Belastingdienst aangifte elke jaar... Wie kan mij vraag beantwoorden?? Lees omschrijving.

Ik ben niet verplicht om aangifte te doen bij de belastingdienst. Ik heb nou een brief gekregen dat ik van 2009 een bedrag krijg van 62 euro... Ik wil over dr jaar 2010 aangifte doen, maar dat betekend toch dat ik dan elk jaar verplicht ben om aangifte te doen?? Ik verdien nu veel meer dan in 2009 dus misschien moet ik wel geld terug betalen aan de belasting. Is het wel of niet handig om dit jaar aangifte te doen. Ik heb wel om uitstel gevraagd:))

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Als je een brief hebt gehad om aangifte te doen over een bepaald jaar, dan ben je dat ook verplicht! Maar als je aangifte moet doen over 2009 wil niet zeggen dat je voortaan elk jaar verplicht bent om weer aangifte te doen. Verder gaat het allemaal via de computer tegenwordig, dus voor dat je iets verstuurt kan je al zien of je wat terugkrijgt of niet. Bevalt het niet, dan stuur je heg niet, simpel!

Voor 2010 ben je al te laat. De aangifte had 1 april binnen moeten zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Als het zo ging dan zou niemand nog aangifte doen op het moment dat je kon zien of je moet betalen en alleen aangifte doen als je geld krijgt . Zo werkt het niet, helaas.;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo te laat? "Ik heb wel om uitstel gevraagd:))" Vroemm heeft nog de tijd tot 1 september. Sowieso, als je niet verplicht bent om aangifte te doen, is het niet zo dat je kans is verkeken als de aangifte niet op 1 april binnen is. Je kunt zelfs nog aangifte doen over 2006 t/m 2009.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@amc: heel simpel, als je geen brief krijgt van de belasting dat je aangifte MOET doen, dan hoeft dat niet. je kan altijd het belastingprogramma downloaden, alles invullen en dan zie je alvast een voorlopige teruggaf verschijnen. mocht het zo zijn dat je wat terug moet betalen (volgens die berekening) maar je hebt geen brief gehad dat je aangifte MOET doen, dan kun je er voor kiezen om het programma te sluiten en niks op te sturen. @suzyq: ik zie nu pas dat ie uitstel gevraagd heeft. normaal gesproken moet je tot volgend jaar wachten, wanneer je weer aangifte kan doen over alle voorgaande jaren waarover dat niet gedaan is! en al die minnen terwijl mijn info gewoon klopt (zie mijn reactie voor amc), daar word ik niet goed van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, dat klopt gewoon niet. Alsnog aangifte doen over een eerder jaar waarin je niet verplicht was aangifte te doen kan op ieder gewenst moment. Niet alleen van januari t/m maart. Wat denk je dat de mensen van de bewuste afdeling van de Belastingdienst doen dan? Acht maanden per jaar vakantie vieren? Je informatie klopt verder trouwens ook niet. Als je kunt weten dat je bij zal moeten betalen, bijvoorbeeld omdat je extra inkomen hebt naast je baan, *moet* je aangifte doen. Ook als je geen aangiftebrief hebt gehad. Je mag niet het aangifteprogramma downloaden, invullen en dan niet versturen 'omdat het niet bevalt'. Op dat moment heb je er kennis van dat aangifte nodig is en ontstaat vanzelf de verplichting. Als je dan opzettelijk geen aangifte doet, kun je zelfs een vergrijpboete opgelegd krijgen. Je moet dan alsnog betalen wat je extra verschuldigd was, plus 50% extra. En dat bedrag kan ook nog verhoogd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kunnen natuurlijk niet controleren of jij daarvan op de hoogte bent. het downloaden van het belasting programma is niet gekoppeld aan je sofinummer. het zou ook van de zotte zijn om je eigen belasting bij te houden. daar heb je de belastingdienst voor. niet voor niks is er geen wet die je verplicht om aangifte te doen, ook niet als je situatie verandert... je doet immers aangifte over de inkomsten van een jaar terug, tijd genoeg voor de belastingdienst om te zien of jij meer verdient/extra inkomsten hebt! staat eigenlijk heel duidelijk op de website, dus ik weet nog steeds niet vanwaar al die minnen. mijn info klopt nog steeds! Als u een aangiftebrief of -formulier hebt ontvangen, moet u aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Hebt u geen aangiftebrief of -formulier voor 2010 ontvangen? Maar verwacht u wel dat u belasting moet betalen of denkt u dat u meer dan € 14 terugkrijgt? Doe ook dan aangifte. de laatste zin klinkt natuurlijk als een advies, en niet als iets wat verplicht is. geen formulier = geen verplichte aangifte, klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heb je nou helemaal mis. De Belastingdienst maakt het ons gemakkelijker door veel gegevens zelf al te verkrijgen, maar de verantwoordelijkheid voor aangifte ligt toch echt bij jezelf. Je hebt ook niet goed verder gekeken op de website, waar ik in 'doe dan ook aangifte' trouwens helemáál geen duidelijke boodschap 'maar dat hoeft niet' zie staan. Wél kun je ook verder kijken op de site van de belastingdienst hoe het dan wel zit: "In veel gevallen ontvangt u automatisch bericht van ons dat u aangifte moet doen. Maar ook als u geen bericht ontvangt, kan het zijn dat u aangifte moet doen." http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte_doen_hoe_werkt_dit/ "Als u van ons geen bericht ontvangt dat u aangifte moet doen, kan het toch zijn dat u een aangifte moet indienen. Dit is bijvoorbeeld het geval als u: - naast uw loon nog andere inkomsten hebt gehad, bijvoorbeeld als freelancer, waarover u geen belasting hebt betaald
- meerdere (bij)banen hebt
- naast uw loon een uitkering hebt Wij berekenen via uw aangifte hoeveel belasting u moet betalen. U ontvangt van ons een aanslag." http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte_doen_hoe_werkt_dit/aangifte_doen_hoe_werkt_dit-01.html#P21_1708 "U kunt een vergrijpboete krijgen als u opzettelijk geen aangifte doet, of als u opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte doet. Wij kunnen u ook een vergrijpboete opleggen bij een navorderingsaanslag, die wij u sturen als een eerdere aanslag te laag was. Als blijkt dat die navorderingsaanslag komt doordat u opzettelijk (of met grove schuld) onjuiste of onvolledige gegevens verstrekte, dan is dat een vergrijp en krijgt u een boete." http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/boete_al5051t2pl.pdf Dus niks van dat 'de belastingdienst heeft tijd genoeg om te zien of je extra inkomsten hebt'. Dat is je *eigen* verantwoordelijkheid. Begrijp je nu dat je informatie gewoon niet klopt? De minnen zijn heel terecht, mensen die op jouw advies afgaan kunnen voor heel vervelende verrassingen komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat mijn tweede url is gebroken, hier een versie die wel werkt: http://tinyurl.com/3wj6coz
Het is heel simpel: als je weet of kunt vermoeden dat je geld zou moeten betalen wanneer je aangifte doet, ben je verplícht om aangifte te doen. Of je nu een brief hebt gekregen of niet.

Zodra je een keer aangifte doet, kun je inderdaad verwachten dat je er voortaan aan vast zit. Maar laat dat je vooral niet intimideren. Zo ingewikkeld is het tegenwoordig namelijk niet meer. Gebruik je het elektronische aangifteprogramma van de belastingdienst, dan is dat tegenwoordig meestal grotendeels voor je ingevuld. Je hoeft dan alleen even te vergelijken met je jaaropgaaf van dat jaar, én even te kijken of je nog aftrekposten hebt. En daar zijn meer mogelijkheden voor dan de meeste mensen zich realiseren. Dan zou het zomaar kunnen dat je mínder hoeft te betalen dan wanneer je geen aangifte had gedaan.

Ik zou zeggen: download het aangifteprogramma even van de site van de Belastingdienst. Dat kun je op je eigen PC invullen, het programma berekent dan wat je moet betalen of zult terugkrijgen. En je zit nergens aan vast tot je het ondertekent en verstuurt, je kunt dus gewoon de tijd nemen als je nog wat moet uitzoeken, of even spelen met het effect van het toekennen van aftrekposten aan jezelf of je eventuele partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de belastingdienst geen aangifte oplegt, gaat men er van uit dat men voldoende denkt te weten over uw situatie (loondienst en gehuurde woning, bekendheid met vaste inkomsten partner etc.)
Het kan echter zijn dat u bijzondere aftrekposten hebt (ziekte en andere bijzondere omstandigheden) waardoor er een persoonlijke financiele belasting op U ligt welke fiscaal aftrekbaar zijn.
Heeft u bijverdiend dan moet dat ook sowieso opgegeven worden, daarvan heeft niemand vrijstelling, ook als er geen aangifteplicht is opgelegd, deze ontstaat namelijk door deze situatie.
Kortom, u heeft over 2009 wat geld terug gekregen.
Het kan dus zijn dat u toch bijzondere kosten hebt gehad die fiscaal aftrekbaar waren.
Het is dus handig te bepalen of u bijzondere aftrekkosten hebt, een aangifte doen op zich kost u nooit meer dan geen aangifte doen waarvoor u wel aangifte had moeten doen.
Loop voor u zelf na of u bijzondere aftrekposten hebt, daar horen ook giften bij ( drempel is 1%)
Dus maakt u geen zorgen.
aangifte doen is niet moeilijk .
Vraag anders een vertrouwde persoon die ervaring heeft.
het komt dan goed voor elkaar en zelfs on voor eind april!
Ik zit in een ingewikkelde situatie en we waren binnen 1/2 uur klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je situatie is veranderd tov vorig belastingjaar. Je bent verplicht bepaalde instanties zoals de belastingdienst daarvan in kennis te stellen. Vervolgens zullen zij dan bepalen of je al dan niet aangifte moet doen. Waarschijnlijk zal in het vervolg alles automatisch gaan net als het nu gaat, maar dan met een uitkomst gerelateerd aan de huidige situatie ( meer of minder teruggaaf ), net zolang totdat je situatie weer verandert.
Mocht het zo zijn dat deze verandering tijdelijk is en dat je komend jaar weer in de "oude" situatie bent, dan weet ik niet of het handig is om eea aan de belastingdienst te laten weten, mijn ervaring is dat het erg lang kan duren voordat "een fout van de belasting in jouw nadeel" rechtgezet wordt. Maar officieel ben je het wel verplicht dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je nu meer verdient hoeft niet te betekenen dat je bij moet betalen. Indien dit bij je baas is, wordt automatisch meer belasting betaald elke maand. Alleen als je extra inkomsten hebt gekregen zoals een erfenis, een tweede bijverdienste ofzo, dan heb je kans dat je moet bijbetalen.
Als je alleen inkomsten van je baas hebt, hoef je je geen zorgen te maken dat je moet betalen, want dat doe je al als de boekhouding geen chaos is.;)
amc
13 jaar geleden
Nog ter aanvulling. Als je niet verplicht bent geweest om aangifte te doen dan kun je tot 5 jaar terug alsnog aangifte doen en mogelijk geld terugkrijgen. Hiervoor geld niet de 1 april grens!