X, ik vind het heel lief dat je wat voor mij hebt meegebracht maar zoals je ziet ben ik veranderd, ik wil voortaan het leven door zonder meerdere keren per week al die dingen af te stoffen. Ik vind het fijn dat je er bent, je hoeft echt niets mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De ontvanger bedanken, ook al kun je er niets mee doen, eventueel onder de toevoeging 'dat had je echt niet hoeven doen'. (Dat is nog waar ook, in dit geval, en niet alleen een beleefdheidsfrase.)

Als eigenaar mag je verder geheel zelf bepalen wat je ermee doet.

Toegevoegd na 7 minuten:
En als het om een feestelijke gebeurtenis gaat waarvoor je mensen uitnodigt, kun je in de uitnodiging vermelden dat ze echt niets hoeven mee te brengen, omdat je je alleen al verblijdt in hun komst.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan nog heb je mensen die het niet kunnen laten om iets mee te nemen. Je kunt toch niet niks meenemen op een feest, hoor je ze dan zeggen.
Zijn het vaak dezelfde mensen of steeds weer andere? Je kunt eerlijk zijn en zeggen dat je genoeg hebt. Dat je het heel lief vindt, maar geen snuisterijen meer wilt verzamelen. Misschien is het ook handiger om dit op een moment tegen iemand te zeggen (waarvan je weet dat ze het doen) als ze een keer niets mee hebben gebracht. Ik denk dat jij je er vervelender over voelt dan de gever. Probeer je voor te stellen hoe jij je zou voelen als iemand dat tegen jou zou zeggen. Dan merk je dat het niet persé kwetsend overkomt. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af van wie je die kadootjes krijgt.
Als je ze krijgt van de mensen waar jij heel goed voor hun dier gezorgd hebt,
en verder niet zo'n band met die mensen hebt, is het weggeven voor die loterij wel een goed idee.
Maar misschien niet als diezelfde mensen ook aan diezelfde loterijen meedoen....
Hier nog wat tips:

http://www.margriet.nl/reizen-vrijetijd/tips-om-van-je-ongewenste-cadeautje-af-te-komen.html

Als het gaat om etiquette is Beatrijs Ritsme de autoriteit.
Er komen nogal wat vragen bij haar binnen over cadeaus.
Misschien heb je daar wat aan.
http://www.beatrijs.com/cat/advies/etiquette/cadeaus/