Deze vraag kun je het beste beantwoorden door je voor te stellen dat JIJ degene bent die emigreert - bijvoorbeeld naar Turkije. Stel je voor dat je noodgedwongen emigreert, omdat je het hier slecht hebt: geen werk, continu de politie achter je aan vanwege je geloof - je ziet hier dus geen toekomst. In Turkije denk je werk en vrijheid te vinden.

(Turkije heb ik overigens puur als voorbeeld gekozen, ik had net zo goed Marokko, Tunesië of een ander land kunnen kiezen.)

Goed, als je je in deze situatie inleeft - waar zou jij je dan vestigen in Turkije? Liever in een stad (Istanbul, Ankara, Izmir, Kayseri), waar werk is en voorzieningen, en waar je je goed rond kunt bewegen en je kunt oriënteren?

Of liever in een dorpje op het platteland, met een gevestigde gemeenschap van geitenhoeders, pruimentelers en één cafébaas, waar iedereen al generaties lang hetzelfde doet, waar jij altijd de grote opvallende uitzondering zult blijven, en waar de kans op een betaalde baan erg klein is?

Ik denk dat ik wel kan raden waar jij je het liefste zou vestigen.

Buitenlanders die naar Nederland komen, denken op dezelfde manier. Vandaar dat de eersten zich in de grote steden vestigden, en dat nieuwkomers zich nog steeds in de grote steden vestigen.

Intussen komt daar de "herenigings-immigratie" bij, en het is logisch dat die zich vestigen in de buurt van hun familie die al hier woont.

Wel zie je dat "latere-generatie-buitenlanders" zich steeds meer over heel Nederland verdelen. Hoe beter geïntegreerd ze raken, hoe groter de kans dat ze zich bijvoorbeeld in Dalfsen of in Voorthuizen zullen vestigen.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat er daar veel werk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de randstad op zich al het meest dicht bevolkt gebied is van Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat allochtonen graag bij mensen wonen die uit het voormalige eigen land komen. De kans om ze tegen te komen is in de randstad. Daar is ook het aanbod in winkels vaak meer gericht op allochtonen. En als laatste zijn er meer wijken waar goedkoop huizen kunnen worden gehuurd.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
+, en er is een moskee in de buurt.
paulus811
12 jaar geleden
rg89fh, ik woon zelf in de buurt van Rotterdam en kom daar vaak. Op de weekmarkten wemelt het van de buitenlandse groentekramen, maar ook zijn er volledig buitenlandse supermarkten, bakkerijen en islamitische slagerijen. De AH hier verkoopt kouseband en halal vlees. Er is een Chinese supermarkt die een groter assortiment heeft dan een gemiddelde supermarkt in China zelf. Ook het aantal buitenlandse afhaalrestaurants is in Rotterdam bijna ontelbaar. Dit alles vind je nooit in een dorp of stad in bijvoorbeeld Groningen. Daar heb je vast een toko, maar dan houdt het wel ongeveer op. Zo voorbeelden genoeg?
paulus811
12 jaar geleden
Das waar hoor rg89fh, het heeft zeker leuke kanten, maar er is helaas ook een relatie tussen het aantal allochtonen en criminaliteit. En voordat het minnen regent, dat heb ik niet zelf verzonnen maar zijn helaas de feiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de recente cijfers wat betreft het aantal hoogopgeleide allochtonen bekijk, dan zijn ze druk bezig ons ook in dat soort criminaliteit in te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus: Zeker nooit in Eindhoven geweest?
paulus811
12 jaar geleden
momopoyolo, niet dagelijks maar ik studeer er. En wat zou ik er moeten zien?
Omdat men veel socialer kan wonen en leven , en de randstad biedt veel mogelijkheiden.