Hoe komt het dat vaak gekleurde mensen gediscrimineerd worden, en blanke mensen niet?

Het is vaak zo, dat gekleurde mensen gediscrimineerd worden, en over gekleurde mensen heb je ook veel discriminerende moppen, maar waarom juist hen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ik zal het eens navragen bij gekleurde vrienden van me maar ik ben er redelijk zeker van dat bij gekleurde mensen er ook vele moppen over blanken bestaan!!! Net als dat wij ze over de belgen hebben en zij over ons.

Discriminatie is wat anders, maar ook gekleurde mensen discrimineren tegen blanken, kijk maar een naar 'zwarte wijken' in bijvoorbeeld de VS waar een enkele blanke rondloopt, die moet zich dan eerst echt bewijzen.
Hier in Nederland is het echter omgekeerd omdat de meerderheid nu eenmaal blank is.

Zelf snap ik totaal niets van discriminatie en kan ook niet uitleggen waarom het bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat de gekleurde mensen hier "anders" en in de minderheid zijn. Er zijn echt wel plekken ter wereld waar je als blanke de pineut bent tussen alle zwarten hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ben ik niet met je eens.De meeste moppen die ik ken gaan over belgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hebben ook erg veel moppen over Belgen Blondjes etc

in Afrika vertellen ze moppen over domme blanken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de erfenis van honderden jaren onderdrukking, slavernij en minderwaardig denken over mensen met een donkere huidskleur.

Wij (Ja, vooral wij Nederlanders!) hebben onszelf honderden jaren lang verrijkt met de handel in Afrikanen.
We hebben de slavernij zo'n beetje uitgevonden.
Bovendien hebben wij (Ja, vooral wij Nederlanders!) de oorspronkelijke leefgebieden van deze mensen leeggeroofd en kaalgeplunderd.

Kleurlingen zijn voor de blanke mens eeuwenlang niet meer waard geweest dan een lastdier of een werkpaard.
Het diepgewortelde gevoel van superioriteit van de blanke werk je er niet in 100 jaar weer uit.
Dat gaat eeuwen duren.

En daarom worden gekleurde mensen nog altijd gediscrimineerd en (onbewust?) als minder volwaardig neergezet dan de blanke mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moppen zijn er over alles en iedereen, ook over blanken.

het neerhalen van gekleurde mensen stamt al ver terug in de tijd. denk aan de slaventijd, waarin de blanken de hoogmoedswaanzin hadden zich beter en hoog verheven boven het zwarte ras te voelen. dat is bij veel mensen nog steeds zo. (ben zelf blank maar ben zeker niet trots op de daden van mijn voorouders in die tijd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral een kwestie van machtsverhouding, waarbij de ene partij het gevoel superieur te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gekleurde mensen worden *bij ons* vaak gediscrimineerd. Het heeft in een typisch Gronings dorp niet veel zin om blanken te gaan discrimineren.

Ik las van de week een artikel in de National Geographic over blanken in Midden-Afrika. Daar worden de blanken behoorlijk gediscrimineerd door de zwarten. Blanken worden niet geaccepteerd in vriendengroepen, ze worden buiten collega-overleggen gehouden, ze worden achtergesteld op velerlei manieren.

Waarschijnlijk is het zo dat de minderheid door de meerderheid wordt gediscrimineerd.

Dat lijkt inderdaad wel logisch - andersom wordt lastig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Omdat we in grotendeels blank land leven. Als je naar Rhodesië.of tegenwoordig heet dat Zimbabwe gaat is het precies andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel blanke mensen in ons land worden gediscrimineerd! De KPN geeft daar vandaag de dag het meest recente voorbeeld van, maar dat noemen we 'positieve discriminatie'. Ook iedere blanke die het maar waagt openlijk kritisch te zijn over allochtonen wordt direct gediscrimineerd als bijvoorbeeld fascist. Ook discriminatie.
Kortom het heeft te maken met de dommigheid van mensen algemeen, de behoefte aan vaste hokjes, angst dus, het uitsluiten van gezond verstand en dat weer afgezet tegen actuele machtsverhoudingen. Ken je dat project van 'de bruinogigen en de blauwogigen' op een hogeschool? Van die dingen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het met de bijbel te maken want volgens mij staat in het verhaal van de bijbel dat er iemand was en die had Jezus veraaden ( nee niet judas maar iemand anders ) en diegene had een donkere huidskleur. Volgens mij is daardoor de discriminatie begonnen omdat heel veel mensen vroeger in de bijbel geloofde. Wat is de bijbel stond is waar, zo dachten ze.