Bestaat er een verband tussen veganisme en IQ?

Gewoon interessant!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (2)

Nu, over die relatie tussen intelligentie en vegetarisme. Het blijkt uit studies dat er een positieve correlatie is, dat vegetariers gemiddeld een hoger IQ hebben dan gemiddelde bevolking. De vraag is dan: wat is oorzaak, en wat is gevolg? De meest waarschijnlijke verklaring is dat intelligente mensen meer nadenken over hun vleesconsumptie, en daardoor inzien dat ze veggie zouden moeten worden. Een andere verklaring is dat plantaardige voeding mensen slimmer maakt, of dat er in vlees stoffen zitten die mensen dom maken. Maar die verklaring is veel minder plausibel.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat is de vraag niet... De vraag gaat over veganisme.
Ritsuka
10 jaar geleden
Veganisme is anders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk zelfs dat daar een heel groot verschil tussen zit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vegetarisme is iets anders dan veganisten. Vegetariërs eten geen vlees en vis. En veganisten eten NIKS van dierlijke oorsprong. Dus ook geen melk en andere zuivelproducten, eieren, honing etc. Dat is het verschil.
Poet
10 jaar geleden
socilement? Wat eet jij eigenlijk?
teusvh
10 jaar geleden
Ik beschik niet over onderzoeksgegevens, maar weet wel dat mensen met een echt hoog IQ zich gemakkelijker 'afwijkend' gedragen. Niet beter of slechter, maar gewoon anders dan de meute. Sorry, ik bedoel mainstream. Er zou dus best een positief verband kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Vegetariërs zijn inderdaad geen veganisten, maar ze zijn wel vergelijkbaar. Van vegetarisch of veganistisch eten wordt je niet direct slimmer, maar mensen met een hoger IQ denken in het algemeen wel meer na over allerlei zaken (en verdiepen zich er meer in) en dus ook over gezonde en verantwoorde voeding, milieu etc.. Ze zullen daardoor ook eerder voor veganisme of vegetarisme kiezen.
Dit blijkt inderdaad uit veel onderzoeken, maar is ergens ook heel logisch.
Volgens mij zijn er minstens zoveel veganisten met een laag IQ als met een hoog IQ maar omdat mensen met een lager IQ vaak minder media aandacht opzoeken en/of minder bezig zijn met het meedelen van hun levensstatus lijkt het er wel op dat er meer veganisten met een hoog IQ zijn.

Indien het IQ van een veganist verhoogt dan hoeft hun veganistische levensstijl daar niet per definitie de directe oorzaak van te zijn.
Dan kán hun veganistische levensstijl daar mede aan bijdragen vanwege het soort IQ bevorderende informatie die ze via vega-informatiekanalen krijgen.

Het ene heeft altijd invloed op het andere maar om het zo te stellen dat je via de veganistische levensstijl jouw IQ per definitie verhoogt dat zou ik niet durven beweren.

Immers...
de ene is veganist omwille van een diepgewortelde overtuiging dat dit de enige correcte manier van leven is.
De andere is veganist omdat die zo is groot gebracht en er tevreden mee is.
En nog anderen zijn veganist omdat hun idool of iemand waarnaar ze opkijken ook die levensstijl aanhangt.

Er zijn dus vele veganisten die niet eens extra nadenken bij het naleven van die levensstijl.
En in die context ben je dus ook niet bezig met het upgraden van het IQ.

Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Volgens mij zijn er minstens zoveel veganisten met een laag IQ als met een hoog IQ maar omdat mensen met een lager IQ vaak minder media aandacht opzoeken en/of minder bezig zijn met het meedelen van hun levensstatus lijkt het er wel op dat er meer veganisten met een hoog IQ zijn." Volgens jou... maar dat is dus echt niet zo, dit is vrij makkelijk te onderzoeken en dat is in ieder geval gedaan bij vegetariërs. De antwoordgever voor jou zei het al en je kunt het ook overal terugvinden. "Intelligente mensen zijn vaker vegetariër. Personen met een hoog IQ zijn vaker vegetariër dan een laag IQ, zo blijkt uit Brits onderzoek." Veganisten zijn nog zeldzamer en daar verwacht ik een nog hoger percentage bij de hoger IQ's maar daar kan ik geen getallen van terugvinden. https://www.dietcetera.nl/voedingsthemas/vegetarisme
http://www.standaard.be/cnt/dmf15122006_017
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee IQ staat niet los van die keuze.... al zul je het niet doorhebben. Het is echt geen toevalligheid dat vegetariers en ook zeker veganisten gemiddeld een hoger IQ hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle en André En door wie zijn die artikels over vermeende statistieken omtrent veganisten en IQ geschreven denken jullie?
Juist Ja, door welbespraakte, hoge IQ veganisme aanhangers die hun eigen mening, onder het mom van bewezen statistieken, met de buitenwereld delen. En wie heeft die statistische gegevens al eens adequaat geverifieerd? Iedereen die statistische gegevens gaat uitpluizen komt tot de conclusie dat er slechts een beperkte groep werd ondervraagd en dat je nooit een hele wereld gelijktijdig naar diens mening kan vragen.
Met andere woorden, indien je de hele wereldbevolking op hetzelfde moment zou onderzoeken op hun IQ gehalte én op hun eetgewoonten dan zou je een exact beeld 'kunnen' krijgen van oorzaak gevolg (in deze context IQ versus veganisme) doch vermits dit in de huidige tijdsgeest nog een onmogelijke opdracht is voor de mens blijven het ook op gissingen gebaseerde en/of op beperkte onderzoeken gebaseerde uitslagen die je via diverse statistische bronnen kan raadplegen. In die context heb ik een deel van mijn antwoord inderdaad ook onvolledig geformuleerd. Ik blijf wel bij mijn overtuiging dat er een evenredigheid aan lage IQ-ers als hoge IQ-ers veganist zijn. Het zijn onze eigen mentale inspanningen die doorslaggevend zijn voor het hoger of lager scoren op de IQ test.
Zoek het maar eens uit hoeveel omnivoren er een hoog IQ hebben en ja zelfs vele hoog IQ-ers zijn fastfood-pigs ;-) Het is allemaal zo relatief, en we laten ons toch zo makkelijk beïnvloeden door vermeende bewezen wetenschappelijke onderzoeken, toch? Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja discussiëren met mensen die alle statistiek en onderzoek in twijfel trekken wordt lastig. Heb je énig idee hoeveel er tegenwoordig bepaald en gedaan wordt nav onderzoeken en geen enkel onderzoek test de hele beoogde groep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
GerdaMaria, IQ kan je helemaal niet upgraden. Je kan hooguit je aangeboren vaardigheden beter leren benutten. Het is natuurlijk onzin om te stellen dat je door vegetarisch of veganistisch eten (of door wat dan ook) ineens intelligenter zou worden.
Wel kiezen veel intelligente mensen voor een gezondere levensstijl omdat ze over het algemeen ook meer nadenken en zich in veel meer zaken verdiepen. Pelle heeft gelijk. Uit veel onderzoek blijkt dat vegetariërs (voor veganisten zal dat niet veel anders zijn) gemiddeld een hoger IQ hebben.