Bestaat er nog een regeling om als oma op te passen op een kleinkind ?

De dochter (alleenstaande ouder) gaat werken en oma (alleenstaand) wil gaan oppassen op kleinkind. Zijn er dan subsidies/belastingvoordelen mogelijk ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hoi Xovox,
Dat is inderdaad mogelijk, de regeling staat wel ter discussie en de oppas-oma moet aan allerlei eisen voldoen. De moeder in kwestie kan controleren wat er nog mogelijk is op onderstaande website (van een bemiddelingsbureau dat leuk een graantje meepikt van de geldende regelingen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hier staat het gewoon ;)

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, als je bereid bent een cursus er voor te volgen (of voldoende aantoonbare pedagogische opleiding hebt). Anders wordt het of liefdewerk, of draagt je dochter bij.

Met ingang van 2010 is er een nieuwe wet gastouder ingegaan. Daarbij moeten oa gastouders een cursus volgen om zo in aanmerking te komen voor de belastingvoordeelregeling. In de link vindt je een dergelijk buro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geldt wel voor oma's als je oma niet zwart wilt betalen, of als oma het niet uit liefde doet.
Een vriendin van mij is oppasoma, en moet ook een verplichte cursus volgen om de belastingvoordelen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, ik bedoel als oma het wel uit liefde doet, maar niet gratis en voor niets. MIjn woordkeuze was wat onhandig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is het niet, als je van een dergelijke voordeel gebruik wilt maken, is het logisch dat er eisen aan gesteld (gaan) worden. Aan het gratis oppassen door Oma worden geen eisen gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ouder krijg je er toch ook geen geld voor, ik vind het logisch dat er enige kwaliteit geeist wordt.
Zeker maar....., onze overheid vindt het belangrijk dat gastouderopvang kan blijven bestaan.

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap neemt daarom nu maatregelen om de kwaliteit en betaalbaarheid van gastouderopvang te garanderen en misbruik tegen te gaan. De regels rond gastouderopvang veranderen vanaf 1 januari 2010. Dan gaan nieuwe kwaliteitseisen gelden op het gebied van deskundigheid, veiligheid en hygiëne. Zo moeten gastouders, dus óók opa en oma een diploma of ervaringscertificaat hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is via een gastouderbureau en belastingdienst te regelen maar met een hoop gedoe tegenwoordig. Mijn moeder is de opvangoma van onze dochter en oh wat een geregel met ehbo halen, hygiëne, dagschema's, nederlandse test etc. Succes :)