waarom is overal bijna een strijd van gemaakt.

ik merk zelfs bij mij dat ik automatish een strijd maak van verschillende dingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat er de angst bestaat dat je fout zou kunnen zijn. Dat maakt een mens onzeker waardoor jet je territorium moet verdedigen.

Pas als je kan accepteren dat je ongelijk kan hebben en je daar niet door bedreigt voelt, kan je loslaten en hoeft niet alles meer een strijd te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat oerdriften niet gestuurd kunnen worden, hoeveel regels er ook gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in een mens om te willen 'winnen', het beste te zijn, en ook om het beste te krijgen. (Bijna) alles waar we tijd en aandacht aan besteden is erop gericht, dat te voelen. Daar wordt door bijv. de reklame handig gebruik van gemaakt ; maar ook het tegen elkaar uitspelen van collega's en hun prestaties/talenten.

Als je niet mee speelt, is het niet meer leuk : ga maar eens iets simpels als mens-erger-je-niet spelen met iemand, die bij voorbaat al aankondigt, dat hij niet hoeft te winnen : dan is het spel niet meer leuk.

Het zal waarschijnlijk al van heel lang geleden zo zijn : de mens met de meeste status in een groep Neandertalers mocht het dichtste bij het vuur, en had de mooiste of de meeste vrouwen. En status krijg je, door meer en beter te presteren dan degene met wie je iets doet.

En dat goede gevoel, de 'beste' te zijn, kan je dus zelfs krijgen, door sneller op te trekken bij het groene stoplicht, of door sneller te werken dan je jezelf tijd had gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het maar even bij jouw. Omdat jij dit bij jezelf ziet.
Ik denk dat jij de strijd aangaat omdat je graag de aandacht wil. Door de strijd gaat het gesprek door. Echter wil jij je gelijk hebben en dat zal waarschijnlijk komen doordat je erg competitief bent. Je wilt je gelijk en je wilt winnen. Als iemand je gelijk geeft, dan ben je daar niet tevreden over.

Als je je niet kan vinden in dit antwoord, vergeet het dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hoeft niets met willen winnen te maken te hebben.Het kan zijn,dat je naar erkenning zoekt.Dat jouw idee/standpunt er ook toe doet en niet afgedaan wordt als onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is een strijdbaar wezen. Het heeft ook te maken met dat je mensen en dingen niet vertrouwt. Je bent alert, denkt er het jouwe van en als je een felle bent, dan bindt je al gauw de strijd aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt bijna overal een strijd van gemaakt door mensen die overtuigd zijn van hun eigen gelijk en niet in staat zijn om open te staan voor de visies/denkbeelden van een ander.
Wie in staat is de strijdbijl te begraven en compromissen te sluiten komt tot de ontdekking dat de wereld er dan een heel stuk mooier uitziet.
Zonder winnaars zijn er ook geen verliezers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat voor mensen geldt: Sla dood die anders denkt....
(voor de meeste mensen dan. vandaar ook altijd oorlog)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke onzekerheid heeft een tegenkracht nodig om de situatie in eigen hand te houden of naar eigen hand te zetten. Deze tegenkracht wordt ook wel 'macht' genoemd.

Een machtsstrijd gebeurd meestal niet met zijde handschoenen. Men wil zijn onzekerheid met kracht verdoezelen, afdekken ahw.

Omdat ons vaak de middelen en de kennis ontbreekt om een goede conversatie te voeren worden we kwaad en maken we er een (onnodige) strijd van.