(Ze zijn niet intelligent geworden, ze waren het al) In principe is dat ook heel logisch: Mensen met een hoger IQ lezen over het algemeen meer en zijn breder geïnteresseerd.en zullen ook eerder stil staan bij wat ze eten. Natuurlijk zullen er ook veganisten en vegetariërs tussen zitten met een laag IQ. Dat aantal is echter zo klein dat dat het gemiddelde nauwelijks omlaag haalt. Ook vleeseters met een hoog IQ eten in het algemeen gezonder dan minder slimme mensen blijkt uit onderzoek (zoals met mate vlees en meer verse groente en fruit, weinig fast-food etc.) Tegenwoordig zijn er ook steeds meer flexitariërs. Mensen met een lager IQ houden zich (vaak) minder bezig met gezonde voeding (en al helemaal niet met vegetarisme of veganisme) omdat ze daar geen interesse in hebben en daardoor ook weinig kennis. (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, het gaat over gemiddeldes) Deze vrij grote groep zorgt er ook weer voor dat het gemiddelde IQ van vleeseters wat lager is. Er is dus duidelijk een verband tussen IQ en vegetarisme/veganisme. Of je het nu leuk vindt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je legt het zeer goed uit Astrid66! Bedankt daarvoor, dat kan ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Astrid IK vind het redelijk sterk dat jij er vanuit gaat dat er slechts weinig veganisten met een laag IQ zijn. Tja, wat breng je daar tegenin als jij daar zo sterk van overtuigd bent hé ;-) @Pelle Ik wil hier helemaal geen welletjes nietes gedoe van maken dus ik laat iedereen in zijn/haar waarde door gewoon te archiveren wat jullie mening omtrent IQ en veganisme is.
Ze wijkt af van de mijne en daar is na het lezen van jullie reacties helemaal geen verandering in gekomen. Ik voel helemaal geen behoefte om mijn gelijk te halen.
Ik voel evenmin de behoefte om jullie geloof omtrent gepubliceerde statistieken bij te treden.
Moet kunnen, toch?! Ik kan daarmee leven hoor ;-)
Jullie hopelijk ook?! Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat er vooral iets schort aan jouw kennis over hoe je onderzoek doet, wanneer dat betrouwbaar is en hoe je daar statistisch mee om gaat. Verder is jouw vertrouwen omtrent veel veganisten/vegetariers met een laag IQ bewonderenswaardig (maar niet waar).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, Zoals ik voordien reeds schreef.
Ieder heeft zijn/haar eigen mening en daar heb ik vrede mee. Mijn mening over statistieken wijkt af van de jouwe maar daarom hoeft er nog steeds niks mis te zijn met mijn manier van redeneren. Ik vergelijk statistieken wel eens met diploma's. Het is niet omdat iemand een diploma heeft dat die ook bekwaam is om op efficiënte wijze het vak uit te oefenen waarvoor die op papier geslaagd is.
Sommige mensen zwaaien even graag met hun diploma als met statische gegevens.
Geen van beiden geven in de praktijk garantie op de juiste weergave van hetgeen op papier staat. Mensen gebruiken vaak statistieken om anderen te overtuigen van een standpunt dat ze willen verdedigen en/of visie dat/die ze willen populariseren maar waar ze zonder zogenaamde betrouwbaar statistische gegevens geen degelijk onderbouwde uitleg voor kunnen brengen. Vele mensen slikken gewoon hetgeen hun voorgekauwd wordt en doen geen extra onderzoek naar de achtergrond en of de onderbouw van een bepaalde statistiek, zoals bijvoorbeeld over veganisme versus IQ. Ooit, toen ik zelf nog les gaf in het traditioneel onderwijs, was ik zelf zo'n meeloper die niet beter wist dan dat hetgeen mijn leerkrachten mij geleerd hadden absoluut waar was.
Gelukkig had ik 'wakkere' leerlingen die niet op hun mondje gevallen waren en die mijn ogen openden voor een heel andere realiteit dan de papieren realiteit waar velen zich op blind staren.
Door me in de dagelijkse praktijk tussen alle lagen van de bevolking te begeven heb ik een heel andere realiteit ontdekt dan degene die men ons via dubieus onderbouwde statistieken op papier voorschotelt. Dus ik kan je absoluut aanbevelen om zelf eens een onpartijdig onderzoek te doen naar het aantal veganisten met een laag IQ. Ik weet zeker dat het ook jou zal verbazen hoe vaak de realiteit afwijkt van hetgeen vaak lukraak onder de noemer "degelijke statistieken" gepubliceerd wordt. En nogmaals, we hoeven het niet altijd eens te zijn met elkaar om toch respect te kunnen hebben voor elkaars mening, toch? Bedankt voor jouw reactie en Fijne dag nog!