Roddelen is ook praten, maar dan negatief. Dus roddelen is negatief praten over anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als je achter iemand rug om dingen zegt die je niet in zijn gezicht zou zeggen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het praten gaat over personen die er niet bij zijn en wanneer de waarheid in twijffel getrokken kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je over iemand praat die er niet bij is. De grens tussen gewoon praten over en roddelen is niet scherp te trekken. Je voelt het meestal zelf heel goed, als je begint te roddelen.
Je probeert dan iemand in een kwaad daglicht te stellen of belachelijk te maken, en je voelt jezelf veel beter dan die ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
praten over iemand die er niet bij is, en dan vooral over díé zaken van die persoon, waarbij je ervan uit kunt gaan, dat de afwezige niet zou willen, dat dit bekendgemaakt of rondgetetterd zou worden, omdat het eigenlijk in de privé-sfeer van de afwezige thuishoort. (Zoals D.H.Lawrence het omschreef : a dog with a tin tied to its tail - zó voelt degene, waar over geroddeld is - je kunt doorlopen, en doen, of er geen rammelend blik aan je staart zit, maar iedereen kan het zien en horen...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roddelen is kwaadsprekerij over iemand, achter die persoon zijn rug om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roddelen is praten over de ander met als doel alleen de negative handelingen te vertellen, het verder aan te dikken, er om te lachen, zonder dat de persoon in kwestie zich kan verweren.