Zijn er veel verjaardagsrituelen?

Zag laatst op een pak venz staan dat ze er een paar hadden op gezet. B.v. in sommige landen trekken ze het aantal van je leeftijd aan je oor, en in sommige landen laten ze de cadeautjes onuitgepakt tot de visite weg is. Nu vroeg ik me af zijn er nog meer?

Toegevoegd na 5 uur:
Wie weet er ook aparte gewoonten of leuke rituelen die jullie zelf doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap hem wel hoor, leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je loes, en labratje ja dat had ik er wel bij kunnen zetten ga ik nog wel even doen, was ik vergeten vanmorgen.

Het beste antwoord

In Midden-Amerikaanse landen zoals Mexico wordt een piñata (een soort pop gevuld met snoep) gemaakt en stuk geslagen.

In Schotland bakt men verrassingen mee in de verjaardagstaart.

In China eten kinderen lange noodles om het lange leven van hun grootouders te vieren.

In het Australische plaatsje Freemantle is een elfenwinkel waar iedereen elfenkleren draagt. Hier kunnen kleine kinderen hun verjaardag vieren.

Vroeger wachtten familieleden jarige Belgische kinderen op met een speld in hun hand. De bedoeling was om de jarige hiermee te prikken om de boze geesten weg te jagen.

Ook in Ierland was een verjaardag vroeger niet pijnloos. Hier kregen jarigen verjaardagsklappen (evenveel klappen als de leeftijd die werd bereikt). Ook dit pak slaag was bedoeld om geesten te verjagen. Nu nog is het voor middelbare schoolkinderen een risicovolle dag. Vrienden wachten hen op en proberen een stinkend mengsel over het hoofd van de jarige te gooien.

Russische kinderen worden aan hun oren getrokken (evenveel keer als de leeftijd die ze bereiken). De bedoeling is dat ze daarvan groeien. Op een Russisch kinderfeestje blijven ook de ouders van de gasten erbij. Iedereen houdt een toespraak.

In India is het vieren van verjaardagen alleen weggelegd voor de mensen met geld. Cadeautjes worden op een speciale tafel gelegd en pas geopend als de gasten weg zijn. Maar meestal worden verjaardagen niet echt gevierd. Indiase immigranten in westerse landen maken over het algemeen gebruik van de lokale gewoonten. Bij bijna alle Indiase feesten hoort als vanzelfsprekend een ruime sortering aan festival voedsel zoals geroosterde Tandoori kip, speciaal gevulde jepati (ook roti) e.d.

Ook in Kroatië hoort men met het uitpakken van cadeautjes te wachten tot de visite weg is.

In Thailand worden individuele verjaardagen niet of nauwelijks gevierd. Cadeautjes (bloemen en wierook) zijn er alleen voor de goden in de tempel. Ook bedelmonniken kunnen rekenen op extra eten als iemand jarig is.

Zie anders ook bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat leuk om te weten dankje

Andere antwoorden (7)

Ja hoor kaarsen uitblazen op de taart.
En er word gezongen voor je.

Toegevoegd na 45 seconden:
Op school of werk trakteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor , bij ons worden verjaardagen uitgebreid gevierd,alleen al die boodschappen halen is al een ritueel haha. Wat denk je van het proosten;) er wordt wat af geproost. De toastjes smeren, de kaas, en nog meer geknabbel . De statafels worden weer neer gezet,kortom een huisvol gezelligheid maakt het een leuk ritueel. Wat dacht je van de kater??
Oja en de foto's die ik altijd maak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons thuis vroeger werd je verjaardag begonnen de avond voor je verjaardag met het liedje:
heden uwe avond,
morgen uwe dag, dat u het nog velen malen vieren mag...enz.
in een optocht liepen we dan door het huis, de jarige kreeg dan alvast een paar kado's..
De volgende morgen eerst langs de slaapkamer van de jarige om hem met een luid lang zal hij leven wakker te zingen. We waren thuis met zijn 10en en dit deden we voor iedereen ook voor onze ouders.
Ik woonde in diverse buitenlanden en "leukste" gebruik wat ik tegenkwam was een keer in Zuid-Afrika bij een familie mensen die een sterk gelovig waren, elke verjaardag werden ze evenveel keren ondergedompeld in water als het aantal jaren dat ze oud werden, elke keer opnieuw gedoopt, verklaarden zij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Surinamers vieren het de avond ervoor om 00.00 uur met een glas champagne en eventueel een taartje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor zover ik weet meer dan duizenden verschillenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen eten ook oliebollen op de avond ervoor, omdat het dan een soort oudjaarsavond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de leukste rituele met een verjaardag is het zingen van verjaardagsliedjes. De 40 leukste verjaardagsliedjes vind je op kinderfeestliedjes.nl -> https://kinderfeestliedjes.nl/verjaardagsliedjes/
4 maanden geleden