Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Tegen uw wil leeft u en tegen uw wil sterft u" Wat is hiervan de strekking?

Het gaat hier om een oude Joodse spreuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
788

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het leven is niet vrijwillig.
God alleen heeft recht op het leven geven en nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wij bepalen niet zelf of we geboren worden, ook bepalen wij niet zelf of we sterven.
We hebben er compleet geen macht over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zeker nooit van zelfmoord en euthanasie gehoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dat?
Hoewel deze uitspraak in eenvoudige zin werd opgevat als een ironische expressie van het feit, dat een baby net zo min geboren wil worden als een gezonde volwassene wil sterven, lijkt deze uitspraak in onze tijd een nieuwe dimensie te krijgen. Het leven is iets onvrijwilligs. Indien men een balans opmaakt van het leven zal men merken dat de lasten groter zijn dan de lusten. Reeds 2000 jaar geleden verklaarde de Leerschool van Sjammaj, dat "het beter ware voor de mens indien hij niet geschapen zou zijn". Het leven is iets onvrijwilligs, en alleen de Schepper die het leven geeft, mag dit ook weer nemen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind persoonlijk absoluut niet dat de lasten niet opwegen tegen de lusten. Ik ben blij dat ik leef, ik zou het heel jammer vinden als ik dit leven en alles niet mocht meemaken.
AWM
14 jaar geleden
Ik ben het daar ook niet mee eens hoor. Het is een citaat over deze kwestie...
Ik moet me al sterk vergissen dat het niet ongeveer hetzelfde betekent als: "De mens wikt, maar God beschikt.'

Oftewel, we kunnen van alles willen, maar over echt gewichtige zaken als ons leven kunnen we niet beslissen, je kiest niet om geboren te worden en normaal gesproken ook niet om te overlijden, hoewel dat natuurlijk wel mogelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je natuurlijk wel het probleem dat god niet bestaat, m.a.w. al jaren zo dood is als een pier. Maar, ik ben geen onderdrukker, laat jij je maar leiden door zoiets als god, als je mij maat vrij laat mijn ding te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent uiteraard vrij dat te geloven wat jij wilt, of om dat te niet te geloven wat ik geloof, daar sta ik helemaal achter.
Een gok:
Je hebt niet gekozen om te leven, maar ben je er aan gewend bent, is het moeilijk afscheid nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, een gok, zegt die dan.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hent. Maar dat geldt in zijn algemeenheid en niet specifiek. Dat moet het leven jou inmiddels wel hebben geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ghehe
Zoals het al zegt: niemand zit op het leven te wachten, en als we eenmaal leven willen we ook niet dood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding