De Europeese banken zijn ontstaan door de Italiaanse handels steden en later de Lombarden en de Joden. Zij gaven handelaren kredietbrieven zodat de handelaren geen enorme hoeveelheden goud mee moesten nemen. In eerste instantie was dit een onofficieel systeem. Later gingen steeds meer mensen zich hierin specialiseren uit deze groepen zijn de banken ontstaan. Later toen de Europeaanen het idee van papier geld over namen van de Chinezen kwamen er ook staats banken. Deze waren noodzakelijk omdat de waarde van geld vroeger nog afhankelijk van goud werd geacht. Na veel problemen hiermee heeft men de goudenstandaard opgegeven. Waarna de staat veel controle verloor over het banksysteem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de eerste beurzen en bankbrievenzijn onstaan in brugge bij handel tussen italiaanse kooplui en vlamingen. Bruuge was toen nog een haven . Het woord beurs is trouwens afkomstig van een familie "Buerze" waar de eerst transacties plaats hadden. Maar het echt gevaarlijke banksysteem is onstaan in 1987 bij het ontwikkelen van ieuwe beursprodukten als CDO's (collateral debt obligation) en CDS (crdeit default swaps) daar is het HUIDIGE banksysyeem op gebaseerd en volledig misgroeid.